Adrian (24) gikk et halvt år på folkehøgskole midt i studiet

Adrian trodde folkehøgskole bare var for de som ikke visste hva de ville etter videregående. Etter å ha begynt på medisinstudiet i Danmark innså han at han tok feil.

Adrian Wegner Kjelsrud (24) fra Bergen var i militæret, jobba og tok noen fag på universitetet etter videregående. Folkehøgskole var uaktuelt.

– Jeg tenkte at folkehøgskole var for de som ikke hadde noen planer etter videregående, sier 24-åringen.

I januar 2019 begynte han på medisinstudiet i Aarhus i Danmark. Men etter å ha blitt kjent med danske studenter, endra Adrian syn på hvor mye tid det er greit å bruke på å bli ferdig med studier og komme seg i jobb.

– I Norge er det et press om å banke igjennom studiet for å bli først mulig ferdig. Det er synd, for man får aldri den studietiden igjen.

I Danmark er det mer vanlig med pause før og i løpet av studiene, forteller Adrian. Medstudentene hadde argumenter for å gå på folkehøgskole som han ikke hadde tenkt på før.

–  Jeg har blitt kjent med mange i Danmark som drar på folkehøgskole, også som voksne, fordi de har en motivasjon for det. De vil møte nye mennesker og lære noe nytt man ikke kan lære andre steder.

Adrian trives med studier i Danmark. Her sammen med en annen norsk student. Foto: Privat

Fant drømmelinja i Nord-Norge

I Danmark er medisinstudiet delt i to, med en bachelordel og en master. Adrian bestemte seg derfor for å ta en pause etter tre år. En stor interesse for skikjøring, kombinert med koronasituasjonen, førte til at han søkte på halvtårskurset Vintereventyr Nord-Norge, der han ble en del av linja Ski og seil ved Folkehøgskolen 69grader Nord i Tromsø.

– Det var vanskelig å få reist ut av Danmark for å stå på ski, så jeg hadde lyst til å oppleve en vinter der jeg kunne stå på ski hver dag.

Folkehøgskolen 69 Grader Nord

Sted: Malangen/Tromsø
Elevplasser: 52
Linjer: 14
Undervisning pr. uke: 27 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Elevene på linja reiser rundt i egen seilbåt til destinasjonene de skal gå på topptur. Ofte får de et bedre utgangspunkt for turen siden båten kan legge til på steder som er vanskelig tilgjengelig med bil. Samtidig kan de bo og lage mat på båten. For Adrian var det et drømmeopplegg.

–  Jeg skynda meg med å søke, for jeg var helt sikker på at linja ville fylle seg opp fort.

Året levde opp til forventningene.

–  Vi har vært på det jeg vil si er de feteste skidestinasjonene i verden. Vi har kjørt pudder i Lyngen, Lofoten og Senja. Jeg var til og med med på en randoneekonkurranse i Tromsø der jeg havna i samme klasse som norgesmesteren.

– Jeg var bare innendørs de dagene det ikke var skiforhold!

Adrian bytta ut lesesalen i Danmark med fjellene i Nord-Norge. Foto: Privat

Kombinasjonen av seiling og skikjøring er perfekt, mener Adrian. Foto: Privat

Lett å bli en del av gjengen

Folkehøgskolen 69 Grader Nord – Tromsø er en av de minste folkehøgskolene i landet, og elever og ansatte blir fort kjent og tett knytta sammen, forteller Adrian.

Størrelsen gjorde det også lett å få hjelp til å holde på med egne prosjekter. Adrian brukte blant annet påskeferien på å gå på ski over Finnmarksvidda, med utstyr lånt fra skolen.

Det var lett å bli kjent med de andre på skolen, sier Adrian. Foto: Privat

Han var ikke den eneste som hadde søkt seg til et halvtårskurs for å få en studiepause, og sier han ikke skilte seg ut med tanke på alder eller bakgrunn. Flere på skolen hadde samme behov for et avbrekk fra studenthverdagen.

– Etter tre år med studier var det godt å gjøre noe annet. Jeg fikk kobla hodet i fra litt og samla motivasjon til å begynne å studere igjen. For første gang på tre år hadde jeg en vår der jeg ikke trengte å tenke på eksamen.

Fem måneder med folkehøgskole var akkurat passe for Adrian.

– Et år hadde vært en for lang tid å være vekke fra venner og det sosiale på studiet. Så det var godt å komme tilbake igjen etter et halvt år!