Har du lurt på hvordan du forklarer folkehøgskole på engelsk?

Da kan Jonatan hjelpe deg! Sammen med broren sin har han laget en morsom film som forklarer hva folkehøgskole er – på engelsk.

Jonatan Løsnesløkken og broren driver Youtube-kanalen «TwoFurryBros», hvor de lager korte animasjonsfilmer. De fleste filmene er basert på humor eller har et morsomt poeng.

– Det er alltid et underliggende tema i filmene våre, selv om de også inneholder humor. Mye handler om at vi må akseptere hverandre og være greie, sier Jonatan.

Kanalen har nesten 80 000 følgere, og noen av filmene er sett over 400 000 ganger. Seerne er spredt over hele verden.

– Vi har like menge seere i New Zealand som i Norge, og følgerne våre kommer fra hele verden. Derfor lager vi også alt innhold på engelsk, forklarer han.

Jonatan youtube

Dette året jobber Jonatan fulltid med sin egen Youtube-kanal. Året på Danvik folkehøgskole har gitt han mye nyttig erfaring.

Forklarer folkehøgskole på engelsk

Innhold blir til gjennom samarbeid med andre aktører. Enten gjennom en god idé, eller når det er et tema de brenner ekstra for. Jonatan ønsket å fortelle om sin egen opplevelse på folkehøgskole, og laget dermed en video for å forklare det hele.

På 8 minutter oppsummerer han konseptet folkehøgskole, og året sitt på Danvik folkehøgskole i Drammen.

– Jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre etter videregående, men hadde lyst til å holde på med Youtube. Derfor endte jeg opp med å søke filmlinja på Danvik folkehøgskole. Det ble et veldig lærerikt år, sier Jonatan.

– I grunnen fikk jeg akkurat det utbyttet jeg søkte! Oppgavene på skolen var relativt åpne. Jeg kunne derfor tilpasse det meste til noe som passet inn på min egen Youtube-kanal. Sånn fikk jeg også mye innhold. Jeg gikk fra 2000 til 12 000 følgere i løpet av året.

På 8 minutter forklarer Jonatan hva folkehøgskole er – på engelsk.

Les mer om Danvik folkehøgskole

Arena for nettverksbygging

Når Jonatan skal oppsummere folkehøgskoleåret sitt er det gjerne med det faglige utbyttet han sitter igjen med.

– Jeg tenker at folkehøgskole er en god arene for å utvikle seg, sier han.

Selv om han selv gikk på filmlinje, samarbeidet han med elever og lærere i flere av de andre medieklassene på skolen.

– Det var utrolig praktisk at jeg kunne nyte godt av de andre klassene på skolen. Jeg kunne for eksempel låne lydutstyr i radioklassen, eller spørre andre lærere om faglige råd, sier han.

Selv om Jonatan jobber alene foran skjermen, samarbeider han med flere aktører for å lage youtube-filmer. Å bygge faglig nettverk var noe av det viktigste han lærte på folkehøgskolen.

Når han i dag lager egne filmer til Youtube-kanalen er han avhengig av samarbeid med andre. Enten det er til tegning eller voiceover. Å bygge nettverk var noe han lærte på folkehøgskolen.

– Dette året jobber jeg med Youtube på fulltid, så får vi se hva jeg gjør videre. Jeg kan tenke meg å jobbe med film, men synes kanskje det som er mest stress er at jeg sitter så mye alene foran skjermen. Jeg ønsker meg nok et større arbeidsmiljø, sier Jonatan.

– Men først og fremst er det moro å lage film. Jeg vil nok fortsette med Youtube også fremover, uansett om det blir som jobb eller hobby.