- Det viktigste året i livet

– Folkehøgskolene trenger styrkede rammebetingelser. Tilskuddet skal justeres på bakgrunn av elevtalls- og kostnadsutviklingen, og må være forutsigbart for skolene. Det vil KrF kjempe utrettelig for dersom vi får innflytelse etter valget, sier partileder Knut Arild Hareide.

– Nesten alle de jeg kjenner som har gått på folkehøgskole er begeistret, og betegner det som det beste eller viktigste året i livet. Det er den beste reklamen noen skole kan få, og er nok en viktig grunn til at årets opptak er større enn noen gang, sier Knut Arild Hareide.

Det har vært en jevn vekst med elever på folkehøgskole siden 2004. I dag går det 20 % flere elever på de norske folkehøgskolene enn det gjorde for 10 år siden. Elever på folkehøgskole utgjør over 11 prosent av et årskull. Det er flere enn det Forsvaret har inne til førstegangstjeneste. Forrige skoleår var «all time high» med nesten 7600 elever. Denne høsten startet det enda flere.

– Folkehøyskolene står KrFs hjerte nært. Ja egentlig har alle sentrumspartiene i norsk politikk et sterkt engasjement for skoleslaget, fortsetter Hareide.

– I 2015 budsjettet fikk KrF og Venstre forhindret dramatiske kutt på 10 mill. koner til folkehøgskolene, som ble foreslått av regjeringspartiene. Denne perioden har det også blitt startet to nye folkehøyskoler: Kristiansand Folkehøyskole og SKAP Kreativ Folkehøyskole i Mandal, etter påtrykk fra KrF og Venstre. Da var det ti år siden forrige nyetablering, sier han.

– Folkehøgskolene står KrFs hjerte nært, sier partileder i KrF, Knut Arild Hareide.

Les også: Folkehøgskole – mer populært enn noen gang

Styrk økonomien

– Folkehøgskolene trenger styrkede rammebetingelser. Tilskuddet skal justeres på bakgrunn av elevtalls- og kostnadsutviklingen, og må være forutsigbart for skolene. Det vil KrF kjempe utrettelig for dersom vi får innflytelse etter valget, lover Hareide.

Kristelig folkeparti mener også at det er viktig at elevene på folkehøgskolene sikres like muligheter som andre elever/studenter til studiestøtte i elleve måneder. Sammen med Venstre har de jobbet for dette den siste stortingsperioden, da Regjeringen forrige skoleår startet opptrappingen til økt studiestøtte for fulltidsstudenter fra ti til elleve måneder. Foreløpig er ikke elever på folkehøgskole inkludert i den økte satsingen.

– Folkehøgskolene er et viktig skoleslag. De må få bevare sin egenart, sier Hareide, som også ønsker å legge til rette for flere nye skoler i årene som kommer.

Utdrag fra KrFs partiprogram.

Les også: – Viktig signal fra KrF og Venstre

Ser hele mennesket

– Jeg tror den offentlige skolen har mye å lære av folkehøgskolene når det gjelder å se hele mennesket. KrF er opptatt av at skolen må ha et bredt kunnskapssyn og som har oppgave både danne og utdanne, sier Hareide.

– Folkehøgskolene er glitrende arenaer for både kunnskap, kultur, egenutvikling og dannelse – og et umistelig supplement til det offentlige skoletilbudet, legger han til.

Arendal 20170814. F.v. Bjørnar Moxnes, Rødt, Une Bastholm, MDG, Audun Lysbakken, SV, Trygve Slagsvold Vedum, Sp, Jonas Gahr Støre, Ap, Erna Solberg, Høyre, Siv Jensen, Frp, Knut Arild Hareide, Krf, Trine Skei Grande, Venstre, under partilederdebatten i Arendal kultur- og rådhus mandag kveld. POOL Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Skoleslaget fronter dessuten mange verdier som KrF kjenner seg igjen i.

– Folkehøgskolene bidrar til å fremme viktige verdier som internasjonal solidaritet, god forvaltning av natur og miljø og inkludering. Dette burde oftere løftes fram, avslutter Hareide.