- Det gjøres fantastisk arbeid på folkehøgskolene

Kronprinsparet var engasjerte og fulle av lovord da de denne uka besøkte Rønningen folkehøgskole i Oslo. – Jeg er imponert over det arbeidet de gjør her, sier Kronprins Haakon.

På spørsmål om verdien av folkehøgskolene i Norge, er ikke Kronprinsparet i tvil:

– Det er veldig viktig, sier Kronprinsesse Mette Marit, som tidligere også har besøkt flere andre folkehøgskoler.

– Det er fantastisk det arbeidet de gjør på folkehøgskoler rundt om i hele landet, og her på Rønningen folkehøgskole, legger Kronprinsessen til.

De var begge imponert over elevveksten på de norske folkehøgskolene de siste årene. Godt over 7600 elever startet i høst på en av de 80 skolene. Det er nesten 12 prosent av et årskull.

– Det er fint at folkehøgskolene tar vare både på det faglig, de lærer noe, men også at de er spesielt opptatt av helhet. At man skal bli et bra menneske er en viktig bit av året, skjønner jeg, sier Kronprins Haakon.

Les også: – Konge at Kongen kom

Stor breddeskole

Rønningen folkehøgskole er med sine 187 elever en av Norges største folkehøgskoler, og den eneste som ligger i Oslo. Årets elevkull startet opp i et splitter nytt skoleanlegg.

– Hvorfor velger så mange elever å starte på folkehøgskole? spurte Kronprinsesse Mette Marit. Det fikk hun rikelig anledning til å finne ut av. I løpet av det to timer lange besøket var Kronprinsparet innom alle skolens 15 ulike linjer. Fagtilbudet spenner fra dans og toppfotball til kunst, vokal og digital design.

Kronprinsparet tok seg god tid sammen med elevene på Rønningen folkehøgskole, og var oppriktig interessert i hva de skulle bruke skoleåret til.

– Jeg ser frem til et år uten lekser, svarer en av kunstelevene på Kronprinsessens spørsmål når hun setter seg ned rundt arbeidsbordet med dem.

– Jeg følte meg ikke klar for videre studier ennå, og trengte et pauseår. Det ville jeg fylle med noe nyttig, samtidig som jeg lærer noe, svarer en annen.

– Jeg synes det var godt å flytte hjemmefra og komme til et nytt sted. Det fristet å skulle bo på internat, legger en tredje til.

Elevene kommer fra hele landet. Dessuten er det 20 internasjonale elever på skolen.

– Jeg tror elevveksten i folkehøgskolen primært handler om to ting: en skyveeffekt og en draeffekt. Skyveeffekten er presset i resten av skolesystemet som nærmest karaktersetter alt man leverer. Draeffekten kommer av at det drives utrolig mye godt arbeid på folkehøgskolene. Innholdsmessig er folkehøgskolen utrolig god, sier rektor Svein Harsten.

Les også: – Jeg tror folkehøgskolen snart blir nedrent av elever

SE Oslo

En av folkehøgskolens linjer heter SE:Oslo. Det handler om å se hele byen de nå har flyttet til, også de som faller litt utenom. Elevene forteller om kurs de har holdt i sosiale medier på et eldresenter, og hvordan de alle fikk prøve seg som rullestolbrukere en dag for å kjenne på noen av hindringene andre opplever i det daglige. Utover høsten skal de også besøke noe av arbeidet til Blå Kors, Kirkens Bymisjon og Maritakafeen.

– Vi bor i en by med stort mangfold. Det er det viktig å lære noe om! Mye av dette året handler om å forstå seg selv og menneskene rundt oss, basert på kunnskap – ikke fordommer, sier lærer Lillian Skjold Rafoss.

– Elevene skal få se at ingen er bare det du ser ved første øyekast.

I klasserommet til SE:Oslo er pulter byttet ut med lenestoler – som står i ring. Det gjør det enklere å snakke om ting som er vanskelig.

Kronprinsparet blir raskt engasjert, og stiller mange spørsmål. Mye av det elevene forteller kjenner de godt til gjennom arbeidet i Kronprinsparets Fond og annet engasjement for sosialt arbeid i byen.

– Jeg tror nøkkelen for å få til gode menneskemøter er å gi av seg selv. Man må tørre å by på seg selv, samtidig som man er åpen og lyttende, sier Kronprinsesse Mette Marit som et råd til elevene i månedene de har foran seg i klassen.

– Jeg synes det er fint å støtte seg på tanken om at det ikke finnes mennesker som er bare gode eller bare dårlige. Gode menneskemøter handler om å få frem det gode i andre, og i seg selv, sier Kronprins Haakon.

Les også: – Det skal så lite til for å bety en forskjell for andre

Selfie og huskonsert

På besøk hos fotoklassen ble det tid til selfier i studiolys, og danseklassen viste frem noe av det de har holdt på med så langt i høst. I skolens idrettshall var det baskettrening, og i aulaen fikk Kronprinsparet delta på øvingen til kveldens huskonsert. Både klassene i band, vokal og lys/lyd/scene var involvert.

Øvingen til kveldens huskonsert gikk ikke like stille for seg som vanlig, med Kronprinsparet i salen.

– Dette har vært en spennende dag! Det er gøy å høre hvor engasjert de er i akkurat det vi holder på med, sier Helene Backe, elev i klassen SE:Oslo.

– Vi merker at de har mye erfaring, og det er utrolig fint å kunne ha en rolig samtale i klasserommet. Det ble slett ikke så stivt som jeg hadde sett for meg, fortsetter medelev Anette Harbakk.

– Kronprinsparet hadde skikkelig peiling på mye av det vi skal innom i løpet av året vårt her. Det var utrolig kjekt at de tok seg tid til å snakke med oss, sier Sara Steine Hessen.

– De var utrolig jordnære, og oppriktig engasjert i det vi fortalte, legger Andrea Nesvik Voss til.

Helene, Anette, Sara og Andrea syntes det var stor stas å få besøk av Kronprinsparet.