Tre kompiser på samme skole - men ved ulike årskull

Halvor, Sander og Magne er tre kompiser som har mer til felles enn hjemsted og årgang. Alle tre har nemlig vært elev på Ringerike folkehøgskole ved linja Multisport, men i ulike årskull.

Tre kompiser

3x Drammen! Sander, Halvor og Magne har alle vært elever ved Ringerike folkehøgskole.

Halvor Olsen (23)
Elev ved Ringerike folkehøgskole året 16/17

Halvor Olsen startet trenden i kompisgjengen, og var først ute på folkehøgskole. Han var selv usikker på hva han ville gjøre etter videregående, og hadde ikke hørt så mye om folkehøgskole. Det var først da foreldrene foreslo det for han at interessen våknet.

– Det virket gøy og spennende! I tillegg til at det virket som en mulighet til å utfordre og utvikle meg selv, og bli kjent med nye mennesker.

Halvor valgte å søke seg inn på Ringerike folkehøgskole, slik at avstanden hjem til Drammen ikke ble for stor. I tillegg var han på utkikk etter en frilynt skole, og han synes studietilbudet virket bra. Linjevalget falt på Multisport, som kunne tilby mange forskjellige aktiviteter og idretter som Halvor likte.

– Jeg er veldig interessert i idrett, men den viktigste grunnen var studieturene til Lanzarote og til Alpene. Det var det som gjorde at jeg ble skikkelig gira på å starte der.

Halvor sjekket også ut andre skoler og linjer før han bestemte seg for Ringerike, men er fornøyd med at han valgte skolen han gjorde.

Det jeg likte aller best var samholdet vi dannet i klassen, da vi dro på turer eller hadde skoletimer.

Les mer om Multisport ved Ringerike folkehøgskole.

Spent før skolestart

Halvor var mest spent på hvordan opplegget for skoleåret var. Blant annet hvem han skulle bo med, og hvem han skulle gå i klasse med.

– Vil egentlig si at det var en følelse hvor jeg både gruet og gledet meg til å starte.

Familien til Halvor støttet valget om folkehøgskole, og kunne i etterkant si at Halvor hadde modnet og vokst mye. Selv om Halvor gruet seg til å flytte hjemmefra for første gang, forteller han om de positive virkningene det har gitt.

Man blir utfordret til å gå ut av komfortsonen når man går på folkehøgskole, og får erfaringer som er nyttige senere i livet.

Savner folkehøgskole-bobla

Han kan bekrefte at noe av det viktigste han lærte seg var å bli mer trygg på seg selv. Også det at man alltid burde ha et åpent sinn når man møter nye mennesker.

– Jeg savner den bobla som man var i under hele det året. Den følelsen av å ha alle vennene sine rundt seg 24/7, hvor man bare kan gå inn på et rom og få se en god prat og latter når som helst.

Sander Torvet (22)
Elev ved Ringerike folkehøgskole året 17/18

Da Halvor gikk på folkehøgskole, befant Sander seg i militæret. Han var usikker på hva han ville studere videre.

– Etter mange fine ord fra Halvor bestemte jeg meg for å søke på Ringerike folkehøgskole.

Portrett Sander

Sander var elev på Ringerike folkehøgskole skoleåret 17/18

Multisport fanget interessen

Etter å ha gjort litt research på egenhånd, falt valget på den samme linja som kompisen, nemlig multisport.

Jeg liker å være aktiv i hverdagen, og det å kunne drive med mange forskjellig idretter i ni måneder var fristende.

Sander trekker fram det gode miljøet på skolen som det mest positive. Han fant seg plass i en vennegjeng tidlig på året, som han fortsatt har god kontakt med den dag i dag. Sander skryter av lærerne sine, og er takknemlig for den gode relasjonen mellom elev og lærer man får på folkehøgskole.

– Man har heller ikke eksamen, noe som selvfølgelig er utrolig deilig.

Les her:Velge folkehøgskole eller førstegangstjeneste?

Ut av komfortsonen

Sander har lært mye innenfor idrett, men også det å ta steget utenfor komfortsonen.

Før skoleåret hadde jeg aldri stått på en scene før, mens på folkehøgskolen sto jeg plutselig og danset Svanesjøen i ballettdrakt foran hele skolen.

Sander med venner

Sander og venner fra folkehøgskolen på fjelltur

Magne Liland (23)
Elev ved Ringerike folkehøgskole året 19/20

Magne var sikker på at han skulle gå på folkehøgskole. Etter videregående visste han ennå ikke hva han ville studere, så folkehøgskole ble en fin mulighet til å prøve noe nytt. Kanskje kunne han bli litt klokere på fremtiden.

– Mamma har også vært veldig klar på at folkehøgskole var noe jeg måtte gjøre.

Les her:Olav var veldig skeptisk til at datteren ville på folkehøgskole. Nå er har han blitt fan.

vennegjeng

Magne sammen med venner fra Ringerike folkehøgskole.

Ble anbefalt folkehøgskolen av kompisene

Magne gir mye skryt til kompisene sine, Halvor og Sander, for å påvirke han til å velge Ringerike folkehøgskole. Det finnes mange folkehøgskoler som kan tilby idrett og andre aktive linjer. Dermed var det kompisene sin anbefaling som fikk han til å ta avgjørelsen.

– Jeg har lært meg nye idretter, samtidig som jeg har fått fordype meg i idretter jeg har prøvd før.

Folkehøgskole er veldig sosialt, og man har alltid noen å være med hvis man vil det. Likevel satt Magne pris på at det var like akseptabelt å gjemme seg vekk på rommet når det ble behov for privatliv.

Støtte fra familien

Magne kan fortelle at familien hans var svært positiv til folkehøgskole.

Mamma var spesielt positiv, for hun har gått på folkehøgskole selv. Hun mente at både jeg og brødrene mine burde gjøre det.

Første skoledag ble møtt med en blanding av følelser, hvor han både gruet og gledet seg.

– Det er alltid spennende å møte nye mennesker, spesielt når man skal bo med de resten av skoleåret.

gruppebilde

Multisport på skoletur i Alpene.