Folkehøgskolene betyr en forskjell for mange

Nå ønsker Regjeringen å kutte i støtten til folkehøgskolene. Skoler som virkelig utgjør en forskjell i mange liv.

Jeg, som mange andre, taklet dårlig presset med karakterer de siste årene på videregående. Det endte opp med at jeg droppa ut og tok meg et friår. Å gå rundt i huset uten noe å gjøre var ikke så interessant, så jeg valgte å søke meg inn på folkehøgskole.

Det er et av de beste valgene jeg har tatt i livet.

På folkehøgskolen fikk jeg reise og se forskjellige deler av verden som jeg tidligere bare har drømt om. Disse reisene var med på å knytte bånd med mennesker jeg tror jeg kommer til å ha i livet mitt så lenge jeg lever. Mennesker jeg aldri kunne tenkt meg å snakke til, hadde det ikke vært for folkehøgskolen.

Man blir kjent med folk på en helt annen måte når man bor så tett og får oppleve så mye sammen. Det er noe jeg kommer til å ta med meg videre i livet. Det å ikke dømme folk før man får en sjanse til å bli kjent med dem.

– Å velge et år på folkehøgskole er et av de beste valgene jeg har tatt, skriver Victoria Sundnes Skeide.

Noe for alle

Jeg tror ikke et folkehøgskoleår bare hjelper sånne som meg som sliter litt i livet. Jeg tror det er bra for alle. Uansett hvor godt man kan ha det og lykkelig man kan være, så er det mye å få ut av et sånt år. Alle har godt av å ta en pause etter eller mellom studier, til å gjøre ting de syns er gøy. Uten noe press om å prestere bedre enn vi kan og stresse over å ikke stryke i noe.

Plutselig er det innsatsen som blir lagt i det man gjør, det som teller. Å få ros av folkene rundt deg fordi du deltok, selv om det kanskje ikke var den beste prestasjonen du har utført.

Jeg er så takknemlig for året jeg har fått, og vennene og opplevelsene jeg har tatt med meg. Det er mange som sier at folkehøgskole skulle være obligatorisk, og jeg er helt enig. Et år uten press der jeg fikk samle meg sammen og oppleve så mye bra, gjorde meg motivert til å ta opp igjen videregående skole.

Nå gjør jeg det mye bedre enn jeg gjorde før fordi jeg er ikke like sliten. Hjertet mitt ligger mye mer i det, og jeg har det faktisk gøy når jeg jobber.

– Et år uten press der jeg fikk samle meg sammen og oppleve så mye bra, gjorde meg motivert til å ta opp igjen videregående skole, skriver Victoria Sundnes Skeide.

Nei til kutt

Et folkehøgskoleår er en sjanse til å utforske nye ting, gjøre mer, lære mer av det du allerede liker. Det er også nye venner som er med deg for livet. Det er et år der du kan slappe litt mer av og vokse som menneske, uten alt presset fra verden rundt.

Nå vil regjeringen kutte mye av støtten til disse skolene som virkelig utgjør en forskjell i mange liv. Og det selv om elevtallet på folkehøgskolene er rekordhøyt.

Jeg håper at folkehøgskolene fortsetter å sette elevrekord i mange år fremover, slik at alle får muligheten til å velge et slikt år. Skulle dette budsjettet gå gjennom, blir det ikke like mange som får den muligheten.