Erling (20): – Folkehøgskole er en god vei inn i voksenlivet

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Erling sitter igjen med etter sitt år.

Hvem: Erling Åsnes (03) fra Sandnes

Gikk linja Challenge ExploreBakketun Folkehøgskole.

Før folkehøgskolen gikk han studiespesialiserende på Bryne videregående.

Hvorfor ville du gå på folkehøgskole i år?

– Helt siden storesøsteren gikk på den samme skolen som jeg går på for syv år siden har jeg hatt et ønske om å gå på folkehøgskole. Jeg følte jeg trengte en pause fra skolepress etter videregående, og jeg føler at folkehøgskole er perfekt for det.

Les også:

Skolelei? Hør nå!

– Jeg ville også reise, oppleve ting og få mange nye gode venner for livet. Jeg var ikke helt sikker på hvilken linje jeg ville gå på så jeg søkte litt sent. Jeg søkte og bestemte meg tidlig i april i fjor.

Hva liker du best med undervisninga på folkehøgskolen?

– Det jeg liker med undervisningen er at det ikke er noe press med karakterer og vurderinger. Undervisningen er også ofte morsom og sosial med gruppearbeid.

Hvordan har du endra deg etter at du begynte på folkehøgskolen?

– Dette året har jeg utviklet meg mye sosialt, jeg var ikke den mest sosiale personen før og er mer trygg på meg selv.

Hva tenkte du om folkehøgskole før du begynte, og stemte det?

– Jeg var litt redd for at det skulle bli litt for mye sosialt og ikke tid til egentid. Trodde også det skulle bli vanskelig å få nye venner. Dette stemte overhodet ikke.

Jeg har fått utrolig gode venner som jeg kan ha resten av livet. Når det gjelder egentid så ble vi så gode venner at jeg aldri følte jeg trengte tid alene. Jeg trodde at dette skulle bli det beste året i mitt liv. Det ble det, men trodde ikke det skulle bli så bra!

Les også:

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Hva skal du etter folkehøgskolen, og har året  vært en god forberedelse på det du skal etterpå?

– Jeg skal være stipendiat til neste år på samme linje, men etter det så tenker jeg å studere biologi. Stipendiatene var en viktig del av året på min skole og jeg ønsker å gjøre enn jobb for at andre også skal få det beste året i sitt liv. Et år til med folkehøgskole høres heller ikke helt feil ut!

Har året på folkehøgskole vært en god forberedelse på det du skal etterpå?

– Folkehøgskole er en god vei inn i voksenlivet. Du betaler regninger fra skolen, du vasker klær og rom og du flytter kanskje fra mor og far for første gang. Det er en trygg vei til å lære seg å bli mer selvstendig.

Vil du også ha en pause fra skolepress?

Flere folkehøgskoler har ledige linjer, så du kan starte på folkehøgskole etter sommeren.

Se ledige plasser