Viljar (18) spiller proff-hockey samtidig som han går på folkehøgskole

Viljar har en hektisk uke med både treninger med hockeylaget og på linja. Foto: Julie Byberg Bø

– Skolen tilpasser undervisningen etter treningene mine med Stavanger Oilers, sier Viljar Waardal Mcgee.

– Jeg har spilt ishockey siden jeg var to år gammel. Det har alltid vært en lidenskap for meg, sier Viljar Waardal McGee (18) fra London, Onterio i Canada.

Han spiller hockey for Stavanger Oilers i Eliteserien U20. I tillegg går han på linja «Life changing fitness» på Solborg folkehøgskole i Stavanger.

– Jeg startet på linja fordi den kunne hjelpe meg å bygge styrke og lære mer om kropp og trening, ved siden av hockeyspillingen, sier Viljar.

En ung mann løfter vekter.
Viljar har en hektisk uke med både treninger hockeytreninger og på linja. Foto: Julie Byberg Bø

Les også:

- We should have had folk high schools in Canada as well!

Høyt faglig nivå

– På forhånd visste jeg ikke mer om folkehøgskole enn at det virket spennende. Det er et kult konsept som vi ikke har i Canada, sier Viljar.

Moren til Viljar er opprinnelig fra Bergen men bor nå i Canada. Søsteren hans har også gått på folkehøgskole i Norge.

Han beskriver sitt første år på Solborg som svært givende.

–  Det er veldig gøy så langt. Vi gjør mye forskjellig, vi går turer og prøver ulike idretter.

Han kaller det faglige nivået på folkehøgskolen veldig høyt.

– Jeg har lært mye om trening og ernæring. Nå for tiden lærer man mye om ernæring gjennom sosiale medier, men undervisningen her virker mer pålitelig, sier Viljar.

Solborg folkehøgskole - Stavanger

Sted: Stavanger
Elevplasser: 145
Linjer: 24
Undervisning pr. uke: 33 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Tilpasser hverdagen

– Dagene mine er hektiske, med både trening på linja, samt hockeytreninger og ulike idrettsaktiviteter, sier Viljar.

Han har treninger med Stavanger Oilers på både dag- og kveldstid, i tillegg til kamper i helgene.

– Skolen tilpasser undervisningen for meg. Det står alltid mat klart når jeg er tilbake fra trening – også utenom de faste måltidene, sier Viljar.

I tillegg til faste treninger består folkehøgskolen av mye sosialt.

– Jeg er veldig ekstrovert og det hjelper på, sier han om livet på dobbeltrom.

Usikker på framtiden

– Folkehøgskolen hjelper til med å finne ut hva man ønsker å gjøre videre i livet, sier Viljar.

Han er fortsatt ikke sikker på hva han ønsker å gjøre etter året på Solborg. Det kommer an på om han får fortsette å spille med Oilers. Han vurderer å gå på universitet i Norge eller i Canada, eller muligens bli stipendiat på Solborg.

– Jeg vil ikke rushe inn i studielivet. Folkehøgskolen gir meg tid til å vurdere hvordan en karriere innen ishockey vil føles, samt tenke over mine fremtidige valg, sier Viljar.

Søk folkehøgskole

Folkehøgskolene har nå åpnet for nye søknader.

Finn din folkehøgskole