Veronica kapra drømmejobben i DNT: – Folkehøgskolen var viktig

Veronica synes å slutte på folkehøgskolen var den verste kjærlighetssorgen hun har hatt. Foto: Privat

– Folkehøgskolen hjalp meg til å bestemme meg for hva jeg ønsket å gjøre karrieremessig, sier Veronica Solbak, redaktør i UT.no.

– For min del var folkehøgskole uten tvil et fortrinn i karrieresammenheng. Det hjelper å ha selvtillit når man skal videre i livet, og det får man på folkehøgskolene, sier Veronica Solbak (30), redaktør i UT.no i Den Norske Turistforeningen (DNT).

Veonica var elev på Freeride-linja på Rødde folkehøgskole i 2012 og 2013. To år senere var hun stipendiat på linja Reis Afrika på samme skole.

– Det er skummelt hvor tilfeldig det var at jeg startet på folkehøgskole, med tanke på hvor mye det formet meg som person. Jeg blir nesten kvalm av tanken på at jeg nesten ikke gikk der, sier hun.

Veronica er ofte på tur og bruker gjerne DNT-hyttene til overnatting. Foto: Privat

En jente står på snowboard i snø.
Veronica sto ofte på snowboard på folkehøgskolen. Foto: Privat

Les også:

Seks ting du lærer på friluftslivslinje på folkehøgskole

Utfordret seg fysisk og psykisk

– Årene på folkehøgskole er de beste jeg har hatt i mitt liv. Jeg elsker gå turer, oppleve naturen og dra på nye eventyr. Da passet folkehøgskole veldig godt, sier hun.

Veronica trekker fram at hun hadde få bekymringer på folkehøgskolen.

– Man våknet til et ferdig opplegg for dagen, sier hun.

På folkehøgskolen ble hun også utfordret fysisk og psykisk.

– Siste skoledag begge årene var helt forferdelige. Å si hade til folkehøgskolen er den verste kjærlighetssorgen jeg har hatt, sier Veronica.

Begynte med en tilfeldighet

– Jobben i DNT er helt fantastisk. Jeg er glad i både hunder, tur og folk, så det passer meg fint, sier Veronica.

Veronica startet i jobben som redaktør for UT.no våren 2023. Hun har en mastergrad i markedsføring fra Handelshøyskolen BI, og har tidligere jobbet flere år med markedsføring i et annet firma.

Det var egentlig en tilfeldighet at hun startet på folkehøgskole. Etter videregående hadde Veronica ingen plan for hva hun ønsket å gjøre videre, utenom at hun ikke ville studere med en gang.

To venninner av Veronica skulle gå på Rødde folkehøgskole. På en sommerfest klarte de å også overtale henne til å søke etter et par glass vin.

– Jeg kom inn på skolen noen dager senere og kjørte på, siden det var i tråd med interessene mine.

Veronica deler glimt fra de mange turene sine på Instagram. Foto: Privat

– Hjulpet karrieren

– Folkehøgskolen hjalp meg absolutt til å bestemme meg for hva jeg ønsket å gjøre karrieremessig, sier Veronica.

Etter videregående tok hun en bachelorgrad i økonomi på BI.

– Jeg tenkte jeg var god med tall, og at BI virka som en bra skole.

Hun kaller studieårene veldig fine. Likevel fikk ikke Veronica dyrket friluftsinteressen i like stor grad som før, men levde mer et standard studentliv.

– Det var veldig gøy å være flink student, men jeg kjente underveis at jeg nok er en mer kreativ person som liker å skape ting.

Veronica søkte seg derfor inn på en master med markedsføring som hovedprofil. I tillegg jobbet hun mye ved siden av studiene.

– Mens jeg studerte, fokuserte jeg meste på karriere og mistet det med toppturer og liknende, sier hun.

Da korona kom fikk Veronica plutselig mer tid å bruke på andre ting enn jobb.

– Jeg var utslitt og overarbeidet. Plutselig hadde jeg studert til å bli økonom uten å ha noen stor interesse for tall. Jeg takker for covid, siden jeg da begynte å søke naturen igjen. Jeg fikk oppdage fjellene og fjordene på nytt, sier hun.

Veronica mener folkehøgskolene spiller en stor rolle for rekruttering til friluftslivet. Foto: Privat

Veronica setter stor pris på naturen og prøver å komme seg på tur så ofte som mulig. Foto: Privat

– Gå på folkehøgskole

– Jeg trenger å være i naturen og utfordre meg selv. I DNT kan jeg kombinere faglige, kommunikasjon og markedsføring, i tillegg til natur og friluft, sier Veronica.

– Hva bør ungdom tenke på når de skal velge veien videre?

– Det er viktig å spørre seg selv hva man har lyst til, og ikke kun gjøre det samfunnet og foreldre forventer. Man trenger ikke begynne på studier med en gang, gå heller på folkehøgskole.

Veronica begynte ikke å studere før hun var 23 år. Da hadde hun hatt tre friår etter videregående.

– Det er jeg så glad for. Man skal jobbe lenge. Slapp av og bruk tida du trenger – da kan også folkehøgskole være perfekt, sier hun.

Venner for livet

– På folkehøgskole får man både personlig utvikling og vekst, i tillegg til et fantastisk nettverk. Det var gull før jeg flytta til Trondheim for å studere, sier Veronica.

Hun har fortsatt en gjeng fra folkehøgskolen som møtes sporadisk.

– Folkehøgskolevennene har man resten av livet.

– Hvilken rolle tror du folkehøgskolene spiller for friluftslivet i Norge?

– En veldig stor rolle. Mange unge som går på folkehøgskole blir interessent i friluft i løpet av skoleåret og har med seg interessen livet ut, sier Veronica.

Søk på folkehøgskole i dag

Folkehøgskolene linjer innenfor alle interesser.

Søk her