Skolelei? Hør nå!

Kristian Nilsen var skolelei på videregående. Da ble folkehøgskolen avgjørende.

Leserinnlegg: Jeg heter Kristian (19), født og oppvokst i Sandefjord. Helt siden starten av videregående har jeg vært utrolig skolelei. Lei av å stå opp hver dag for å gå til det samme klasserommet, med den samme læreren, samme sted hver eneste dag. I starten av VG3 begynte jeg å tenke på hva jeg ville videre, der jeg snublet over en folkehøgskole som vekket interesse hos meg, Folkehøgskolen Sørlandet.

Folkehøgskolen Sørlandet

Sted: Birkenes Kommune
Elevplasser: 135
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 26 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Jeg leste mer og mer om denne skolen, og fant ingen andre skoler jeg følte passet meg bedre, det så ut til å ha bra beliggenhet, godt skolemiljø og et fint variert utvalg av linjer der man gjør det man selv elsker. Man bor tett i tett med andre elever, selv om dette høres slitsomt ut, så er det alltid mulighet til å gå på rommet sitt, eller en stue, et stillerom eller lignende dersom det trengs.

Jeg går linjen Multisport, vi var ikke den største klassen, men vi hadde det gøy hver eneste dag. En typisk dag kan startet med frokost, og linjetimer resten av dagen, det kan være alt fra fotball, til tennis, til paddle, til volleyball, eller noe sprøtt som læreren vår drar oss med på. Man finner nye venner, nye favorittsporter og utvikler egenskapene sine, og ikke minst gleden man får fra sport.

Vi har dratt på en rekke linjeturer, som en skitur til Hovden, et fint treningsresort i Fuertaventura, samtidig som jeg dro på skoletur til Kambodsja og Thailand. Det er et stort utvalg reiser man kan velge mellom, Kambodsja, Budapest, Danmark, Hovden og neste år skal det være en tur til Ecuador og Galapagosøyene i tillegg.

På skolen har jeg det gøy hver dag, med opplevelser og latter. Man kan velge å sitte i stua, ligge på rommet, spille spill på lanrommet, se en film i internatstua, trene på treningsrommet, fikse bilen i verkstedet, gå en tur langs det fine landskapet, drive med idrett i hallen eller gymsalen vår, bade i bassenget og så mye mer.

Dette stedet er den faktiske definisjonen på at kreativiteten ikke har grenser.

Finn din linje på folkehøgskole

Gjør som Kristian og velg et år på folkehøgskole.

Finn din linje