Til hovedinnhold

Nansenskolen

En annerledes folkehøgskole! Er du nysgjerrig på filosofi, politikk, kunst og litteratur? Eller opptatt av historie? Interessert i verden omkring deg? Da vil du trives på Nansenskolen. Du kan velge mellom fem linjer og mange spennende valgfag.

Søk på skolenLinjer

Nansenskolen er en arena for gode samtaler, debatt og fordypning, som legger stor vekt på faglig kvalitet i undervisningen.

Skolen har høyt utdannede lærere med en bred faglig kompetanse innen: Filosofi, statsvitenskap, antropologi, litteratur- og kunsthistorie, skjønnlitterær skriving og visuell kunst. Skolen ligger i Lillehammer, en levende og hyggelig småby med et bredt kulturtilbud og eksepsjonelle friluftsmuligheter.

Nansenskolen har tatt initiativ til flere store prosjekt, blant annet:

Dette står vi for

Nansenskolen er en arena for refleksjon og debatt, med søkelys på vår kulturelle arv og de humanistiske idealene. Skolen setter viktige samfunnsutfordringer på dagsorden, som bekjempelse av vold, fordommer og intoleranse, og støtte for demokrati, ytringsfrihet og rettsstat. Sentrale fag i undervisningen er politikk og filosofi, litteratur og kunst. Skolen har mottatt Fritt Ords Ærespris og andre utmerkelser for sitt arbeid.

Vi har ukentlig tre fellesfag i tillegg til en fast kveldsaktivitet:

  • Internasjonal freds- og sikkerhetspolitikk
  • Filosofihistorie
  • Kunsthistorie
  • Lørdagsundervisning (noen lørdager fri)
  • Åpne møter - med gjesteforelesere og gjester utenfra

Noen fellesarrangement inngår i fellestimene. I disse ukene har vi ikke vanlig undervisning, men er sammen om å sette fokus på litteratur, kunst, politikk, eller reiser på tur sammen:

  • Åpningsuka - eget program inkludert nærturer. Vi blir kjent!
  • Økouka - der vi setter søkelys på miljø og klima
  • Bokdagene - en liten litteraturfestival - med Litteraturhus Lillehammer
  • Vinterdagene - der vi lager skulpturer av is og snø i skolens hage
  • Filosofidagene - der vi inviterer elever fra videregående skoler
  • Understanding Asia - der vi inviterer forskere til å snakke om forholdet mellom øst og vest
  • Reiseuka - en studiereise i vårsemesteret
  • Dagsturer i nærområdet - med besøk på museer og organisasjoner
  • Åpen dag - der vi inviterer familie, venner og andre til skolen

Valgfag velger du i tillegg til linjeundervisning og fellesundervisning. 6 fag er tilgjengelige for alle linjer, andre er prioritert for enkelte linjer (se linjesider). Det er ingen fast grense for antall valgfag, men de velges ut fra interesse og kapasitet. De fleste fag er 3 t pr. uke.

Shakespeares skuespill

Her får du lese noen av Shakespeares skuespill i kronologisk rekkefølge. Vi leser stykkene høyt, og snakker om hva de betyr, både da og nå.

Litteraturhistorie

Du vil lære om store, klassiske, litterære verk fra litteraturhistorien. Hva sier de oss om synet på verden og mennesket i ulike tidsaldre? Ulike lærere snakker om bøker de har en nærhet til.

Tolkiens litteratur

Om JRR Tolkiens forfatterskap og dets betydning i dag. Vi ser på inspirasjonskilder og tema i tekstene, og forholdet til moderniteten. Vi leser utdrag fra bøker, dikt, fagtekster, brev og biografier.

Sjakk

Dette er et intensivkurs i sjakk som vil inneholde både teori og aktivt sjakkspill. Faglærer Askild Bryn spiller selv sjakk, og har også dekket sjakkmesterskap for NRK.

