Folkehøgskoleelever engasjerer seg mot krigen i Ukraina

Over hele landet har elever protestert, samla inn penger og lært mer om den russiske invasjonen.

Elevene ved Pasvik Folkehøgskole lever nær den russiske grensa. På søndag var elevene med på en demonstrasjon mot krigen bare 500 meter fra grensa. Skolen har en nært samarbeid med en skole i Murmansk og skriver at de håper å kunne fortsette med denne viktige kulturutvekslingen i fremtiden.

For elevene ved Danvik Folkehøgskole ble invasjonen en ekstra sterk opplevelse fordi de har en ukrainsk medelev. På Instagramkontoen sin skriver skolen om hvordan det har påvirket elevene.

Ved Nansenskolen er internasjonal politikk oftere på timeplanen enn de fleste folkehøgskoler. Men elever og lærere hadde nok ikke sett for seg hvor annerledes verden skulle se ut da de kom hjem fra vinterferie. Invasjonen var et naturlig tema for alle elevene første skoledag etter ferien.

Også ved Oslofjord Folkehøgskole har krigen vært tema i undervisningen.

Eleverådet ved Valdres folkehøgskole har støttet Redd barna sin innsamling til ofrene for krigen og oppfordret skolen til å gjøre det samme. Flere andre skoler har også oppfordret til å støtte nødhjelpsorganisasjoner og andre som samler inn penger og utstyr.

Skap Kreativ Folkehøyskole arrangerer et loppemarked til inntekt for Røde Kors sitt arbeid i Ukraina.

Elever ved Skjeberg Folkehøyskole har gått i fredsmarsj i Fredrikstad.