Visste ikke hva folkehøgskole var: – Beste året i livet mitt

Sander Konradsen begynte på folkehøgskole med skyhøye forventinger. Likevel ble de overgått.

– Veldig mange sa til meg; Sander du burde gå på folkehøgskole. Jeg bestemte meg for å starte, selv om jeg ikke ante hva det var, sier Sander Konradsen.

Nå er han og Konstanse Vihovde begge andreårselever på teaterlinja på Solbakken folkehøgskole.

De drømmer begge om å kunne leve av å være skuespiller, og tror folkehøgskolen kan bidra til det.

– Det var så bra at vi begge ønsket å gå ett år til, sier Konstanse.

Beste året i livet

– Jeg hørte mange sa at folkehøgskole var det beste året i livet sitt, men jeg skjønte ikke hva det var, sier Sander.

Han er 20 år og kommer fra Hattfjelldal i Nordland.

– Folkehøgskoleåret ble det beste året i livet mitt, så de hadde rett. Jeg fant ut at det var veldig bra, sier han.

Konstanse er 20 år og kommer fra Haugesund. Hun har alltid drevet med teater og visste at det ville hun drive med etter videregående også.

– Jeg ville ikke begynne å studere enda, så da passet det perfekt å starte på folkehøgskole.

Hun hadde hørt om Solbakken tidligere og visste det var der hun skulle gå.

– Jeg ville videreutvikle meg innen teater, samt bli kjent med nye mennesker, sier hun.

Konstanse kaller miljøet på folkehøgskolen helt spesielt.

– Man blir utrolig godt kjent. Jeg trodde ikke det skulle være mulig å bli så godt kjent med folk. Vi ble en familie, sier hun.

Solbakken folkehøgskole

Sted: Skarnes
Elevplasser: 60 helårs
Linjer: 19
Undervisning pr. uke: 42 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Høye forventninger

– Jeg gikk inn med kjempehøye forventninger når jeg begynte her. Alle som sa de hadde gått på folkehøgskole sa det var det beste året i deres liv, mens de som ikke hadde gått der angra på det, sier Sander.

Likevel ble forventingene hans innfridd.

– Jeg vil kalle folkehøgskole magisk og ubeskrivelig. Det finnes ingen andre ord for det, sier han.

Konstanse sier seg enig.

– Folkehøgskole er fantastisk. Timeplanen er så fint lagt opp og folkehøgskolelærerne er i en helt egen liga, sier hun.

Les også:

Hva er folkehøgskole?

Gode vennskap

– Noe som overasket meg etter vi var ferdige med første året, er hvor mange som fortsatt har kontakt og er gode venner, sier Konstanse.

Flere av fjorårets elever har kommet på besøk til andreårselevene på Solbakken.

– I forkant tenkte jeg at man alltid finner noen man klikker med på folkehøgskole, men jeg er overaska over hvordan alle klarer å kose seg sammen, sier hun.

– Hva er det beste med folkehøgskolen så langt?

– Vennskapene man har fått. Man møter så mange ulike mennesker, selv om man går på en teaterfolkehøgskole. Det er gøy å se folk vokse innenfor faget, sier Konstanse.

Skal jobbe hardt

Det neste året er planen å jobbe hardt for å bli bedre skuespillere.

– Vi har begge to har lyst å bli skuespillere på lang sikt og begynne på teaterhøyskolen etter folkehøgskolen. Målet er å kunne leve av det, sier Sander.

Konstanse og Sander anbefaler begge folkehøgskole.

– Folkehøgskole passer for alle, uansett hvem man er og hvilken interesse man har. Man får utrolig mye ut av året, sier Konstanse.

– Jeg har mange kompiser som burde gått på folkehøgskole. Det finnes folkehøgskoler for alle, sier Sander.

Sjekk mulighetene på folkehøgskole

Har du lyst til et år med teater? Eller med noe helt annet? Sjekk alle mulighetene på folkehøgskole

Finn din linje