Studieturene på Nansenskolen er en videreføring av det faglige opplegget. Det blir minst en dagstur for hele skolen, og flere nærturer. Uka før påske settes av til en lengre studiereise til Berlin med alle linjene på skolen. Men det er også et alternativt opplegg på skolen, for de som ikke ønsker å bli med på utenlandsturen.

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 1 uke

Måltider pr dag inkludert: 2

Vi reiser til Berlin i vårsemesteret!

Denne byen er et perfekt reisemål for Nansenskolen, og har tidligere vært en stor suksess, av flere grunner: 

For det første er Berlin et fantastisk reisemål for de som går på Nansenskolen.

For det andre ønsker de fleste studenter å reise klimavennlig, så vi tar nattbuss til Berlin og slipper å ta fly. 

Vi blir minnet om Berlins dramatiske politiske historie når vi besøker Checkpoint Charlie, der den amerikanske og den sovjetiske delen av Berlin møttes under den kalde krigen, hvor det fortsatt er noen rester av Berlinmuren.

Vi besøker flere ulike museer, blant annet:

  • Museumsinsel, med kunst fra ulike tidsperioder og ulike deler av verden
  • Jødisk museum, som viser Berlins jødiske befolknings historie
  • Käthe Kolwitz-museet, museum som viser dette kunstnerskapet
  • Hamburger Bahnhof, museum for samtidskunst
  • Mauermuseum, om Berlinmuren

Vi besøker Brandenburger Tor, parken Tiergarten, og besøker minnesmerkene etter de drepte minoritetene under 2. verdenskrig.

Vi har dessuten mye fritid til å gå rundt på egenhånd i den spennende storbyen! 

På kveldstid forsøker vi å finne aktuelle konserter eller andre kulturarrangement vi kan oppleve, og har det hyggelig i hverandres selskap.

*Vi tar forbehold om at turmålet kan endres i takt med verdenssituasjonen.

Studieturene på Nansenskolen er en videreføring av det faglige opplegget. Det blir minst en dagstur for hele skolen, og flere nærturer. Uka før påske settes av til en lengre studiereise til Berlin med alle linjene på skolen. Men det er også et alternativt opplegg på skolen, for de som ikke ønsker å bli med på utenlandsturen.

Dagstur

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: En dag

I løpet av året blir det både kortere linjeturer i nærområdet, samt en felles dagstur med alle linjer. Tidligere har vi reist til Oslo, Elverum eller Hamar. Vi ser kunstutstillinger, og har besøkt ulike organisasjoner. Tidligere museumsbesøk har gått til Munch, Nasjonalmuseet, Henie Onstad Kunstsenter, Ekebergparken, Glomdalsmuseet, Norsk skogmuseum, Dokkadeltaet Nasjonale Våtmarkssenter, med flere. Vi har også besøkt Holocaustsenteret og Nobel Fredssenter.

Fjelltur

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: En dag

I starten av skoleåret ønsker vi at studentene skal bli litt mer kjent med både landskap og kultur i nærområdet. Alle linjer har derfor en dagstur sammen til Lillehammers høyeste fjell, Nevelfjell, i løpet av den første uka av skoleåret. Der koker vi kaffe på bålet og ser på utsikten over fjellene i Sør-Norge. Vi ender turen ved Hafjell hyttegrend.

De siste vintrene har vi også hatt en fjelldag på vinteren, der man kan velge om man vil gå en liten skitur, ake eller bare sitte rundt bålet. Det blir også mulig å bli med de ansatte på skitur i helgene, for de som ønsker det. Området er svært godt egnet til å gå på ski eller kjøre alpint på eget initiativ, med skistedene Nordseter, Sjusjøen og Hafjell en kort busstur unna.

Skolen har eget internat som ligger ved alleen ned til skolebygningen. Alle rom har utsikt mot hagen bak internatet, eller mot alleen og gårdsplassen foran skolen. Det er både dobbeltrom og enkeltrom. Vi imøtekommer dine ønsker så langt det lar seg gjøre, men du er ikke garantert å få en bestemt romtype.

