Nå vil rekordmange gå et halvt år på folkehøgskole

I 2023 er antall søkere til halvårskurs 35 prosent høyere enn 2022. Det er også det høyeste tallet på 30 år.  Foto: Torkild Groven/Karmøy folkehøgskule

Årets søkertall til halvårskurs er det høyeste på 30 år. – Mange angrer på at de ikke startet på folkehøgskole i august, tror daglig leder i Informasjonskontoret for folkehøgskolen.

– Etter jeg hadde begynt å jobbe, angra jeg på at jeg ikke starta på folkehøgskole med en gang. Da var det nydelig også ha mulighet til å starte i januar, sier tidligere folkehøgskoleelev Frida Nes (21).

Folkehøgskolene har alltid hatt tilbud om halvårskurs, enten fra august til desember, eller januar til mai. Likevel har søkningen tatt seg opp de siste årene.

I år er antall søkere til halvårskurs 35 prosent høyere enn 2022. Det er også det høyeste tallet på 30 år.

– Dette er fantastiske tall. Et halvt år på folkehøgskole gir frihet til å kombinere og tilpasse året til for eksempel Forsvaret, jobb eller reiser, sier Dorte Birch, daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen.

Les også:

Frida og Margrete angra på at de brukte friåret på å jobbe

Frida Nes (21) angra på at hun starta å jobbe og begynte på folkehøgskole i januar. Foto: Privat

– Ensomt å jobbe

Etter videregående kom ikke Nes inn på drømmestudiet. Da valgte hun å jobbe på Pizzabakeren i stedet.

– Det var ensomt å kun fylle dagene med jobb når alle vennene mine hadde dratt på studier, folkehøgskole eller i militæret, sier Nes.

Kjæresten hadde også dratt på folkehøgskole. Etter hvert begynte hun å undersøke muligheten for å gjøre det selv.

Folkehøgskolene tilbyr i dag over 300 halvårskurs.

– Jeg visste ikke at det var mulig å kun gå et halvt år på folkehøgskole før jeg begynte å søke etter det. Da fant jeg mange linjer jeg ville gå på, og det ble vanskelig å bestemme seg for en, sier Nes.

Januar 2022 begynte hun på Flyt-linja ved Hurdal Verk folkehøgskole. Selv om Frida kun fikk halvparten så mye tid på skolen som de andre, sitter hun igjen med mange gode minner fra folkehøgskolen.

– Halvåret var fantastisk. Jeg vil anbefale alle å gå på folkehøgskole, sier Nes.

Daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen, Dorte Birch, tror mange unge angrer på at de startet å jobbe i august. Foto: Svein Finneide

Tror mange angrer

– Folkehøgskolene ønsker alltid å tilpasse seg samfunnstrender og unges ønsker, sier Birch.

Birch tror mange er i samme situasjon som Nes, der de søker halvårskurs siden de angrer på at de ikke startet på folkehøgskole i august.

Hun håper at enda flere i framtida vil få øynene opp for et halvt år på folkehøgskole.

– Et år på folkehøgskole er en investering i seg selv, sier hun.

Utforsk folkehøgskolenes linjer

Folkehøgskolene har over 1000 hel- og halvårslinjer.

Utforsk