- Gode kompiser uavhengig av diagnoser

– Det er mange ulike funksjonshemninger på skolen, men mye av det legger du ikke merke til, forteller Asle Lajos Moholt. – Jeg har fått venner i hele landet og lært mye om meg selv!

Tekst: Marit Asheim

Peder Morset i Selbu er en litt annerledes folkehøgskole. Siden oppstarten i 1976 har skolen praktisert det de kaller «omvendt integrering». Av de 68 elevplassene på skolen er 40 reservert til ungdommer med ulike funksjonshemninger.

– Dette året har gått over all forventning, smiler Asle Lajos.

– Jeg har lært veldig mye om meg selv, men også veldig mye fag, legger han til. Det siste året har han vært elev på linja «Digitale medier» på Peder Morset folkehøgskole.

– Nå har jeg også fått jobb i en lokalradio hjemme, som venter på meg til høsten. Det blir gøy å ta med alt jeg har lært her dit, forteller han.

Lajos

– Det aller beste dette året er det vi har lært på linja, forteller Asle Lajos som har gått et år på Digitale medier på Peder Morset folkehøgskole.

– Linjefag er det beste

– Det er mange ulike funksjonshemninger her på skolen, men i grunnen er det veldig bra. Og etter hvert er det ikke noe du legger spesielt merke til, fortsetter Asle Lajos. Selv har han CP, Cerebral parese, noe som slett ikke legger demper på et folkehøgskoleår.

– Her blir man gode kompiser helt uavhengig av diagnoser, sier han.

– Det er mange flinke folk her, og jeg er glad for å ha fått venner fra hele landet, sier Asle Lajos.

Aller best har han likt de ulike aktivitetene de har hatt i klassen.

– Jeg har lært å redigere både lyd og film, og skrevet en del for skoleavisa vår på nettet, sier han.

– Egentlig er alt gøy å skrive om! Får jeg meg bare en kopp te så er dagen og alt bra, smiler Asle Lajos.

Lajos i Italia

På studietur i Italia.

Silje Fridtjofsen er enig i at linjeaktivitetene er det beste. Hun har dette året gått linja «Arbeid i praksis», noe som innebærer utplassering i ulike lokale bedrifter.

– Jeg kom hit for å lære å bli litt mer voksen, og med ønske om å lære å stå for egne valg, forteller Silje, som synes året har vært veldig fint.

– To dager i uka har vi vært ute i ulike bedrifter, for å få en smakebit på arbeidslivet, sier hun, og ramser opp bakerijobb, bilpleie, kafédrift og ulike praktiske oppgaver som noe av det hun har fått være med på.

– Jeg trives veldig godt her! Vi har et veldig godt fellesskap på skolen, og mange flinke lærere her, sier hun.

– Folk tar virkelig vare på hverandre!

Arbeid i praksis hos Fretex

Her er Arbeid i praksis på besøk hos Fretex med levering av klær de har samlet inn. Silje er helt til høyre i bildet.

Hest og håndverk

Ida Christine Lima og Katinka Mehlum er to av de funksjonsfriske elvene på skolen. Å være elever på Peder Morset har vært veldig annerledes enn tidligere skolegang, men de har begge satt pris på lærdommen året har gitt.

– Jeg har lært mye om det å være rundt så mange mennesker og bo så tett oppå hverandre, sier Ida.

– Og så har jeg selvfølgelig lært mye om meg selv, smiler hun.

– Men stort sett har det bare vært kjekt å være så mange her. Det er stadig noen som banker på døra mi og spør om vi ikke skal finne på noe, sier Ida.

Selv har hun vært elev på hestelinja på skolen, og har satt stor pris på både tid i stallen og på turer.

– Turene våre og opplevelsene knyttet til dem tror jeg er de fineste minnene mine fra folkehøgskoleåret, sier hun.

– Spesielt godt husker jeg en femdagers ridetur til Tydal. Det var kaldt og regnet, og vi red nesten seks mil, men det var utrolig koselig rundt bålet på kveldstid, sier Ida.

Peder morset Italia

Katinka (til venstre) og Ida (i midten) nyter en is i varmen, på studietur til Italia.

–  Vi har lært oss å tilpasse oss hverandre i løpet av året, både ved å ta hensyn og å gi klare beskjeder. Det er også greit å ta med seg videre, sier hun.

Katinka er enig, og har satt stor pris på de nye internatene på skolen med egne bad på hvert rom.

– Her på skolen har i tillegg alle enerom. Av og til kan det være godt å trekke seg litt unna og få tid for seg selv, sier hun.

For Katinka var det valgfagstilbudet på Peder Morset som lokket henne til Selbu, noe hun ikke angrer på.

– Dette er den eneste folkehøgskolen som har valgfag i steinsliping. Det har vært utrolig gøy å lære seg, sier hun.

Steinsliping peder morset

Noe av det valgfag steinsliping har laget i løpet av året på Peder Morset folkehøgskole.

Ønsker å bli lærer

Foruten valgfag i steinsliping har Katinka gått et år på linja «kunst og design».

– Jeg har veldig lyst til å bli lærer og kanskje jobbe på en folkehøgskole senere, forteller Katinka.

– Det er i grunnen den store drømmen! Dette året har derfor vært stor inspirasjon, sier hun.

– Her har vi hatt stor frihet til å være kreative, og stått helt fritt til å velge hva vi har hatt mest lyst til å utvikle oss i, sier Katinka.

Stolt viser hun frem sin egen forlovelsesring som hun har laget har på skolen. Valgfaget steinsliping har nemlig også en bit sølvarbeid i seg.

forlovelsesring

I valgfaget steinsliping har Katinka laget sin egen forlovelsesring (og en hun har gitt til kjæresten).

– Jeg har vokst utrolig mye på dette året, og blitt veldig mye mer selvstendig, sier hun.

– I tillegg har jeg blitt mer tålmodig, og fått lenger lunte. Det er sikkert ikke dumt det heller, smiler hun.

Nå venter hun spent på om det blir lærerstudier til høsten.

– Jeg har alltid hatt lærer i tankene når jeg har tenkt på utdanning. Nå drømmer jeg om å gå på Kunsthøyskolen i Bergen, og ta praktisk pedagogisk utdanning etterpå. Hvem vet, kanskje jeg snart er tilbake på en folkehøgskole, smiler hun.

Peder morset skolebilde

Årets kull på Peder Morset folkehøgskole i finstasen utenfor skolen.