Rommene er enkelt møblert med:

  • Seng
  • Garderobeskap
  • Skrivebord
  • Hylle
  • Stol
  • Vask på rommet
  • Dusj/toalett deler du med de andre på din etasje
  • Wi-Fi i internatet og skolebygning

Fasiliteter

Skolen har flere undervisningsrom og spesialrom:

  • Storsalen brukes til fellesfag, annen undervisning og åpne møter og arrangement
  • Peisestua er en viktig sosial arena på fritiden
  • Biblioteket har et stort fellesrom med leseplasser, og egne rom for lyrikk og kunstbøker
  • Romslig atelier for linjen Visuell kunst
  • Grafikkrom for Visuell kunst
  • Datarom for Visuell kunst
  • Skrive- og undervisningsrom for Skrivekunstlinjen
  • Mindre undervisningsrom til linjeundervisning
  • Spisesal med utsikt over Mjøsa og Lågendeltaet
  • Badstue med dusj
  • Egen studentstue i hovedbygningen
  • Vaskekjeller og koffertrom på internatet
  • Sportsplassen, med baner for diverse ballspill og skøyteis på vinteren, ligger rett utenfor skolens eiendom

Lillehammer ligger 1 ½ times togtur nord fra Oslo Lufthavn/Gardermoen, langs toglinjen mellom Oslo og Trondheim. Skolen ligger omkring 10 minutters gangavstand fra sentrum og jernbane- / busstasjon, og det er lett å finne veien.

Nansenskolen holder til i en ærverdig murvilla fra 1918, i et av byens eldste og mest stilrene villastrøk. Bygningene er omkranset av en intim park med gamle bjørketrær, skulpturer og storslått utsikt over Mjøsa.

Skolen ligger nært Lillehammer sentrum, med gangavstand til både den kjente gågata og til kjøpesentre i nærheten av byen, samt til kafeer, museer, kulturhus og kino. Lillehammer har et rikt studentmiljø, med nær fem tusen studenter på Høgskolen i Innlandet og Filmskolen.

Lillehammer er også en destinasjon for frilufts- og sportsentusiaster, blant annet kjent for OL og Birkebeinerrennene. Langrennsløypene er i verdensklasse, og alpintarenaer er lett tilgjengelig fra skolen dersom man ønsker å bruke fritiden utendørs.

Finn reiserute fra der du bor

  • Mandag: Fellesfag - Internasjonal sikkerhetspolitikk. Etter lunsj: Linjeundervisning/valgfag.
  • Tirsdag: Linjeundervisning.
  • Onsdag: Fellesfag - Filosofihistorie. Etter lunsj: Valgfag. Enkelte "Åpne møter" med gjesteforelesere på kvelden.
  • Torsdag: Linjeundervisning og valgfag.
  • Fredag: Fellesfag - Kunsthistorie. Etter lunsj: Valgfag.
  • Lørdag: Lørdagsundervisning 10-14.
  • Søndag: Turtilbud / Fri.
Last ned timeplan som pdf ↓
  • Oppstart (søndag 25. august)
  • Økouke (i september)
  • Høstferie (uke 41)
  • Bokdagene (uke 44)
  • Juleferie (20. desember - 2. januar)
  • Filosofidager (midten av januar)
  • Vinterdager (februar)
  • Åpen dag (en lørdag i februar)
  • Vinterferie (uke 8)
  • "Understanding Asia" - fagseminar (mars)
  • Reiseuke (uke 15)
  • Påskeferie (uke 16)
  • Avslutning (9. mai)
Last ned årsplan som pdf ↓

Alle studenter har en semesteroppgave hvert semester, der de selv velger tema de er opptatt av. Disse to ukene har vi ikke annen undervisning, og alle får jobbe med sine egne prosjekter:

  • Visuell kunst lager kunstneriske arbeider.
  • Skrivekunst skriver skjønnlitterær tekst.
  • Politikk og filosofi skriver om filosofiske eller politiske spørsmål.
  • Internasjonal politikk skriver om historiske og internasjonale spørsmål.
  • Litteratur og idéhistorie skriver om litterære verk, forfattere eller forfatterskap.

