Mille (19) synes folkehøgskole er en god start på voksenlivet

Mille Helseth Gustavsen trives svært godt på Solborg folkehøgskole. Foto: Julie Byberg Bø

Mille Helseth Gustavsen visste at hun ville gjøre noe annet enn ordinær skole etter videregående.

– Året så langt er helt supert, og jeg elsker det. Når jeg tenker på at dette året kommer til å ta slutt, blir jeg lei meg, sier Mille Helseth Gustavsen, 19 år fra Nittedal.

I august begynte hun på linja Klær, mote og design på Solborg folkehøgskole.

– Jeg visste jeg ville gjøre noe annet enn ordinær skole etter videregående, og har alltid vært interessert i klær og mote. Da endte jeg opp her, sier Mille.

Solborg folkehøgskole - Stavanger

Sted: Stavanger
Elevplasser: 145
Linjer: 24
Undervisning pr. uke: 33 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
En lyshåret jente sitter med en symaskin og smiler i kamera.
Mille Helseth Gustavsen vil senere jobbe med klær og design. Foto: Julie Byberg Bø

God start på voksenlivet

– Jeg har alltid tenkt at folkehøgskole er en fin start på voksenlivet. Her bor man alene, men ikke alene.

Mille synes det er positivt at selv om hun for første gang har flyttet ut av barndomshjemmet, får hun fortsatt bo sammen med mange andre.

– Folkehøgskole er en god start for å bli selvstendig, sier hun.

Selv kjenner Mille ingen som har gått på folkehøgskole.

– Mamma har alltid sagt at hun skulle ønske jeg gjorde det. Før jeg begynte på Solborg utforsket jeg alt av deres sosiale medier, og fikk et godt inntrykk av hvordan livet på skolen var, sier hun.

To unge jenter syr på symaskin.
Mille Helseth Gustavsen tror folkehøgskoleåret kan hjelpe henne med hva hun skal gjøre videre. Foto: Julie Byberg Bø

Beste er det sosiale

– Det beste med folkehøgskolen er det sosiale. I tillegg er det en bonus at vi skal til USA etter jul, sier Mille.

Den siste uka har flere av de andre linjene vært på ulike turer.

– Vi savner dem allerede, selv om vi kun har vært her en måned. Vi føler vi har kjent hverandre mye lenger enn vi har, sier hun.

Mille mener samholdet på folkehøgskolen er helt annerledes enn det hun var vant med på videregående.

– Alle er mer inkluderende, har mer fokus på å finne på ting sammen og få nye relasjoner.

Mille Helseth Gustavsen lærer mye nytt hver eneste dag. Foto: Julie Byberg Bø

Mer selvsikker

Mille fikk romkamerat da hun startet på folkehøgskolen.

– Jeg har vært heldig å flyttet inn på et av de nye byggene, så vi deler et stort og nytt dobbeltrom.

Hun synes det var uvant å bo på dobbeltrom i starten.

– Nå har jeg blitt veldig vant med det. Hun sov hos tanten og onkelen sin forrige helg og da var det uvant å sove alene.

–  Tror du folkehøgskole kan gjøre deg mer sikker på hva du vil videre i livet?

– Ja, man vokser mye på et slikt år. Jeg merker allerede etter en måned at jeg har vokst som person.

Mille føler seg allerede mer selvsikker.

– Nå tørr jeg å gjøre mye mer enn jeg pleier. Når man går en linje man interesserer seg for, blir man sikrere på at dette vil jeg gjøre videre også, sier hun.

Finn din folkehøgskole

Folkehøgskolene har åpnet for søknader.

Utforsk linjene