Fra Toten til Broadway

Kajsa Nesset (20) fra Ålesund startet på Toten folkehøgskole for å finne ut om hun ville satse på musikaldrømmen eller ikke. Lite visste hun hvor mye dette året ville ha å si for fremtiden.

Et år på å finne ut om hun ville satse

Kajsa har alltid vært glad i musikaler, men det var først etter å ha sett Billy Elliot på Folketeatret at interessen virkelig vokste.

Kajsa gikk musikklinja på videregående, der det var mye fokus på sangtimer og kor. Gjennom programfag fikk hun også mye erfaring med teater og dans.

Jeg har vært med i flere oppsetninger av musikaler på ungdomsskolen og på videregående. Jeg synes hele prosessen var helt magisk!

Etter at hun var ferdig på videregående begynte Kajsa å studere på høgskole. Det tok ikke lang tid før hun skjønte at det ikke var noe for henne, og under eksamensperioden fikk hun en åpenbaring om at hun måtte gjøre noe annet. Som for mange andre ungdommer var Kajsa usikker på hva hun faktisk ville gjøre, og tenkte at et år på folkehøgskole ville hjelpe med beslutningen.

Toten folkehøgskole kunne tilby mye tid med musikal gjennom linja Musikal Trening Broadway, og i tillegg gikk studieturen på linja til Broadway. På den måten fikk hun prøve seg på musikal i et år før hun bestemte seg for å satse fullt på det.

Kajsa portrett

Fra oppvisning på skolen

Året på folkehøgskole har for Kajsa vært helt fantastisk, og det har bydd på både utfordringer og spenning.

– Jeg har utviklet meg som person, blitt tryggere på meg selv og ikke minst utviklet meg innenfor sang, dans og teater.

Les mer om Toten folkehøgskole

Hovedrollen i årets musikal

Årets musikaloppsetning på skolen var «Back to the 80s». Etter en lang og nervepirrende audition klarte Kajsa å kapre hovedrollen.

– Jeg var utrolig nervøs og spent, men jeg synes også at det var veldig gøy!

Kajsa på scenen snakker i telefon

Hovedrollen i Toten folkehøgskole sin musikaloppsetning

Hun forteller at hun var en av de siste til å få tildelt rolle i musikalen, og var redd for å bli «grusstein nummer 356». Sånn ble det heldigvis ikke for Kajsa. Selv om tiden før premieren var preget av mye nerver og noe usikkerhet, har hun kost seg gjennom prosessen med oppsetningen. Kajsa forteller at hun er utrolig takknemlig for å ha fått rollen.

– Det var en veldig fin og trygg prosess, med rom for å gjøre feil og mulighet til å lære.

Linjetur til Broadway ble avlyst

Året på folkehøgskole gjorde ikke musikaldrømmen til Kajsa noe mindre, og hun søkte på den kjente skolen New York Concervatory of Dramatic Arts (NYADA) som ligger på Broadway. Siden hun skulle til New York med linja på folkehøgskolen var planen å gjøre audition på skolen. Da turen ble avlyst på grunn av korona, fikk hun tilbud om å gjøre audition online.

Det var utrolig skummelt før jeg skulle ha audition, og jeg fikk helt jernteppe når jeg begynte monologen.

Eler fra musikallinja

Linja Musikal Trening Broadway ved Toten folkehøgskole

Heldigvis var de hun skulle fremføre for profesjonelle, og viste stor interesse i hva Kajsa skulle vise fram. Før audition hadde hun også fått en virtuell omvisning av skolen der hun fikk møte andre søkere, studenter og personale ved skolen. Hun sier at det ga en følelse av trygghet.

Les også: Fra jobb til folkehøgskole – Aldri for sent å følge drømmen

Kajsa fikk tilbud om skoleplass

Audition gikk virkelig Kajsa sin vei, og hun ble tatt opp som elev på NYADA.

– Linja jeg skal gå på heter Musical Theatre Performance. Skolen er et musikalmekka, hvor lærerne virkelig bryr seg om studentene, og de er veldig engasjerte. Profesjonelle musikalartister og skuespillere har mesterklasser hvor man får lære fra folk som faktisk jobber i bransjen.

Hvert semester settes det opp en forestilling der alle studentene får hver sin rolle. Det gjør elevene godt rustet for hvordan livet er i bransjen. Kajsa sin store drøm er å kunne leve av å gjøre det hun elsker.

– Drømmen er jo så klart å kunne leve av å være musikalartist, og jeg har lyst til å være med på så mange oppsetninger som mulig!

Kajsa sammen med tre medelever på Toten fhs

Bilde fra skolehverdagen på Toten folkehøgskole

Kajsa har planer om å bo i en tremannshybel i East Village, noe som er veldig typisk New York.

– Å bo i New York blir en veldig stor forandring, spesielt med tanke på størrelse og folkemengder. Men jeg tror det kommer til å bli veldig spennende, og tror jeg kommer til å oppleve mye.

Til andre som ønsker å satse på musikal har Kajsa følgende tips:

Ha tro på deg selv, øv masse og vær positiv. Jeg var veldig positiv før audition, og tenkte at det var en god erfaring å ta med seg videre, uansett om det gikk bra eller dårlig.