Søk nå om du vil lære om bærekraft og miljø på folkehøgskole

Det er 40 ulike linjer på de norske folkehøgskolene som har bærekraft og miljø som tema. Det kan lønne seg å søke tidlig for å få plass!

Bærekraft og miljø har lenge vært viktige temaer på de norske folkehøgskolene. Mange skoler satser på alternativ energi, på å redusere matsvinnet, de har gjenbruksprosjekter og søppelplukkeprosjekter med elevene, og de deltar i internasjonale miljøprosjekter.

Norske medier har også fått med seg at det er et fokus på miljø og bærekraft på norske folkehøgskoler. Her er er det et bærekraftprosjekt på Alta folkehøgskole som dekkes i Altaposten.

De beste tipsene for å handle brukt utstyr til folkehøgskolen

Lær om bærekraft og miljø i et helt år

Folkehøgskolene tilbyr også 40 ulike linjer med temaer innen bærekraft og miljø.

Det er stor variasjon mellom linjene.

Du kan lære å bygge minihus, du kan forske på isbreer, du kan lære å lage bærekraftig mat og du kan lære om urfolk. Bare for å nevne noe av innholdet på linjene. Det er mange ulike muligheter – sjekk ut allesammen!

Et lite utsnitt av alle bærekraft og miljølinjene på norske folkehøgskoler. Klikk på lenken under for å se alle linjene.

Se oversikt over alle linjer med bærekraft og miljø

Det lønner seg å søke nå om du vil gå på folkehøgskole til høsten

Folkehøgskolene har blitt svært populære de siste årene. Det lønner seg derfor å søke tidlig om du vil gå på folkehøgskole til høsten.

Folkehøgskolene starter opptaket 1. februar, men du kan søke allerede nå. På mange skoler teller det positivt at man har søkt tidlig. Folkehøgskolene ser på søkerens motivasjon når de vurderer hvem som skal få plass på en linje. Søker man tidlig så viser man at man er motivert for et år på folkehøgskole.

Er du ikke helt sikker på hva du vil gjøre til høsten? Husk at du kan søke nå og så heller takke nei til plassen om du får tilbud om en plass på en folkehøgskole etter 1. februar.

Du kan få støtte fra Lånekassen når du går på folkehøgskole.

Det haster å satse på miljøet! Bilde: Anna Lavinia Hafslund fra Kristiansand folkehøgskole

Det haster å satse på miljøet!
Bilde: Anna Lavinia Hafslund fra Kristiansand folkehøgskole

Slik søker du om plass på folkehøgskole:

Finn alle linjer innen bærekraft og miljø på norske folkehøgskoler