Studentene har også ansvar for noen arrangement i løpet av året. Dette er blant annet Åpen dag, der studentene er med på å vise fram skolen for venner, familie og andre gjester, og samler inn penger til et godt formål. Skolen støtter Nansensentrenes dialogarbeid på Balkan.

Studentene har også en stor rolle i planlegging og gjennomføring av kulturprogrammet på skolens jule- og sommeravslutning.

I tillegg kommer faglige prosjekt på de ulike linjene.

Nansenskolen er en viktig arena for samfunnsdebatt, og de ukentlige åpne møtene på kveldstid er en viktig del av studentenes program. Vi inviterer anerkjente forskere, forfattere, kunstnere, politikere og andre samfunnsaktører til foredrag og samtale, der også andre interesserte gjester utenfra er velkommen.

Nansenskolen er også en av samarbeidspartnerne som legger programmet for Litteraturhus Lillehammer, der mange av kveldsforedragene foregår.

På lørdagskveldene har studentene ansvar for å ha lørdagsunderholdning. Dette går på omgang mellom studentene og er først og fremst et sosialt arrangement.

Nansenskolen har alltid vært opptatt av bærekraft, miljø, natur og klima. Allerede på 1970-tallet fikk vi det første faget som tok for seg naturen og menneskets plass i den. Vi har fokus på dette både i undervisningen og i den praktiske hverdagen.

Undervisning

  • Mennesket og planeten: Fag om planetens tilstand og alternative økonomiske modeller
  • Grønne grep: Fag der man lærer å bruke naturen bærekraftig i praksis
  • Økouka: Årlig undervisningsopplegg med faglig fokus på natur, klima og økologi
  • Redesign: Fag der man lærer å gjenbruke tekstiler

Mat

  • Vegetar og veganmat: Vi har to helt vegetariske dager hver uke, og tilbyr alltid en vegan- og vegetarrett i tillegg til fisk eller kjøtt.
  • Matsvinn: Kjøkkenet er bevisst på å bruke opp så mye som mulig av matrester
  • Fairtrade: Vi er sertifisert Fairtrade-bedrift

Bygninger og energibruk

  • Oppvarming: De to største skolebygningene varmes opp med bergvarme
  • Etterisolering: Internatet er nylig etterisolert med 10 cm utvendig, vinduer med energiglass, tette ståldører og etterisolert tak
  • Innetemperaturen er satt ned i alle rom og vi oppfordrer til korte dusjer og mindre lufting når det er kaldt

Reiser:

  • Skolen har ikke egen buss eller bil, og kjører alltid kollektivt på skoleturer
  • Vi har kun tilbud om én studiereise pr år, og ikke utenfor Europa. 
  • Vi reiser med nattbuss til Berlin.

Gjenbruk og innkjøp

  • Vi har kjøpt brukte møbler til den nyoppussede elevstua
  • Norskproduserte, 100 % resirkulerbare stoler ble nylig innkjøpt til det største undervisningsrommet

Send gjerne søknaden i løpet av høsten. Dersom du søker tidlig, øker muligheten for å få plass.

1. februar begynner vi å sende ut svar til de som har fått plass.

Vi tar opp studenter så lenge vi har ledig plass. Vi legger vekt på motivasjon og kjønns- og alderssammensetning.

