Har de glemt hva som skjedde sist?

I går la Regjeringen frem sitt forslag til Statsbudsjett for 2018. Det inneholder et kutt til folkehøgskolene slik at de mangler 45 millioner. Har de glemt hva som skjedde i 2014?

Det er nesten utrolig. Gårsdagens presentasjon av Statsbudsjettet føles som en reprise fra 2014. Det er nøyaktig de samme postene til Folkehøgskolene som Regjeringen foreslår å kutte i. Har de virkelig ikke fulgt med i timen de siste tre årene, eller har de glemt hva som skjedde sist?

Aldri før har det vært mer populært å gå på folkehøgskole! I høst startet 7700 elever på de 80 norske folkehøgskolene. Det er nesten 12 prosent av et årskull. Slett ingen ubetydelig andel!

Elevene selv forteller om hvor sårt de trenger et slikt år etter fullført videregående. Generasjon prestasjon er slitne!

Storstilt demonstrasjon

I oktober 2014 samlet 3000 elever seg utenfor Stortinget for å demonstrere. De opprettet en protestside på Facebook, startet underskriftskampanje, og sendte flere hundre mailer til Kunnskapsdepartementet som en protest på kuttet. Et stort flertall på Stortinget stilte seg bak protesten, og representanter fra både Arbeiderpartiet, KrF, Venstre, Senterpartiet, SV og Rødt deltok med appeller under demonstrasjonen. Vi sa: nei til kutt i folkehøgskolen!

TAKK for dagens engasjement!!!!

Posted by Nei til kutt i folkehøgskolen on 15. oktober 2014

3000 elever demonstrerte mot det foreslåtte kuttet for folkehøgskolene i Statsbudsjettet for 2015.

Reprise

Så gjør de det altså igjen. Kutter i folkehøgskolen. Og det i en periode hvor ungdommene trenger det som mest. – Jeg tror folkehøgskolen snart blir nedrent av elever, sa professor Marit Haldar ved HiOA i vår. Hun skylder på PISA og press i skolen, og har helt rett. Hvorfor vil ikke Regjeringen også se det? At folkehøgskolen gir både motivasjon og læringsglede til elevene.

Nå gjør vi som dem: kjører reprise. Tirsdag 17.oktober samles på nytt elever utenfor Stortinget for å demonstrere. Nå er det på tide at folkehøgskolene tas på alvor!

Så håper vi også resten av Stortinget kjører reprise, og nekter Regjeringen gjennomslag for kuttet. Både KrF, Venstre, Senterpartiet og SV lovte å jobbe for økt støtte til folkehøgskolene i forkant av Stortingsvalget i høst. Nå er det på tide å gjenta poenget. Støtten til folkehøgskolene burde økes, ikke kuttes. Det er liten tvil om at skoleslaget trengs!