Isra (20) skulle jobbe på Kreta, endte på folkehøgskole på Svalbard

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Isra sitter igjen med etter sitt år.

Hvem: Isra Warsame (03) fra Oslo.

Gikk linja Foto og kunstSvalbard folkehøgskole.

Året før folkehøgskolen gikk hun studiespesialiserende på Ringerike videregående.

Hvorfor ville du gå på folkehøgskole?

– Jeg hadde i utgangspunktet ingen ønsker om å dra på folkehøyskole dette året, ettersom jeg hadde planer om å jobbe på Kreta. Men så fikk jeg vite at en venninne hadde tenkt å gå på folkehøyskolen på  Svalbard. Før dette hadde ikke jeg hørt så mye om Svalbard, men det virka veldig interessant, og samme dag søkte jeg på skolen og takket nei til jobben i Kreta for å oppleve det året i nord.

Når søkte du?

Jeg søkte ganske sent på året, det var i sommerferien. Jeg hadde ingen anelse om jeg skulle komme inn eller ikke, men endte opp med å få den siste ledige plassen på linja mi.

Hva liker du best med undervisninga på folkehøgskolen?

– Friheten til disponere tiden sin som man ønsket. Spesielt på den linjen jeg gikk på.

Det var selvfølgelig ting vi måtte følge og felles arrangementer, men vi fikk være frie og jobbe med det vi var motivert for. I motsetning til å gjøre det man får beskjed om. Dette var en ting jeg virkelig satt pris på.

Les også:

Kom ikke inn på drømmestudiet: – Glad for at jeg endte på folkehøgskole

Hvordan har du endra deg etter at du begynte på folkehøgskolen?

– Jeg vil ikke si at jeg har endret meg særlig mye, men jeg kan påstå at jeg har blitt mer trygg på si tankene mine og meningene mine høyt. Og det er jo på grunn av alt den åpenheten som jeg har opplevd på Svalbard folkehøgskole.

Hva tenkte du om folkehøgskole før du begynte, og stemte det?

– Jeg hadde ikke så mange tanker om folkehøyskole, ettersom jeg tenkte jeg ikke hadde behov for det eller nytte av det. Men jeg fikk alltid høre at det var bortkasta tid, tid som man kunne ha brukt på noe mer fornuftig, noe som jeg  kanskje var litt enig i?

Men etter et år på Svalbard folkehøgskole så er jeg klar over at det ikke stemmer i det hele tatt, og at man ikke kan se noe fra utsiden og anta ting, uten å se hvordan det virkelig er. Jeg er takknemlig for dette året.

Hva skal du etter folkehøgskolen?

– En ting jeg lærte mens jeg gikk på folkehøyskole er at man ikke trenger å begynne på studier, om man ikke føler seg klar. Jeg skulle i utgangspunktet studere i år men har bestemt meg for å ta et friår der jeg jobber og reiser og nyter livet.

Har året på folkehøgskole vært en god forberedelse på det du skal etterpå?

– Jeg vil si det. Dette året på Svalbard folkehøgskole har fått meg til å innse hvordan jeg vil leve livet mitt videre. Når man har så mye tid til å tenke på hva man vil videre så får man svar. Ikke nødvendigvis på hva man vil gjøre videre, og hva man skal studere, om man vil studere. Men man lærer tingene man ikke vil i fremtiden, hva man ikke vil leve som, hva som ikke motiverer deg til å gjøre det du ønsker og hva slags miljø man ikke vil sette seg selv i.

Er du klar for å prøve noe nytt?

Det er ledige plasser på flere folkehøgskoler. Søk i dag og begynn etter sommerferien!

Se ledige plasser