Tidenes elevtall for folkehøgskolene

Aldri har det vært mer populært å gå på folkehøgskole! Denne høsten startet over 7600 elever på de norske folkehøgskolene. Det er ny rekord for tredje år på rad.

– Målinger gjort av analysebyrået EPSI har de siste fem årene vist at folkehøgskolene har Norges mest fornøyde elever. Det er helt tydelig at fornøyde elever er en av våre aller beste rekrutteringskanaler, sier informasjonsrådgiver Marit Asheim.

Det har vært en jevn vekst til folkehøgskolene siden 2004. I dag går det 20 % flere elever på de norske folkehøgskolene enn det gjorde for 10 år siden.

Elever på folkehøgskole utgjør over 11 prosent av et årskull. Det er like mange som Forsvaret har inne til førstegangstjeneste.

Folkehøgskolene har Norges mest fornøyde elever. FOTO: Skjeberg Folkehøyskole

Les også: Generasjon prestasjon er slitne

Ingen karakterer

– Dette er et tydelig signal til resten av skolenorge. Stadig flere elever er slitne etter karakterpress på videregående, og sier de ønsker seg et annerledes år før videre studier. Uten både karakterer og eksamener evner folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjonen til å lære videre, sier Marit Asheim.

– Vi tror flere har fått øynene opp for det et folkehøgskoleår faktisk gir, som læringsglede, økt samarbeidskompetanse og faglig utvikling, sier Marit Asheim.

Les også: Hva får man igjen for et år på folkehøgskole?

Viktig signal til Regjeringen

– Elevveksten de siste årene er tydelig tale fra norske ungdommer: vi trenger folkehøgskolene! Nå håper vi også Regjeringen synliggjør dette i utformingen av sitt statsbudsjett for 2018, sier Marit Asheim.

Denne høsten startet 7640 elever på de 80 norske folkehøgskolene. Det er en vekst på  2 % fra forrige skoleår, som var et historisk toppår. Aldri har det vært mer populært å gå på folkehøgskole! FOTO: Skjeberg Folkehøyskole

I forkant av Stortingsvalget lovet både KrF, Venstre, SV og Senterpartiet å jobbe for økte midler til folkehøgskolene.

Uttalelser fra partiene:

KrF:       – Det viktigste året i livet