Idrett på folkehøgskole

Lyst til å drive med idrett et helt år? Les om idrettstilbudet på folkehøgskole her.

Er du aktiv og glad i å drive med idrett vil du få mye ut av et år på en idrettslinje på folkehøgskole. Utfordre deg selv og prøv noe nytt på idrettslinje på folkehøgskole!

Idrett for alle

Hadde vi skrevet at du kan drive med nesten hvilken som helst idrett på en folkehøgskole, er det ikke sikkert du hadde trodd oss.

Derfor lister vi det opp for deg: Fotball, håndball, volleyball, sandvolleyball, innebandy, basketball, bandy, ishockey, badminton, squash, Birkebeiner, snowboard, telemark, langrenn, jibbing, slalom, offroad, sykling, klatring, surfing, sjøsport, friluftsliv, freeride, teakwon-Do, natursport, jakt, fiske, kajakk, kite, toppidrett, treningsinstruktør, hest, dans, tennis, golf, curling, multisport, aikido, maz, off piste mounteaineering og seiling.

Se alle idrettslinjene her

idrett folkehogskole

Utfordre deg selv og prøv noe nytt på idrettslinje på folkehøgskole! Foto: Valdres folkehøgskole

Både for proffe og for nybegynnere

Flinke lærere gjør at du får god kvalitet på alle treningsøktene. I tillegg til variert og lystbetont basistrening får du innføring i nye aktiviteter og idretter hver uke. Mange turer, turneringer og reiser gjør at det hele tiden er noe nytt og spennende.

De aller, aller fleste linje er åpne for alle unasett nivå. I de fleste klassene vil du finne elever som er nybegynnere, og elever som har trent i mange år. Det viktigste er ikke nivået ditt, men at  du er glad i sport, og at du gjør ditt beste uansett idrett.

Les også:  Proff eller nybegynner? Fag for begge på folkehøgskole

idrett folkehøgskole

Mange turer, turneringer og reiser gjør at det hele tiden er noe nytt og spennende. Foto: Rønningen folkehøgskole

Slik er skoleuka på folkehøgskole

Idrett vil være faget eller linjen du søker deg inn på. Antall timer på linjefaget varierer fra skole til skole, men vanligvis har man linjefaget rundt 15 timer i uka. I tillegg består uka av fellesfag og valgfag. På kveldstid er det mye sosialt som skjer.

Fellesfag er timer alle elevene på skolen har sammen. Det kan være alt fra litteratur, kor, dans, fysisk aktivitet, samfunnsfag, lørdagsseminar og livssyn.

Valgfag gir deg mulighet til å teste andre fag enn linjen du går på, eller fordype deg enda mer idrett. Det varierer mellom skolene hvor mange timer valgfag du har i uken, og antall valgfag du kan velge.

Vi kan love deg at du får et allsidig år der du garantert vil få mange utfordringer, og oppleve idretter og andre aktiviteter som du kanskje ikke har prøvd deg på tidligere!