Catharina Vu fra «Miss Saigon» : – Folkehøgskolen ga meg selvtillit på scenen

Foto: Fredrik Arff

Musikalstjerna vokste både som kunstner og menneske på Solbakken folkehøgskole.

Folkehøgskoleåret ga meg et trygt rom, sier skuespilleren kjent fra den norske oppsetningen av «Miss Saigon».

Musikalen på Folketeateret i Oslo har vært en suksess denne høsten, både blant publikum og anmeldere.

Sentralt i forestillingen er Catharina Vu, som startet sin skuespillerutdanning ved Solbakken folkehøgskole.

Skolen er kjent for å være liten, og følge opp elevene tett.

Sånn var det også for Catharina, som satte pris på kreativiteten og felleskapet ved skolen.

Det trygge miljøet hun fikk ved å gå på en liten skole var også viktig, og ga henne selvtillit på scenen.

–  Det å eie en scene, være selvsikker på en scene. Det trenger ikke å være 100% selvsikkerhet, å kjenne nervøsitet, det handler om å være et menneske. Det kan være viktig å kjenne på hele seg.

@solbakkenfhs

Catharina Vu, tidligere Solbakken-elev. Nå: høyaktuell med hovedrollen i Miss Saigon på Folketeateret, hvor hun mottar strålende kritikker og trampeklapp kveld etter kveld på scenen. Hun forteller hvordan året på Solbakken Folkehøgskole var så viktig for henne, for å utvikle seg både som privatperson, og til å bli den skuespilleren hun er i dag. Etter året her på Solbakken, utdannet Catharina seg videre med en bachelor på Det Multinorske på Det norske Teatret. Catharina har hatt mange roller på ulike teater-scener, og også i tv- og filmproduksjoner, for eksempel Exit. Vi er så stolte av å se vår tidligere elev utvikle seg på sin karrierevei, og gleder oss stort til å se henne direkte på scenen i Miss Saigon! #solbakkenfhs#solbakkenelever#solbakkenfolkehøgskole#fhsliv#catharinavu#misssaigon#missaigonoslo#exit#scenekvelder#folketeateret#oslo#teater#musical

♬ original sound – Solbakken Folkehøgskole

Solbakken folkehøgskole

Sted: Skarnes
Elevplasser: 60 helårs
Linjer: 19
Undervisning pr. uke: 42 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Lærte seg å jobbe sammen med andre

Hun satte også pris på å kunne utforske både teater og musikk, som har ført henne til å jobbe med musikal i dag.

28-åringen fikk også verdifull erfaring med å jobbe sammen med de andre i klassen i et ensemble på skolen.

Det handler mye om å være trygg i et ensemble. Alle er helt nye. Det at man lærer ulike teknikker for å kjenne på det å være en del av en gruppe var nyttig.

Les også:

Rådebankstjernene om året sitt på folkehøgskole

Studerte skuespill videre

Etter året ved Solbakken folkehøgskole studerte Catharina skuespill ved Det Multinorske ved Det Norske Teatret/Nord Universitet, før hun begynte å jobbe som skuespiller, både på scenen og i TV.

28-åringen er blant annet kjent for rollen som au pairen Pim i seriesuksessen Exit.

Hva vil du si til de som vurderer å gå på folkehøgskole og ønsker en karriere innen kunst og teater?

–  Hvis jeg ikke hadde gått på folkehøgskole, hadde jeg følt på presset over at nå må jeg gå videre, nå må jeg ta en utdanning.

–  Det er heller ikke sikkert at jeg hadde hørt om skuespillerutdanningen jeg tok, hvis jeg ikke hadde gått der.

Les også:

Visste ikke hva folkehøgskole var: – Beste året i livet mitt

Drømmerollen

I «Miss Saigon», der handlingen er lagt til Vietnamkrigen, spiller Catharina rollen som Kim.

En ung kvinne som tvinges til å jobbe på et bordell under krigen, og forelsker seg i en amerikansk soldat.

Skuespilleren har tidligere omtalt rollen som en av sine drømmeroller.

Nylig ble det satt opp ekstraforestillinger vinteren 2024.

en musikalplakat med bilde av en ung vietnamesisk kvinne og teksten
«Miss Saigon» har vært en suksess i Norge. Musikalen fortsetter på Folketeateret vinteren 2024. Foto: Fredrik Arff

Det er første gang musikalen settes opp i stor skala i Norge, og produsentene ventet lenge med oppsetningen for å finne skuespillere med vietnamesisk bakgrunn.

For Catharina har det å skulle formidle historien gjennom sang, gitt henne en dypere forståelse av karakteren hun skildrer i stykket.

– Det er en gave å formidle historier fra vietnamesiske opplevelser og sende ut den energien.

Søk teaterlinjer på folkehøgskole

Se alle linjene innen musikk, scene og teater.

Finn linja for deg nå