Alle vedlegg må sendes inn:

  • Alle linjer: Vitnemål/karakterutskrift fra siste semester, inkludert fravær
  • Visuell kunst: I tillegg 3 arbeider (maleri / tegning)
  • Skrivekunst: I tillegg 5 sider prosa, poesi eller annen litterær tekst

Bygninger

Skolebygningene

Skolebygningene er bygget i forskjellige perioder (1918, 1967, 1970 og 2000), forbundet med trapper mellom halve og hele etasjer. Graden av universell utforming varierer derfor noe mellom de ulike delene av skolen.

Rampe og trappeheis

Det er rampe opp til hovedinngangen og fra hoveinngangen og ut i hagen. Vi har en saktegående trappeheis som er reservert for rullestolbrukere. Heisen forbinder de fire nivåene i hovedbygningen, og har en maksvekt på 225 kg. Med den kommer man seg til både spisesal, studentkafé, undervisningsrom og bibliotek. I den eldste delen av skolebygningen, en murvilla fra 1938, er det ikke heis oppover i etasjene. Men det er sjelden disse rommene brukes til undervisning, og det finnes dessuten gode alternative rom ved behov.

Toaletter i skolebygningen

Det er to toaletter som er universelt utformet i hovedbygningen, ett ved siden av spisesalen og ett i tilknytning til den døgnåpne studentstua og atelieret.

Internatet

Internatet er fra 1974, delvis ombygd i 2020. Det er ikke heis i denne bygningen, men vi har én etasje med automatisk dør og universell utforming på grunnplan. Ett bad og enkelte rom er nylig utbedret til dette formålet. Det er egen vaskemaskin på dette badet, siden det felles vaskerommet er i kjeller uten heis.

Terskeler og dører

Det er fortsatt enkelte terskler som ikke er helt flate, men de fleste er likevel lave. Det er elektrisk åpning av dør til den tilrettelagte internatgangen, men slik dør er foreløpig ikke installert i den eldre hovedbygningen. Dørene i den gamle delen av hovedbygningen kan være for smale for brede, elektriske rullestoler. Vi anbefaler å ta kontakt for å undersøke dette.

Døgnåpen studentstue

Vi har en døgnåpen studentstue på grunnplanet som er lett tilgjengelig i skolens åpningstid. Men dersom man ønsker å være i studentstua etter at skolebygget stenges kl 22.30, må man bruke en egen inngang bak skolebygget. Derfra må man komme seg rundt hovedbygningen for å komme seg tilbake til internatet. Dette kan være litt krevende på vinterstid, særlig i snøvær. Her anbefaler vi å få hjelp av medstudenter.

Uteområdet

Området foran skolen er asfaltert, mens hagen bak skolen har gressplen. For å komme ut av skolens område er det en allé med en liten hellning. Lillehammer by ligger i en ås, med mange bakker. Men det er relativt flatt terreng fra skolen og mot sentrum av byen. 

Klasserom

For hørselshemmede har vi undervisningslokaler der teknisk utstyr kan gjøre undervisningen tilgjengelig for hørselshemmede.

Spør oss

Vi vil gjerne svare på spørsmålene dine! Ta kontakt med oss dersom du lurer på ting du ikke finner svar på her. Alle er forskjellige, og derfor er det vår erfaring er at det er lurt å komme på besøk til skolen for å se nærmere på skolebygninger, internat og nærmiljø. På den måten får du vurdert om vår skole vil fungere for deg, og vi blir litt kjent med deg og får til en best mulig skolestart med tanke på tilrettelegging.

Mat

God mat og hyggelig samvær under måltidene er viktig for å trives! Spisesalen ligger sentralt i hovedbygningen med utsikt mot Lågendeltaet fra store vinduer.

Kjøkkenet serverer smakfulle, sammensatte og næringsrike måltider. Det er alltid hjemmebakt brød! Vi har to rene vegetardager hver uke, for å bidra til helse og miljø, men vegetaralternativ er tilgjengelig for alle hver dag, ved siden av fisk eller kjøtt. Skolen er Fairtrade-sertifisert.

