Skolen der elevene ikke jukser

Bilde: Jeanette Baekkevold, Buskerud folkehøgskole

På folkehøgskolene er det ingen som jukser på prøver eller eksamen. Når læringen er målet så vil du ikke jukse. Du vil lære mer.

I den siste tiden har det vært mye fokus på juks i skole og utdanning. Det har vært nyheter om elever som jukser med kunstig intelligens (AI). Studenter som jukser på eksamen. Og nå de siste dagene, statsråder som driver ulovlig kopiering av oppgaver.

Hva er folkehøgskole?

Forargelsen er stor og i kommentarfeltene får man inntrykk av at alle jukser. Det gjør de heldigvis ikke.

De allerfleste studenter og elever forsøker å etterleve reglene etter beste evne. Noen bommer fordi reglene kan være kompliserte og noen velger bevisst å ta snarveier.

To personer tar bilder av en tredje som danser
Uten eksamen så får man friheten til å lære for læringens egen skyld. Man får kjenne på mestringsfølelse enten det er dans, foto eller noe helt tredje man lærer. Bilde: Sture H. Vareide, Rønningen folkehøgskole

Hvorfor velger noen å jukse?

Jeg vil tro at dem som bevisst velger å jukse, gjør det fordi de tenker på skole og utdanning som en vei til et mål – for eksempel å få en attraktiv jobb – ikke som et sted de lærer for livet.

Det er trist for det er jo læringen som er det viktige. Prøven, oppgaven og karakterene er en kontroll av læringen, men det er læringen i seg selv som burde stå i fokus.

Det er derfor ekstra interessant å se hva som skjer med læringen når man tar bort kontrollen. Når man tar bort eksamen og karakterer.

Les også:

– Folkehøgskolene klarer seg fint uten eksamen

Læringen i sentrum

Vi har dessverre bygget opp et samfunn der mange tenker at læring ikke har verdi med mindre den blir målt på en prøve. Karakteren på prøven oppleves som viktigere enn det man har lært mens man leste til prøven.

Da kan veien bli kort til å forsøke å kutte hjørner. Det kan være «lovlige» hjørner som å svare taktisk på prøven gjennom å gi den som setter karakteren akkurat det vedkommende ser etter. Eller å kutte ulovlige hjørner, bedre kjent som juks.

Vi må snu denne tankegangen og sette læringen i sentrum igjen. Elever og studenter skal få kjenne på gleden ved å lære og ikke kun gleden over å få en god karakter.

Les også:

- Fikk en helt ny læringsglede på folkehøgskolen

Skolen der elevene ikke jukser

Det er heldigvis ett skoleslag i Norge der læringen nettopp blir satt i sentrum. Der prøver og eksamen ikke kommer i veien for gleden ved å lære og å mestre.

På folkehøgskolene er det nemlig ingen prøver og eksamen (om man ser bort fra Jegerprøven og andre prøver som kreves for å kunne utøve linjefag eller valgfag).

Hvert eneste år begynner rundt 10 prosent av alle ungdommer i Norge på folkehøgskole fordi de har lyst til å gå der og fordi de har lyst til å lære fagene de velger å studere. Det gjør noe med læringsmiljøet når ingen er bekymret for eksamen og alle er fokusert på å lære mer.

To ungdommer bak en PC. En peker på den andre
Elevene på folkehøgskolene oppsøker læringen og får kjenne på gleden ved å lære for læringens skyld. Bilde: Sture H. Vareide, Rønningen folkehøgskole

Skole 24/7

Siden elevene bor på folkehøgskolen så kan de også bruke undervisningslokalene til langt på kveld. Om du besøker en folkehøgskole så vil du nettopp ofte oppleve at elevene velger å bruke kvelden til å male ferdig bildet, klippe på filmen, trene på dansetrinnene eller øve på japanske verb. Fordi de har lyst – ikke fordi en prøve truer.

Elevene på folkehøgskole jukser ikke med læringen. De oppsøker den.

Når læring er målet så vil du ikke jukse. Du vil lære mer.

Les også:

Rådgiver: - Har aldri møtt noen som angrer på å ha valgt folkehøgskole

Kan vi stole på prøvene?

Folkehøgskolene får, fra tid til annen, spørsmål om man kan stole på det elevene har lært. Selvfølgelig kan man det. De ønsket jo å lære. De valgte å bruke et år av livet sitt helt frivillig på å lære. Det er klart de lærte. Og de lærte for livet for læring som skjer fordi du har lyst til å lære, den sitter.

Et bedre spørsmål er om vi kan stole på læringen som kun er motivert av prøver og eksamen. Hvor varig er den læringen?

Finn din folkehøgskole

Se oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler

Finn din folkehøgskole