Bygninger
Skolebygningene
Skolebygningene er bygget i forskjellige perioder (1918, 1967, 1970 og 2000), forbundet med trapper mellom halve og hele etasjer. Graden av universell utforming varierer derfor noe mellom de ulike delene av skolen.
Rampe og trappeheis
Det er rampe opp til hovedinngangen og fra hoveinngangen og ut i hagen. Vi har en saktegående trappeheis som er reservert for rullestolbrukere. Heisen forbinder de fire nivåene i hovedbygningen, og har en maksvekt på 225 kg. Med den kommer man seg til både spisesal, studentkafé, undervisningsrom og bibliotek. I den eldste delen av skolebygningen, en murvilla fra 1938, er det ikke heis oppover i etasjene. Men det er sjelden disse rommene brukes til undervisning, og det finnes dessuten gode alternative rom ved behov.
Toaletter i skolebygningen
Det er to toaletter som er universelt utformet i hovedbygningen, ett ved siden av spisesalen og ett i tilknytning til den døgnåpne studentstua og atelieret.
Internatet
Internatet er fra 1974, delvis ombygd i 2020. Det er ikke heis i denne bygningen, men vi har én etasje med automatisk dør og universell utforming på grunnplan. Ett bad og enkelte rom er nylig utbedret til dette formålet. Det er egen vaskemaskin på dette badet, siden det felles vaskerommet er i kjeller uten heis.
Terskeler og dører
Det er fortsatt enkelte terskler som ikke er helt flate, men de fleste er likelvel lave. Det er elektrisk åpning av dør til den tilrettelagte internatgangen, men slik dør er foreløpig ikke installert i den eldre hovedbygningen. Dørene i den gamle delen av hovedbygningen kan være for smale for brede, elektriske rullestoler. Vi anbefaler å ta kontakt for å undersøke dette.
Døgnåpen studentstue
Vi har en døgnåpen studentstue på grunnplanet som er lett tilgjengelig i skolens åpningstid. Men dersom man ønsker å være i studentstua etter at skolebygget stenges kl 22.30, må man bruke en egen inngang bak skolebygget. Derfra må man komme seg rundt hovedbygningen for å komme seg tilbake til internatet. Dette kan være litt krevende på vinterstid, særlig i snøvær. Her anbefaler vi å få hjelp av medstudenter.
Uteområdet
Området foran skolen er asfaltert, mens hagen bak skolen har gressplen. For å komme ut av skolens område er det en allé med en liten hellning. Lillehammer by ligger i en ås, med mange bakker. Men det er relativt flatt terreng fra skolen og mot sentrum av byen.
Klasserom
For hørselshemmede har vi undervisningslokaler der teknisk utstyr kan gjøre undervisningen tilgjengelig for hørselshemmede.
Spør oss
Vi vil gjerne svare på spørsmålene dine! Ta kontakt med oss dersom du lurer på ting du ikke finner svar på her. Alle er forskjellige, og derfor er det vår erfaring er at det er lurt å komme på besøk til skolen for å se nærmere på skolebygninger, internat og nærmiljø. På den måten får du vurdert om vår skole vil fungere for deg, og vi blir litt kjent med deg og får til en best mulig skolestart med tanke på utforming og tilrettelegging.
Mat
God mat og hyggelig samvær under måltidene er viktig for å trives! Spisesalen ligger sentralt i hovedbygningen med utsikt mot Lågendeltaet fra store vinduer.
Kjøkkenet serverer smakfulle, sammensatte og næringsrike måltider. Det er alltid hjemmebakt brød! Vi har to rene vegetardager hver uke, for å bidra til helse og miljø, men vegetaralternativ er tilgjengelig for alle hver dag, ved siden av fisk eller kjøtt. Skolen er Fairtrade-sertifisert.
Ulike dietter
Kontakt kjøkken- og internatleder Heidi Mathisen dersom:
- Du er veganer
- Du har allergier eller matintoleranse
- Om du har andre definerte medisinske behov for en bestemt diett
- Du har andre spørsmål om mat eller måltider
Pris for spesialdietter
Studenter som får offentlig støtte til diett, betaler 60 % av dagsatsen, i alle uker av skoleåret.
Spesialdietter for de som har melkeproteinintoleranse, laktoseintoleranse og glutenintoleranse koster 400 kr ekstra pr. måned.
Faglig og sosialt
De fleste av skolens fag er teoretiske og / eller foregårs primært innendørs, og vil i så måte være egnet for de fleste som har en interresse for fagene vi tilbyr. Ved ekskursjoner og reiser forsøker vi å tilrettelegge og hjelpe til så godt vi kan, slik at alle skal kunne delta ut fra sine forutsetninger.
Når det gjelder sosial oppfølging av hver student, får alle studenter en fast kontaktlærer. Slike samtaler skjer både planlagt og ved behov. Vi snakker om hvordan studentene trives, både faglig, på internatet og i det sosiale miljøet for øvrig.
For å kunne gå på Nansenskolen, er det en forutsetning at man klarer seg selv i bomiljøet på internatet. Skolens ansatte har ikke helsefaglig kompetanse, men vi er behjelpelige med å sette studenter i kontakt med helsevesenet når det blir behov. Ved alvorlig fysisk eller psykisk sykdom er det viktig at studentene er i kontakt med helsevesenet. Dersom man har kroniske sykdommer forutsetter vi at studentene får god oppfølging av helsevesenet mens de er studenter ved skolen.