Ulike dietter

Kontakt kjøkken- og internatleder Heidi Mathisen dersom:

  • Du er veganer
  • Du har allergier eller matintoleranse
  • Om du har andre definerte medisinske behov for en bestemt diett
  • Du har andre spørsmål om mat eller måltider

Pris for spesialdietter

Studenter som har cøliaki og får offentlig støtte til diett, betaler 60 % av dagsatsen, i alle uker av skoleåret.

Faglig og sosialt

De fleste av skolens fag er teoretiske og / eller foregårs primært innendørs, og vil i så måte være egnet for de fleste som har en interresse for fagene vi tilbyr. Ved ekskursjoner og reiser forsøker vi å tilrettelegge og hjelpe til så godt vi kan, slik at alle skal kunne delta ut fra sine forutsetninger.

Når det gjelder sosial oppfølging av hver student, får alle studenter en fast kontaktlærer. Slike samtaler skjer både planlagt og ved behov. Vi snakker om hvordan studentene trives, både faglig, på internatet og i det sosiale miljøet for øvrig.

For å kunne gå på Nansenskolen, er det en forutsetning at man klarer seg selv i bomiljøet på internatet. Skolens ansatte har ikke helsefaglig kompetanse, men vi er behjelpelige med å sette studenter i kontakt med helsevesenet ved behov. Ved alvorlig fysisk eller psykisk sykdom er det viktig at studentene er i kontakt med helsevesenet. Dersom man har kroniske sykdommer forutsetter vi at studentene får god oppfølging av helsevesenet mens de er studenter ved skolen.

Signe Therese Strøm

Rektor

Signe Therese Strøm er rektor på Nansenskolen, og har både ledelsesoppgaver og undervisning. Faglig er hun særlig interessert i identitet og kulturformidling i flerkulturelle sammenhenger, og i konflikten mellom miljøvern og lokalbefolkning i Afrika. Hun underviser litteratur, og i emner knyttet til kjønn og identitet. Hun er utdannet antropolog med PhD fra Italia.

Epost: signe.strom@nansenskolen.no
Telefon: 484 04 479

Magne Ekker

Inspektør

Inspektøren er nestleder på skolen og er ansvarlig for å planlegge undervisningen. Magne Ekker underviser i et valgfag om økologi og bærekraft, og har i tillegg en del undervisning på linjene. Han har variert erfaring fra ulike folkehøgskoler og offentlig skole, og er engasjert i miljøspørsmål og friluftsliv. Han har utdannelse som friluftsveileder og innen geografi og miljøvern.

Epost: magne.ekker@nansenskolen.no
Telefon: 916 84 465

Joakim Hammerlin

Lærer i filosofi og politikk

Joakim Hammerlin er filosof og underviser i politikk og filosofi, og valgfaget "Mennesket og planeten". Han er spesielt engasjert i utviklingen og ivaretakelse av den liberale rettsstaten. Joakim har utgitt flere bøker om rettsstat, demokrati og terrorisme. For øvrig inviterer han studentene til ballspill en gang i uka.

Epost: joakim.hammerlin@nansenskolen.no
Telefon: 482 80 150

Unn Irene Aasdalen

Lektor

Unn Irene Aasdalen underviser i internasjonal politikk og kunsthistorie. Hun er utdannet filosof med PhD i italiensk renessansefilosofi, og har skrevet bok om kjærlighetsteori. Hun har vært rektor ved Nansenskolen i åtte år (2013-2021), og har vært redaktør for tidsskriftene Press og Kontrast, journalist i Dagbladet, Ny Tid og Friheten, og kulturredaktør i Arbeiderbladet.

Epost: unn.i.aasdalen@nansenskolen.no
Telefon: 61 26 54 00 / 405 21 364
Linkedin
Blogg

Heidrun Sørlie Røhr

Lærer og informasjonsrådgiver

Heidrun Sørlie Røhr underviser i litteratur og internasjonal politikk. Hun er utdannet statsviter med Sør-Afrika som spesialområde, og jobbet mange år med fredsarbeid på Balkan, og har undervist Internasjonale studier på Høgskolen i Lillehammer. Hun er i tillegg webredaktør, og har også andre informasjonsoppgaver.

