Søke sent på folkehøgskole?

Sent ute med å bestemme deg for hva du skal i høst? Det er fortsatt mulig å søke folkehøgskole. Vi har snakket med Kaia, som søkte sent og startet på folkehøgskole 2 uker etter medelevene sine.

Kaia avbrøt studier i USA på grunn av korona. Hjemme i Norge bestemte hun seg spontant for å starte på folkehøgskole.

Etter litt research, der hun blant annet sjekket ut folkehøgskolenes sosiale medier, falt valget på Idrett & Friluftsliv-linjaVoss folkehøgskule ⛷️

Jeg begynte på skolen ca. 2 uker etter oppstart. Jeg søkte på tirsdag, fikk bekreftelse på torsdag og startet på lørdag - så alt gikk veldig kjapt.

Les også:

- Folkehøgskolen endret livet mitt. Jeg ville ikke vært der jeg er i dag uten

Hun var utrolig glad for at det fortsatt var ledig plass. Også i år er det ledig plass på flere folkehøgskolelinjer, se alle her. Søk nå og start i august.

Litt nervepirrende

– Jeg syns det var nervepirrende – å gå fra USA til Voss på én uke var en ganske stor forandring. Samtidig var jeg utrolig spent og klar for nye eventyr, opplevelser og vennskap.

Voss folkehøgskule

Sted: Voss
Elevplasser: 120
Linjer: 11
Undervisning pr. uke: 29 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Internatlederen og lærerne var gode på å ringe Kaia og holde henne oppdatert på det hun trengte å vite.
– Jeg følte meg veldig ivaretatt av alle når jeg begynte, alle var veldig åpne og nysgjerrige. Det er viktig å by på seg selv og trenge seg litt på i starten, selv om det kan oppleves som litt ubehagelig.

Et spennende år

Kaias folkehøgskoleår ble fylt med nye venner, opplevelser, eventyr, samhold og tilhørighet.
– På folkehøgskole er det alltid noe som skjer, du kommer sjeldent til å kjede deg 😄

Det beste var folkene, lærerne, linjene og naboene. Vi gjorde mange kjekke aktiviteter, som å sove ute i telt eller hengekøye, padle i kajakk i Aurlandsfjorden, klatre i fjellvegg og hoppe i fallskjerm kun på én uke! Samtalene i matsalen og elevkveldene var også noe av det beste.

Les også:

Hva skal jeg gjøre etter videregående?

Gikk bra å søke sent

Selv om Kaia hadde en litt senere oppstart enn de andre har ikke dette påvirket året hennes noe særlig, hun kom fort inn i bobla. Det er absolutt en fordel å søke tidlig (linjene fylles opp fortløpende fra 1. februar), men Kaias opplevelse viser at det går bra å søke sent også.

– Jeg anbefaler alle å søke folkehøgskole. Det er et år man kommer seg ut av den komfortable sonen, prøver og lærer nye ting. Jeg har opplevd så mange ting jeg aldri hadde gjort hvis jeg hadde fortsatt på studier i USA 😊

Søk nå, start i august

Det er fortsatt plass på folkehøgskoler over hele landet! Linjene fylles opp fortløpende mot skolestart.

Se alle restplasser her