- Jeg er rett og slett veldig imponert over folkehøgskolene

Så langt i 2020 har utviklingsminister Dag Inge Ulstein besøkt tre ulike folkehøgskoler. Han er imponert over det han har sett.

– De siste ukene har jeg besøkt folkehøgskolene Rødde, Bømlo og Kristiansand – tre ganske forskjellige steder i landet, forteller utviklingsminister Dag Inge Ulstein.

– Vi har også avtalt flere besøk. Når jeg vet at jeg skal på reise innenlands, pleier jeg å få sjekket om det er en folkehøgskole i nærheten jeg kan besøke på veien, fortsetter han.

Flere av de 83 norske folkehøgskolene kan derfor vente seg besøk i tiden fremover. Statsråden er imponert over det han har møtt så langt.

Utviklingsminister Dag Inge Ulstein portrett

Utviklingsminister Dag Inge Ulstein er imponert over folkehøgskolene.

– Viktig år i livet

– Året på folkehøgskole er et viktig år i livet, hvor man gjerne også setter kursen for hva man skal gjøre videre. Da synes jeg det er flott som utviklingsminister å få fortelle om utviklingspolitikk, bærekraftsmål, og hvordan vi som enkeltmennesker kan bety en forandring for andre mennesker i hele verden.

Folkehøgskolene har også bærekraft på timeplanen. Det er utformet egne globalvettregler og mange av skolene har fokus på FNs bærekraftsmål.

– Jeg merker at jeg får mange gode samtaler og gode spørsmål fra elevene, og det er veldig takknemlige forsamlinger å snakke til på folkehøgskolene, sier Ulstein.

elevsamtale med Dag Inge Ulstein Kristiansand folkehøyskole

Utviklingsministeren møtte mange engasjerte elever ved Kristiansand folkehøyskole. Foto: Iren Pedersen

Les også: Søk nå om du vil lære om bærekraft og miljø på folkehøgskole

Passer for alle

Besøkene på folkehøgskole har gjort inntrykk på statsråden på flere måter.

– Jeg er rett og slett veldig imponert!

– Totalt sett gir de forskjellige skolene et veldig bredt tilbud. Jeg er sikker på at alle ungdommer bør kunne finne en skole som har et opplegg som vil passe dem veldig godt. Det virker også som om lærere og rektorer er personlig engasjerte i elevene. Det har alt å si, sier han.

Besøkene på folkehøgskole har også gitt flere samtaler med ivrige folkehøgskoleelever.

– Jeg merker at mange av elevene er spent på fremtiden. For mange er nok folkehøgskoleåret også en følelse av siste frihet før voksenlivet virkelig starter, sier han.

– Da er det nok fint å gå på en skole hvor det er god anledning til å snakke sammen med andre på samme alder, og kanskje også med lærere om hvor de skal ta veien videre.

Dag Inge Ulstein på Rødde folkehøgskole

Foto: Utenriksdepartementet

Statsråden har også inntrykk av at elevene er fornøyde med folkehøgskoleåret sitt.

– Jeg hører fra mange av elevene at de er veldig takknemlig for å nettopp kunne gå på en folkehøgskole. Få nye venner, og oppleve et helt annerledes år, sier Ulstein.

– Det er noe jeg hører fra elever på alle folkehøgskolene jeg besøker.