Verdensstjerne til folkehøgskole

Ved Kickboxinglinja på Skogn folkehøgskole er jubelen stor. Til sommeren kommer selveste Valentina Shevchenko på besøk.

– Dette er helt uvirkelig! Aldri før har en så stor UFC-stjerne vært i Norge, smiler lærer Vidar Moe.

Og ikke bare kommer Valentina Shevchenko til Norge, tre dager i juli skal hun holde kampsportseminar på Skogn folkehøgskole. Vidar regner med både storstilt medieoppmerksomhet – og rift om de 70 deltagerplassene.

– Seminaret er åpent for alle, men det er for viderekommende. Jeg regner med at både årets elever, og tidligere elever på skolen, vil være aktuelle, smiler han.

Skogn folkehøgskole gleder seg stort til å ta imot verdensstjernen Valentina Shevchenko i sommer.

Les mer om Skogn folkehøgskole

Tilfeldig møte

Hvert år reiser Kickboxing & Fitness-linja ved Skogn folkehøgskole til Thailand på treningsleir i verdens største kampsportcamp. Ved en tilfeldighet møtte de superstjernen her i fjor. Valentina Shevchenko tok seg tid til å prate med elevene, bli med på klassebilde og skrive autografer. En stor dag for de fleste.

– Etter møtet med klassen ble vi sittende å prate en stund. Hun ble veldig interessert i folkehøgskole, hadde aldri hørt om det tidligere men syntes det virket som et fantastisk år. Jeg tror hun skulle ønske at hun selv hadde hatt mulighet til å velge folkehøgskole da hun var 19, sier Vidar.

På treningsleir i Thailand møtte kickboxinglinja sitt store idol. Nå kommer hun til Norge!

I samtalen tok han mot til seg og inviterte på norgesbesøk, noe hun kontant svarte ja på. De har holdt kontakten på Facebook, og i sommer blir altså besøket en realitet. Verdensstjernen er ingen hvem som helst. Shevchenko er verdensmester i kickboxing, 17 ganger verdensmester i thaiboxing, ubeseiret i proffboksing og nå også UFC-stjerne.

– Av mange regnes Shevchenko som verdens beste kvinnelige fighter. Dette blir rett og slett utrolig stort! Både hun og vi gleder oss, smiler Vidar.

Les også: Å være en av gutta

Populær linje

Skogn startet opp med egen linje med kickboxing for sju år siden. Vidar forteller den har vært populær hele tiden, og i år opplever de søkerrekord.

– Så langt i år er dette den linja på skolen som har fått flest søknader. Det er kjempegøy, sier han.

Lærer Vidar Moe gleder seg over stor søkning til linja Kickboxing og fitness.

Vanligvis er det flest gutter som søker, og i årets kull er også guttene i flertall blant de 17 elevene i klassen. Til høsten kan det bli annerledes.

– For første gang tror jeg det kan bli 50-50 gutter og jenter i klassen til høsten. Det blir veldig bra, sier Vidar.

Klassen har en egen instagramkonto, og læreren mener den har hatt stor effekt på rekruttering av nye søkere.

– Det siste året har det tatt litt av, og kontoen har nå over 2000 følgere. Det er mye for en klassekonto! Folk spør en del om linja i kommentarfeltet, og det er jo gøy, sier han.

Høyt nivå

Vidar presiserer at linja skal være for alle, og den er åpen for både nybegynnere og de som har trent i flere år.

– Det eneste man trenger som utgangspunkt er lyst til å trene. Man kan komme langt på et år hvis man bare vil, sier Vidar.

I løpet av de sju årene linja har eksistert har elevene til sammen tatt 27 nasjonale medaljer, og tre elever har blitt norgesmestere.

Årets elever ved Skogn folkehøgskole har et høyt nivå, og mange deltar i konkurranser.

– Noen av disse hadde holdt på en stund før de kom til oss, mens andre var helt ferske da de begynte her. Det er veldig gøy å se den utviklingen de har gjennom et år! Konkurranser er ikke noe man presses til her, men dersom elevene selv har lyst legger vi til rette for det gjennom året, sier han.