I pakt med naturen

Friluftsliv og sterke naturopplevelser står sentralt når Sunnfjord folkehøgskule til høsten starter den nye linja «Rein natur». Ypperlig for deg som vil lære å ta vare på naturen.

Rein natur blir en friluftslivslinje med fokus på sterke, gode naturopplevelser og rein natur, forteller linjelærer Birger Fatland.

– Dette blir heilt unikt! Vi skal blant annet lære å drive med villsauer slik det har blitt gjort i mange tusen år, og vi skal få være med å holde kystlandskapet slik det har vært siden vikingtida, legger han til.

Sørværet Naturreservat er beitelandskapet for villsauene, og der skal linja blant annet hjelpe til med å rydde unna granvekster og søppel. I tillegg vil klassen få flere fine naturopplevelser.

e16_d_fhs_vaeroy_dsc3099_mini-1

– Vi skal blant annet lære å drive med villsauer slik det har blitt gjort i mange tusen år, og vi skal få være med å holde kystlandskapet slik det har vært siden vikingtida, forteller Birger Fatland, lærer på Sunnfjord folkehøgskule. FOTO: Eivind Kise.

Les mer Sunnfjord folkehøgskule

Naturopplevelser og fiske

– Elevene får prøve kanopadling på idylliske fjellvatn, fiske, og overnatte ute rundt leirbålet. Dessuten får de lære fridykking, og med lungene som eneste luftreserve oppleve det spennende livet under vatn, sier Birger. Her blir det bare maske, snorkel og svømmeflasker som utstyr. Poenget er at det skal være enkelt for alle å være med.

– Vi skal dessuten høste av havet, og fange skjell, fisk, og krabbe, sier Birger.

– Selvplukka bær, sopp, fisk og sjømat blir en naturlig del av maten vi lager på tur, legger han til.

Elevene skal også lære om både kystfiske og havfiske.

– Jeg tror det er dette som kalles det gode liv! Her får man leve i pakt med naturen, og samtidig vite at man utgjør en liten forskjell for kloden, sier Birger.

– Å gjøre dette blant gode venner, som deler dine interesser for naturen, blir spesielt bra.

birger-helle-fatland

Linjelærer Birger Fatland reklamerer med at klassen Rein natur vil få oppleve det gode liv, ute i naturen.

– Sett et behov

– Det unike med denne linja er at det ikke er aktivitetene i seg selv som er målet. De er heller et middel for å komme tettere på naturen. På den måten tror jeg man blir enda mer glad i det vi har rundt oss, slik at også lysten for å ta vare på naturen øker, sier Birger.

– Her vil det handle om å leve i pakt med naturen, legger han til.

Selv har han jobbet som lærer i fire år på Sunnfjord folkehøgskule, og sett behov for en friluftslivslinje med større fokus på naturen. Ikke nødvendigvis bare aktiviteter i naturen.

– Med denne linja ønsker vi gi et unikt tilbud for dem som kanskje ønsker litt «både og». Her vil man få nærkontakt med dyr, gjøre en innsats for å ta vare på naturen, og samtidig oppleve de gode stundene foran bålet, i kanoen, i skogen og på fjellet, sier Birger.

Åpent for alle

Det stilles ingen krav til forkunnskaper hos elever som søker seg til Sunnfjord og «Rein natur».

– Linja passer for alle som er glad i natur og tradisjonelt friluftsliv, sier Birger. Og legger til at det verken blir fokus på høyt adrenalinnivå eller ekstremsport.

– Her vil det være møtet med naturen som står i sentrum, sier han.

e16_d_fhs_sunnfjord_sandbanke_001_mini

– Elevene skal bli bedre kjent med både Gaularfjellet, Bulandet, Briksdalen, fuglefjellet på Runde, fjell, skoger og vann i indre Sunnfjord, forteller Birger Fatland. FOTO: Eivind Kise

– Spesielt godt passer nok linja for en som er glad i både mennesker og dyr, og som synes det er viktig å ta vare på naturen og kloden, sier Birger.

– Man trenger ikke være spesielt sprek eller ha mye erfaring med friluftsliv fra før, alt kan læres, legger han til.

– Men selvfølgelig er det en fordel om du har vært på tur tidligere, forsøkt å gå på fjellski, eller sovet i telt.

Som linjeutstyr regner Birger det han kaller for tradisjonelt friluftslivsutstyr.

– En elev på denne linja vil blant annet trenge tursekk, fjellstøvler, turklær, sovepose, fjellski og fiskestang, sier Birger.

Han oppfordrer elever til å låne utstyr av venner og familie, eller kjøpe brukt.

– På den måten sparer man både penger og miljøet, sier Birger.

Femundsmarka og Egypt

Først og fremst planlegges det mange turer i nærområdet til folkehøgskolen for klassen. Elevene skal bli bedre kjent med både Gaularfjellet, Bulandet, Briksdalen, fuglefjellet på Runde, fjell, skoger og vann i indre Sunnfjord. I tillegg kommer to lengre turer til Femundsmarka og Egypt.

– På høsten går turen til mystiske Femundsmarka, stedet mange lengter tilbake til etter å ha vært der. Vi drar hit fordi det er et av de siste ekte villmarksområdene vi har igjen i Norge, forteller Birger.

Her skal klassen se urgammel furuskog, gode fiskevann og idylliske leirplasser.

– Jeg tror det blir en opplevelse for livet, sier Birger.

I februar går turen til Egypt, et av de fremste landene i verden på økologisk landbruk.

– Her skal vi blant annet besøke Sekem Farm og se hvordan mennesker har fått forandret livene sine etter at de har lært å dyrke jorda på riktig måte. De har mye å fortelle om hva som skjer når man blir behandlet med respekt, og ikke minst får lov til å gå på skole, forteller Birger.

For klassen blir det også fridykking i Rødehavet.

– Rødehavet er et ettertraktet dykkereldorado. Her skal vi fridykke ved de fineste korallrev i det blåeste vatnet du kan tenke deg, reklamerer Birger.