Nerdelandslaget: – Begynn på folkehøgskole

Podcasten Nerdelandslaget består blant annet av Stian Blipp, Andreas Hedemann og Sebastian Brynestad. Foto: Nerdelandslaget

– Alt i samfunnet handler om prestasjon. Folkehøgskolen er en buffer der ungdom får et år til å bare nyte og være, sier Stian Blipp, under en episode av Nerdelandslaget.

– Først og fremst, start på folkehøgskole. Det er min passion, jeg skriker det til folk, sier Andreas Hedemann, produsent og programleder for Norges største spillpodcast Nerdelandslaget, høylytt under en stream på Twitch.

Nerdelandslaget består blant annet av programleder og entertainer Stian Blipp, Andreas Hedemann og skuespiller Sebastian Brynestad.

Hedemanns uttalelse kommer etter at de fikk følgende spørsmål fra en lytter; Hvis dere skulle starte på folkehøgskole i høst, hva hadde vært deres drømmelinje?

– Alle som går på videregående tror de har dårlig tid. Det er bare piss, du har ikke dårlig tid, sier Hedemann.

Sunn buffer

– Jeg tror folkehøgskole er en veldig sunn buffer, sier Blipp.

Han bor i et nabolag der det bor mange unge mennesker.

– Livet består av skole og prøver. Før de skal begynne på ungdomsskolen bekymrer de seg for hvem de skal gå i klasse med. Når jeg ser dem, tenker jeg at de tar livet sjokkerende seriøst, sier Blipp.

Han tror mange allerede i niende klasse har startet å tenke på hva de vil gjøre med livet sitt.

– Slow down!

Blipp mener oppbyggingen av samfunnet, fører til at ungdommen stresser.

– Alt handler om prestasjon. Folkehøgskolen er en buffer der ungdom får et år til å bare nyte og være. Der er det ingen prøver som skal inn, ikke noe press og man kan bare nyte og være. Etter året på folkehøgskole kan man begynne å tenke, okei hva er det jeg egentlig liker?

Nerdelandslaget er Norges største spillpodcast.

Sosialt nettverk

– Du kan bruke ti år på å finne ut hva du skal med livet. Bruk et av de årene på folkehøgskole, samme hvilken linje du velger, sier Hedemann.

Selv gikk han på Romerike folkehøgskole, på teaterlinja, fordi han trodde han ville bli skuespiller.

– Der fikk jeg et utrolig sosialt nettverk, som jeg den dag i dag benytter meg av i jobb og henger med. Jeg møtte mennesker som fortsatt jobber i samme bransje som meg, fordi vi hadde samme interesser.

Ett år til å teste drømmen

Sebastian Brynestad tror det er viktig å ta to skritt tilbake. og se hvilke utdanningsvalg som er påvirket av folk rundt en.

–Du er myndig og kan gi f*** i hva andre sier. På folkehøgskole har man ett år til å teste drømmen sin, sier han.

– Ja, man kan teste alt, supplerer Blipp.

Blipp peker på at utrolig mange 18-åringer bekymrer seg, fordi de ikke har funnet ut av sine interesser enda.

– Da tenker jeg; er du klar over hvor mye du må lete. Man kan gjøre tusen forskjellige ting, og hvis man ikke har prøvd ulike muligheter, så vet man ikke. Jeg kan ikke si at jeg kommer aldri til å like å jobbe som fisker, siden jeg ikke har testet det. Har man derimot prøvd det, kan man si at dette ikke er noe for meg.

Les også:

- Jeg brukte folkehøgskoleåret på å teste om radio var noe jeg ville jobbe med

– Beste året i livet

– Alle har en indre drøm som de har slått fra seg. Den drømmen kan man prøve ut på folkehøgskole, enten om det er turning, fisking eller annet. Der møter man andre med samme interesser, sier Brynestad.

Hedemann påpeker at det er en oppfatning at folkehøgskoleelever ikke blir stilt krav til.

– Mange tror de ikke gjør noe, kun sitter i en saccosekk, gamer og spiser ostepop. Det er bullshit. Elevene må møte til morgenmøte hver dag, spise sammen med andre til faste tidspunkter, re opp sengene sine og vaske klær. Man får utrolig mye nyttig kunnskap på en folkehøgskole.

Han kaller folkehøgskoleåret det beste året i livet sitt.

– Noen sier militæret, ja – man bør absolutt dra i militæret, men dra på folkehøgskole også, sier Hedemann.

– Bare gå på folkehøgskole, sier Brynestad.

Drømmelinje?

– Kjapt, hvis dere skulle velge linje, hvilken hadde dere valgt, sier Hedemann på streamen.

– Jeg hadde valgt teater siden jeg fortsatt elsker det, supplerer han.

– Det måtte nok blitt teater her også, men en ting jeg kunne tenke meg å velge, som jeg aldri hadde klart, hadde vært friluftsliv med fjell og fysisk aktivitet, sier Brynestad.

– Jeg hadde også valgt friluftsliv, siden jeg nå ikke hadde overlevd etter to dager på vidden, sier Blipp.

– Søsteren min gikk friluftsliv, endte opp med å kjøre buss på tvers av Sør-Amerika, fantastisk, avslutter Hedemann.

Words to live by

– Kan dere komme med noen words to live by, leser Hedemann som spørsmål fra en lytter.

– Det er ingenting i livet som handler om noe annet, enn å være så lykkelig som mulig. Det er det samme om det betyr å prioritere jobb, familie, eller en hobby for deg. Det er ingen vits i å jage andres drømmer. Gjør det som gjør deg selv lykkelig, supplerer han.

– Det er ikke om å gjøre å leve lengst, men å leve best, sier Brynestad.

– Det finnes ikke noen ramme du skal passe inn i. Det er du som bestemmer hvordan du skal leve livet ditt, sier Hedemann.

Søk halvtårskurs

Visste du det går an å gå et halvt år på mange folkehøgskoler?

Se mer