Nå kommer Kongen!

– Jeg er både nervøs og gleder meg, sier Eline Annie Jakobsen (22) fra Mo i Rana. Hun er en av to elever som skal snakke med Kongen når han i dag kommer på besøk til Peder Morset folkehøgskole i Selbu. Både ansatte og elever har stått på for å få alt klart.

– Det er jo ganske spennende, men jeg har tenkt mye på hva jeg skal si, forteller Eline.

Når Kongen i dag kommer skal hun og medelev Mia fortelle om skolehverdagen på Peder Morset folkehøgskole.Hvordan er det å være elev nettopp her?

pm-4

– Og det er utrolig artig å få besøk! Jeg gleder meg mest til å få vise frem skolen vår, sier Eline Annie Jakobsen.

– Jeg trives så godt, understreker hun, og har ikke vanskelig for å ramse opp alt det spennende hun har vært med på så langt. I fjor var Eline elev på kunst og håndverk, men i år går hun på linja arbeidstrening. Hver uke driver hun og åtte medelever kafé i bygda, og selger hjemmelagde kaker og pizzahorn hver onsdag og fredag. I dag ofres bakedagen for Kongen.

– Det er jo litt spennende å gjøre noe annet enn det vanlige også da, smiler Eline lurt.

– Og det er utrolig artig å få besøk! Jeg gleder meg mest til å få vise frem skolen vår, sier hun.

Kongen har hun bare sett på TV tidligere. At han kommer hit på besøk er stort.

– Jeg skal ha på meg den grønne nordlandsbunaden min, smiler hun stolt.

– Det er jo ikke hver dag man får besøk av Kongen!

Les mer om Peder Morset folkehøgskole

Alle i sving

Det er mye som må ordnes når det venter storfint besøk! Elevene har hatt høstferie en uke, og mandag var egentlig siste feriedag. Slik ble et ikke helt denne gangen. Ansatte har vært i sving hele dagen, for å gjøre alt klart til kongebesøket.

– Alle ansatte stilte opp i går, til tross for fri, og ordnet hele området, forteller rektor Einar Bjørn.

Tunet er ryddet og raket for løv, det er satt frem benker til de prominente gjestene, og markører er satt opp for ande besøkende. I formiddag ventes det over 500 barnehagebarn og skoleelever fra området som skal være med i tunet under velkomsten. Bygdefolk kan det også bli en del av.

ansatte-peder-morset

Ansatte har raket løv og ryddet tunet klart til kongebesøk.

– Det er en ære at kommunen har valgt skolen vår som besøksted når Kongen kommer, sier Einar.

– Da skal det jo selvfølgelig skinne her!

Kongen er i dag i dag på besøk i kommunene Malvik og Selbu. Det var ordføreren i Selbu som ønsket å bruke folkehøgskolen som samlingssted i dag.

– Jeg fikk telefonen da jeg var i butikken og handlet, og trodde vel først ikke det jeg hørte, forteller Einar.

Etter hvert gikk det opp for han at ordføreren mente alvor.

– Jeg tror vi som skole har markert oss lokalt som gode på å holde konferanser. Det skal vi vise at vi er i dag og! Ikke minst er vi flinke til å hive oss rundt, så dette får vi til, smiler han.

pm-2

– Det er en ære at kommunen har valgt oss som vertskap under kongebesøket, sier rektor Einar Bjørn på Peder Morset folkehøgskole.

– Gode kompiser uavhengig av diagnoser

Spente elever

Dagens morgensamling skilte seg også ut fra en vanlig tirsdag. Matsalen er gjort klar til besøket som nærmer seg, så frokosten spiste elevene på egne internat. Deretter var det korøving.

– Etter mottagelsen av Kongen i tunet, og noe program ute, skal vi trekke inn i matsalen. Her skal elevene synge «Til Ungdommen», forteller Einar.

– Det er en sang som har vært viktig her på skolen hele tiden. Troen på livet og menneskeverdet er sentralt hos oss, og det er sterke bilder som kommer tydelig frem i teksten, sier han, og legger til at de har vært delaktige i planleggingen av program for dagen.

– Noe av det første jeg sa da de ble klart at vi skulle få besøk, var at elevene måtte få være med. Nå blir det korsang, og to av elevene skal få sitte på bord sammen med Kongen. Han ønsket å ha tid til prat under besøket, og derfor er det planlagt at de skal fortelle han om skolen sin, sier Einar.

pm-1

Medieklassen har rigget opp utstyr i salen. Her er alt klart til kongebesøk!

Elevene på medielinja er akkreditert som presse, og har rigget opp filmkameraer i salen. Hvorvidt det er rom for å stille spørsmål til Kongen er de usikre på, men noe har de klart i alle fall.

– En av guttene i klassen synes det er veldig stas med kongebesøket. Og når det ble snakk om hva de kunne tenke seg å spørre Kongen om var han ikke i tvil: «Jeg lurer på om det er konge å være Konge», forteller Einar med et smil.

– Her har jeg fått mange nye venner

40 år gammel pioner

Peder Morset folkehøgskole feirer 40 år i år, og har jubileumsfest på lørdag. Kongebesøket passer dermed ypperlig inn på skolen som startet opp som den første i sitt slag.

– Hos oss er grunntanken at alle elever skal ha de samme mulighetene, forteller Einar.

Av skolens 68 elever er 28 plasser satt av til elever uten funksjonshemming. Hovedvekten, 40 elevplasser, er beregnet på elever med psykisk utviklingshemming.

– Skolens idé er at alle mennesker har samme verdi, og skal få leve ut sine muligheter i det samme fellesskapet. De skal få det samme undervisningstilbudet, dele de samme måltidene og bo sammen på internatene, sier Einar.

– Det vil si integrering og inkludering, men også krav og ansvar til alle. Elever med utviklingshemning skal ikke være en liten gruppe for seg selv, legger han til.

– Dermed ser vi elevene som hele mennesker, og de lærer også å se hverandre på den samme måten. Vi ønsker ikke at personer skal bli satt i en bestemt rolle som utviklingshemmet, men få leve og utfolde seg som de individene de er, sier han.

Det er første gang Kongen besøker Selbu kommune, og at han får se og oppleve samholdet på den unike folkehøgskolen er flott.

– Hos oss ser vi at elever som i andre sammenhenger har blitt vant til å falle litt utenfor vokser og føler seg verdifulle, sier Einar.