Bærekraft, økologi og miljøvern på folkehøgskole

På folkehøgskolenes bærekraftlinjer kan man lære om alt fra regnskog til urbant landbruk. Bilde: Fosen folkehøgskole.

På folkehøgskolenes linjer innen bærekraft, økologi og miljøvern kan man velge en mengde ulike retninger. Folkehøgskolene tilbyr alt fra økologisk småbruk til globalt engasjement – og veldig mye annet.

Mange linjer å velge mellom

Et økende antall elever ønsker å bruke et år på å lære mer om hvordan vi alle kan bidra til å endre verden til det bedre.

Folkehøgskolene tilbyr noe for enhver interesse innen bærekraft, økologi og miljøvern. Du kan lære om miljøutfordringene på havet, å drive økologisk landbruk, urbane bærekraftspørsmål, sosialt arbeid, og internasjonal politikk.

Linjene som fokuserer på internasjonalt arbeid tilbyr gjerne en studietur til områdene man lærer mer om mens linjene som fokuserer lokalt i Norge vil ha mer kortreiste turer. Felles for alle er at man lærer mye gjennom praktisk arbeid og spennende samtaler.

Matauk på Sogndal folkehøgskule. Bilde: Elise Lunder

Slik er timeplanen på folkehøgskole

Bærekraft vil være faget eller linjen du søker deg inn på. Antall timer på linjen varierer fra skole til skole, men vanligvis har man linjefaget rundt 15 timer i uka. I tillegg består uka av fellesfag og valgfag. På kveldstid er det mye sosialt som skjer.

Fellesfag er timer alle elevene på skolen har sammen. Det kan være alt fra litteratur, kor, dans, fysisk aktivitet, samfunnsfag, lørdagsseminar og livssyn.

Valgfag gir deg mulighet til å fordype deg i andre fag enn linjefaget. Det varierer mellom skolene hvor mange timer valgfag du har i uken, og antall valgfag du kan velge.

Uansett hvilken skole du velger så får du et år der du lærer mye om emnene du studerer, og lærer mye faglig og sosialt!

Les mer om livet på folkehøgskole

Finn din linje innen bærekraft, økologi og miljøvern

Se oversikten over alle linjer innen bærekraft, økologi og miljøvern og finn den linjen som passer deg best

Se alle linjer innen bærekraft, økologi og miljøvern