Epost: heidrun.s.rohr@nansenskolen.no
Telefon: 911 17 449

Marius Emanuelsen

Lærer i skrivekunst

Marius Emanuelsen er lærer på Skrivekunstlinjen og underviser også i fagene "Litteraturhistorie" og "Tekst og bilde". Han er utdannet litteraturviter og har gått på Forfatterstudiet i Bø, der han også har vært lærer. Han har tidligere undervist Litteraturvitenskap på Universitetet i Oslo og har erfaring som kritiker og som manuskonsulent i forlag.

Epost: marius.emanuelsen@nansenskolen.no
Telefon: 478 44 840
Facebook

Frøydis Helene Knutsen

Lærer i Visuell kunst

Frøydis Helene Frøsaker underviser på linjen for Visuell kunst. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. I tillegg til sitt kunstneriske virke har hun undervist i grunnskole og videregående skole.

Epost: froydis.knutsen@nansenskolen.no
Telefon: 91762676

Jannecke Lønne Christiansen

Lærer i visuell kunst

Jannecke Lønne Christiansen er hovedlærer på linjen for Visuell kunst. Hun underviser i kunstneriske uttrykk og teknikker som foto, video, stedskunst, installasjon og cyanotypi. Jannecke har betydelig erfaring som både utøvende kunstner og lærer. Hun er utdannet billedkunstner fra Kunstakademiet i Bergen.

Epost: jannecke.l.christiansen@nansenskolen.no
Telefon: 480 52 870
Facebook
Instagram: @janneckelc

Steinar Bryn

Lærer i fellesundervisning

Steinar Bryn er lærer i fellesundervisningen, i internasjonal freds- og sikkerhetspolitikk. Han har lang erfaring fra freds- og dialogarbeid, særlig på Vest-Balkan, og er flere ganger nominert til Nobels fredspris for sin innsats.

Epost: steinarbryn2018@gmail.com
Telefon: 951 74 821

Kari Birkeland

Kontor- og bibliotekleder

Kari Birkeland er ansvarlig for kontoret i tillegg til arbeidet med skolens bibliotek. Videre har hun ansvar for å koordinere sommerkursene på Nansenskolen. Kari er utdannet bibliotekar. Som aktivt medlem i Turistforeningen har hun erfaring og engasjement som turleder.

Epost: kari.birkeland@nansenskolen.no
Telefon: 61 26 54 00 / 976 76 422

Inger Veiteberg

Økonomileder

Inger Veiteberg har det daglige ansvaret for skolens økonomi og har ulike administrative oppgaver. For studentene er Inger skolens kontaktperson til Lånekassen og tar seg av spørsmål knyttet til skolepenger. Inger har bakgrunn fra kommunal forvaltning. Hun organiserer dessuten gjerne turer i helgene, både med og uten ski.

Epost: inger.veiteberg@nansenskolen.no
Telefon: 480 73 283

Heidi Jensen

Kontor- og bibliotekassistent

Heidi Jensen har varierte oppgaver innen Nansenskolens administrasjonen og bibliotek. Hun gjør sitt beste for at alle skal få svar på små og store spørsmål, og er behjelpelig med å finne fram i biblioteket. Heidi har bred erfaring fra arrangementsbransjen, administrasjon, kontor og prosjektarbeid, og er utdannet sekretær.

Epost: heidi.jensen@nansenskolen.no
Telefon: 911 53 459

Tor Marsteintredet

Vaktmester

Tor Marsteintredet har ansvar for drift og vedlikehold av skoleanlegget. Han har full oversikt over skolebygg, internat og utendørsområde, og hjelper til med smått og stort. Ønsker du hjelp til en forkommen lyspære, eller trenger du bare noen å prate med, så er Tor alltid behjelpelig. På fritiden finner du han gjerne i en elv med fiskestanga. Tor er utdannet teknisk tegner.

