Oppskrift på julens saftigste lussekatter

Hva er vel advent uten den gule og snirklete gjærbaksten? Haldis Myrvold og Kristine Skovly, elever ved linja «Mat med smak av verden»Bømlo folkehøgskole, deler sin favorittoppskrift med deg. Her er det mange gode tips å hente! Oppskriften gir ca. 40 saftige lussekatter.

lussekatter

Dette trenger du

0,5 liter melk

50 gram gjær

165 gram sukker

1 liten teskje kardemomme

¼ teskje salt

150 gram smør

1 teskje gurkemeie/safran

1 kilo hvetemel

Slik gjør du det

Først skjærer du smøret i terninger. Bland så alle de tørre ingrediensiene i en stor bakebolle. Det er en fordel å bruke kjøkkenmaskin med eltekrok om du har det.

elte

Elting pågår. Husk å elte lenge nok!

Varm så melken til den er fingervarm (altså 37 grader). Smuldre gjæren i bollen med det tørre. Hell i melken og begynn å elte.

haldis

Haldis følger nøye med på at melken ikke blir for varm. Den må ikke koke!

Når du har eltet deigen i omlag 5 minutter kan du tilsette smørterningene i bollen, imens du elter videre. På denne måten blir deigen smidig og fin, også blir lussekattene så fantastisk saftige og gode!

kristine

Kristine tilsetter smøret i deigen. Det går med litt smør når man skal bake til en hel folkehøgskole!

La deigen heve under plastfolie eller håndkle i ca. en time.

Rull ut lussekattene etter egen preferanse. Her er det bare fantasien som setter grenser!

kristine-og-haldis

Kristine og Haldis synes det er koselig å rulle ut lussekattene sammen. Det setter igang julestemningen for fullt!

La lussekattene etterheve i 30 minutter til en time.

Pisk noen egg og pensle lussekattene.

pensle

Haldis og Kristine pensler lussekattene med egg.

Til slutt kan du sette på rosiner hvis du liker det.

Nå skal de bare stekes i ti minutter på 180-200 grader, så kan du spise og nyte de nydelige lussekattene. Husk å følge med undervegs. Steketiden er avhengig av stekeovnen din.

rosiner

«Jeg synes lussekatter er det beste bakverket i juletiden» sier Haldis, mens hun stolt viser frem de nydelige lussekattene hun akkurat har bakt sammen med klassevenninnen, Kristine.

vel-bekomme

Hvorfor spiser vi egentlig lussekatter?

Lussekatter er det tradisjonelle bakverket som hører til Lucia-feiringen. Skikken kommer opprinnelig fra Sverige, men tradisjonen er også tatt opp og gjort til en fast matskikk i førjulstiden i Norge.

Fra gammelt av fikk gjerne buskapen noe ekstra godt, en «lussebit» for å verne seg mot onde makter den farlige lussenatten. Etter hvert ble det skikk at også menneskene fikk en ekstra god frokost Lucia-dagen. På begynnelsen av 1800-tallet ble det vanlig på storgårder i Vest-Sverige at en ung kvinne, utkledd som engel med en krans av levende lys i håret, serverte lusse-frokost for herskapet før soloppgang på Lucia-dagen. Dette er sannsynligvis opphavet til skikken med servering av lussekatter.

Lussekattene bakes med safran som symboliserer sola og lyset, og spiralformene som er et gjennomgående tema i de ulike figurene i bakverket, er eldgamle symboler på sol og liv.

Les mer om Luciadagen her