Rekordmange folkehøgskoleproduksjoner til Amandus

Når Amandusprisen går av stabelen i kveld er det med rekordmange nominerte folkehøgskoleproduksjoner. I konkurransen Amandus UNG kommer hele 8 av 26 filmer fra Danvik folkehøgskole. Filmer fra Follo folkehøgskole, Voss folkehøgskule og Skiringssal folkehøyskole er også nominert.
– Vi er naturligvis stolte av at Danvik-elever markerer seg på Amandus. Det har vært bevisst for oss å jobbe mot denne muligheten, og tradisjonelt har vi ofte hatt nominerte med i konkurranse på Lillehammer. Ekstra stas er det med så mange nominerte som i år, og i flere kategorier enn hva vi er vant med, sier filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen.
Denne gangen representerer elevene fra Danvik både elevproduksjoner som produseres gjennom skoleåret, og filmer produsert i egen regi. Alle filmene er nominert i konkurransen Amandus UNG, som inneholder kategoriene fiksjon, dokumentar og musikkvideo.
– For filmlinjen er fiksjonskategorien den vi sikter oss mot, og i år er to slike filmer fra Danvik nominert. Kortfilmen «Opp i røyk» ble laget som sluttfilm våren 2018, og konkurrerer sammen med kortfilmen «Pina Colada», fra årets kull. Bak begge filmene er det unge talenter som har forsøkt å utforske sin idé, og som har lyktes på hver sin måte å finne sin særegenhet, fortsetter Sørensen.

Danvik-elever står bak kortfilmen Pina Colada som er nominert til Amandusprisen for fiksjonsfilm.
Les mer om Danvik folkehøgskole
Kortfilm uten dialog
– Vi fikk beskjed om at filmen vår var nominert en gang i vinterferien, sier Natasha Arthur (19). Hun har hatt manus og regi på «Pina Colada», og legger ikke skjul på at de er spente foran kveldens prisutdeling.
– Selv om det å bli nominert i seg selv egentlig også er en ganske stor seier, smiler hun.

Hovedpersonenen bak filmen Pina Colada gleder seg stort til kveldens prisutdeling.
Alle de nominerte filmene er en del av festivalprogrammet som startet onsdag, og har vært vist i kinosaler underveis. Elevene bak kortfilmen synes det er stas at arbeidet deres har blitt lagt merke til.
– «Pina Colada» er resultatet av en skoleoppgave hvor vi skulle lage en film helt uten dialog. Det er altså ingen replikker i de 3 minuttene. Hovedpersonens tanker illustreres gjennom blikk og klipp, forklarer Natasha.
Filmen handler om ensomhet og lengsel. Vi møter hovedpersonen, en middelaldrende kvinne, på bursdagen hennes.
– Jeg tror det vi er aller mest fornøyd med er hvordan de tekniske delene av filmen er satt godt sammen, det gir en god helhet. Både foto, lyddesign og klipp ble veldig bra, fortsetter hun.
Se hele filmen ved å klikke på bildet under.
Les også: Ida Fladen: – Jeg tror folkehøgskolen har hatt alt å si for der jeg er i dag
Godt samarbeid
Er det noe elevene har lært mye om det siste året på Danvik folkehøgskole, er det verdien av godt samarbeid. Skal produksjonen bli bra må de både planlegge og løse utfordringer i fellesskap.
– Vi har vært et stort crew på filmen. På det meste var vi 18 personer. At resultatet ble bra handler veldig mye om god planlegging og samarbeid underveis, sier Natasha.
Det kunne handle om alt fra kakebaking til rollecasting. Eller sykdom som gjorde at de måtte finne ny skuespiller til hovedrollen tre dager før opptak.
– Innad i en produksjon er egentlig de små rollene viktig, eller nesten viktigst. De synes bare ikke på utsiden. På filmplakaten ser du navnet på skuespillere og regissører, men det er ganske mange andre som har vært avgjørende for resultatet, sier Haldor W. Jon, fotograf på kortfilmen.

Det er mange roller som skal fylles for å lage kortfilm.
De fem hovedpersonene bak kortfilmen roser folkehøgskolen for både ressurser og undervisning. Selv hadde de minimalt med filmerfaring før de kom til Danvik.
– Danvik folkehøgskole er veldig gode på å jobbe mest mulig som bransjen. Det er en fagsterk skole, og vi har lært veldig mye om gangen og alle elementene i en produksjon, sier Herman Friberg. Han har vært klipper på «Pina Colada».
– Det gjør undervisningen veldig «ekte». Tilbudet er noe helt annet enn det du for eksempel får på Medier og kommunikasjon på videregående, sier Haldor.

Elevene er aller mest fornøyd med de tekniske delene i produksjonen.
Les også: Ved inntak på TV-fag på INN: – Folkehøgskoleåret har vært en fordel
Berlinaden og videre satsing
Skal elevene trekker frem andre høydepunkt fra skoleåret nevnes Berlinalen kjapt. Filmfestivalen ble et spennende møte med bransjen, på både godt og vondt. Kanskje synes de fokuset på markedsføring ble for sterkt, og de er litt uenige i at filmen som vant sølvbjørnen i regi var en verdig vinner.
– Det var uansett veldig gøy å være i Berlin i dagene hvor hele byen er dedikert til film, sier Liv Johanne Jahr, produsent på «Pina Colada».
– Produsenten av «Roma» hadde et spennende foredrag bare for klassen vår. Det var en veldig bra opplevelse! Læreren vår har et utrolig stort nettverk, med mange kontakter. Det hadde ikke vært det samme å være på festivalen uten han, sier Haldor.

Lange dager og mye arbeid ga resultater. Nå venter elevene spente på kveldens prisutdeling.
Fire av fem skal fortsette med et andreår på Danvik. Da skal de være praktikanter i hver sin mediebedrift. Alle fem har de planer om å fortsette med film.
– Jeg startet på folkehøgskolen med utrolig lave forventninger. Jeg var umotivert etter videregående, og ville bare gjøre noe annet. Så ble det veldig mye bedre enn jeg så for meg! Jeg har lært ekstremt mye, både om meg selv og om hva jeg vil jobbe med, sier Herman.
Flere av de andre nikker enig. De var usikre på hva de gikk til, og om de kunne nok fra før.
– For meg var de første ukene på Danvik ganske stressende. Prosjektene vi skulle jobbe med virket veldig store, og jeg var usikker på om jeg ville klare det. Jeg gikk inn med null kunnskap om lyd, men har nå vært lydsjef på både «Pina Colada» og sluttfilmen vi holder på å produsere. Det har vært utrolig gøy, sier Tor Erik Martinsen.
– Du kan lære mye på Danvik, uavhengig av hva du kan eller hva du vil videre. Nettverket, erfaringen og det du lærer om bransjen er gull å ta med seg videre. Både i studier og i jobb, sier Haldor.
Mest lest

Mener folkehøgskolene kan styrke studentenes psykiske helse
Hele en av tre studenter kan ha en psykisk lidelse, ifølge ny…

55 prosent flere takket ja til folkehøgskole i august
Ungdommer bestemte seg senere for folkehøgskole i år enn tidligere. I august…

Fpu-lederen anbefaler folkehøgskole: – En god idé
Serie «Ungdomspolitikere om folkehøgskole»: – Pust med magen og ta et år…

KrFU-leder: – Folkehøgskolene er en motvekt til presasjonsjaget ellers i…
Serie «Ungdomspolitikere om folkehøgskole»: – Folkehøgskolene bidrar til å gjøre unges livskvalitet…
Mest delt

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser
Har du ikke søkt folkehøgskole enda? Da har du muligheten nå. Folkehøgskolenes…

Ta sommerferien på folkehøgskolenes sommerhoteller
Blir det Norgesferie i sommer? Da bør du sjekke mulighetene for å…

Alt du som rådgiver trenger å vite om folkehøgskole
11 spørsmål og 11 svar du som rådgiver kan videreformidle til elevene…

Direktør: – Folkehøgskole er en viktig del av CVen
Noe av det viktigste lufthavndirektør Anette Sigmundstad tok med seg fra folkehøgskoleåret…

Fordelagtigt at tage på højskole i Norge på grund af…
Overvejer du højskole i Norge? Så er det nu du bør tage…