Har du fått svar?

Det er mange som er glade og noen som blir skuffet når folkehøgskolene sender ut svar. Bilde: Per Strøm, Ålesund folkehøgskole

Noen jubler, noen er skuffet og noen venter fortsatt i spenning. Opptaket til folkehøgskolene begynte 15. november og det var en viktig dato for mange ungdommer.

Fikk du ja fra skolen du ønsket å komme inn på?

Gratulerer! Du kan glede deg til et spennende og lærerikt skoleår. Hvis du har kommet inn på linjen og skolen du ønsket å komme inn på, så mangler du bare å si ja til plassen og å betale inn innmeldingspengene. Du har vanligvis en frist på 10-14 dager til å svare.

Folkehøgskolen vil eventuelt ta kontakt med deg dersom de trenger flere opplysninger. Du vil også få mer informasjon fra skolen når det nærmer seg skolestart.

Les også:

Slik kan du sjekke ut folkehøgskoler i sosiale medier

Fikk du ja fra mer enn en skole?

Gratulerer! Det var lurt å søke om plass på mer enn en skole siden mange linjer og skoler blir tidlig fylt opp. Hvis du synes det er vanskelig å velge mellom flere gode tilbud så vil vi anbefale at du leser litt mer på skolenes nettsider for å se om det er ting der som gjør det enklere å velge. Du kan også sjekke ut skolene i sosiale medier.

Om du har spørsmål så svarer skolene mer enn gjerne på dem.

To personer ser i kamera. De har et skilt som sier Emma Mia velkommen
Gratulerer med plass på folkehøgskole. Bilde: Ringerike folkehøgskole

Har du ikke fått svar enda?

Folkehøgskolene har ikke noe samordna opptak. Det betyr at hver enkelt folkehøgskole behandler søknadene selv. Det betyr også at de sender ut svar på ulik måte. Noen sender ut på SMS eller e-post fem minutter over midnatt dagen etter man har søkt, mens andre sender ut brev etter en ukes tid. Enkelte skoler velger også å ringe til søkerne.

Ta gjerne kontakt med skolen dersom du lurer på når du skal få svar på søknaden.

Noen skoler bruker litt lengre tid på å svare. Ta gjerne kontakt med skolen om du lurer. Bilde: Helgeland folkehøgskole

Fikk du ikke plass?

En del linjer har fått vesentlig flere søkere enn det de har plass til. På noen populære linjer kan det være hundre søkere til 15 eller 20 plasser. Det betyr dessverre at det ikke er plass til alle.

Vi anbefaler at du søker på flere linjer og på flere skoler. Selv om du ikke kom inn på akkurat den linjen du drømte om å komme inn på, så er det mange muligheter på andre linjer. Kanskje du skal tenke litt bredere? Folkehøgskoleåret er tross alt det året der du kan prøve deg på noe helt nytt – noe du trodde du aldri skulle klare.

Les også:

Slik velger du riktig folkehøgskole

Har du ikke søkt?

Det er ikke for sent å søke på plass på folkehøgskole. Folkehøgskolene tar opp elever helt fram til skolestart, men det lønner seg alltid å søke så tidlig som mulig.

Søk folkehøgskole nå

Har du ikke søkt folkehøgskole enda? Det er ikke for seint, men det lønner seg å søke så tidlig som mulig.

Finn din linje