Epost: tor.marsteintredet@nansenskolen.no
Telefon: 924 66 140

Heidi Mathisen

Kjøkken- og internatleder

Heidi Mathisen leder den daglige driften av kjøkken, internat og renhold, og lager i tillegg mat på skolens kjøkken. Hun setter opp varierte, smakfulle menyer og sørger for at det er gode rutiner på kjøkkenet. En av hennes mange oppgaver er innkjøp matvarer og utstyr. Studentene møter Heidi når de har kjøkkentjeneste. Hun er utdannet kokk og kostøkonom.

Epost: heidi.mathisen@nansenskolen.no
Telefon: 924 22 784

Tamara Eshanova

Renholder og kjøkkenassistent

Tamara Eshanovas viktigste oppgave er det daglige renholdet av skolens hovedbygning, til alles trivsel. Hun lager også gjerne mat, og disker opp med tsjetsjenske spesialiteter når hun har kjøkkenvakt. Sammen med de andre på kjøkkenet sørger hun for et rent, ryddig og funksjonelt kjøkken.

Epost: tamara.eshanova@nansenskolen.no
Telefon: 458 52 004

Bente Svedahl Fredriksen

Kokk

Bente Fredriksen er kokk, og har som sin hovedoppgave å lage mat til studentene. Hun har mye erfaring med vegetar- og veganmat, og har tidligere blant annet jobbet ved Montebello-senteret i Mesnali.

Epost: bente.s.fredriksen@nansenskolen.no
Telefon: 976 05 255

Anna Helena Miklaszewicz

Renholder

Anna arbeider som renholder, med ansvar for klasserom og fellesområder.

Epost: anna.miklaszewicz@nansenskolen.no
Telefon: +47 967 12 579

Elisabeth Andreassen

Kokk

Elisabeth Andreassen er kokk og har som hovedansvar å lage mat til alle på Nansenskolen. Enten du er vegetarianer, veganer, har allergier eller matintoleranse, - Elisabeth sørger for at alle får næringsrik mat og gjør tilpasninger der det trengs. Hun har også ansvar for oppfølging av studentenes renhold av internatet.

Epost: elisabeth.andreassen@nansenskolen.no
Telefon: 920 49 971

Svetlana Jankauskiene

Renholder og kjøkkenassistent

Svetlana er renholder og bidrar også som assistent på kjøkkenet.

Epost: svetlana.jankauskiene@nansenskolen.no
Telefon: 476 83 951

Linjer på Nansenskolen

Filosofi og politikk

Nansenskolen
Helårskurs24 t/ukeFrilynt

Internasjonal politikk

Nansenskolen
Helårskurs24 t/ukeFrilynt

Litteratur og idéhistorie

Nansenskolen
Helårskurs24 t/ukeFrilynt

Visuell kunst

Nansenskolen
Helårskurs24 t/ukeFrilynt

Skrivekunst

Nansenskolen
Helårskurs24 t/ukeFrilynt
Søk på skolenSkolens nettside

Dette sier tidligere elever

Eivind Hiis Hauge

"... en perlerad av gjester... Å høre Tarjei Vesaas lese egne tekster og dikt ble en musikalsk opplevelse."

Eivind Hiis Hauge
Karoline Frogner

"På Nansenskolen, det humanistiske akademi, leste jeg for første gang antitotalitære tekster."

Karoline Frogner
Steinar Bryn

”Jeg drømmer om et menneskenes samfunn, der alle har like plass, og alle har like rett”. (Sitat Kristian Schjelderup)

Fra bloggen

Lederen i Utdanningsforbundet angrer på at han ikke gikk folkehøgskole

Ungdom får stort utbytte av et folkehøgskoleår, mener Handal.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen