Et kreativt år

Ett år med kreative utfordringer, ny kunnskap og erfaring på CVen er noe av det tegneserielinjen ved Bjerkely folkehøyskole kan friste med.

Ett år på tegneserielinjen ved Bjerkely Folkehøyskole passer for dem som liker tegneserier, har et ønske om å fordype seg i egen tegning og har en historie de ønsker å formidle visuelt, men også for dem som bare ønsker å ha et hyggelig år med mye sosialt, humor og kreativitet.

– Vi er til enhver tid åpne for innspill fra elevene om hva de ønsker å lære, forteller lærer Sara Maaren Rasmussen på tegneserielinjen ved Bjerkely Folkehøgskole.

Tegneserielinjen gir en grunnleggende innføring i temaer som ruteoppsett, bruk av snakkebobler og forskjellige teknikker som Sara forklarer som grunnlegende.

– Men utover slike temaer blir mye av undervisningen lagt opp for å imøtekomme elevenes ønsker samtidig som vi underviser  i det vi mener vil være nyttig for dem å lære, forklarer Sara.

Elevarbeid

Eksempelvis har elevene ved tegneserielinjen dette skoleåret fått undervisning i anatomi.

– Og da kommer vi også innom croquis, bruk av hjelpelinjer, proporsjoner og slikt, noe som har kommet på timeplanen etter forespørsel. Det er ikke gitt at vi bruker like mye tid på det neste år, da det er et slikt typisk emne som ikke er absolutt nødvendig for å kunne produsere og skape en god tegneserie.

Les mer om Bjerkely folkehøyskole

Utfyllende kunnskap

Tegneserielinjen ved Bjerkely er delt i to, hvor del 1 gir den grunnleggende innføringen og del 2 innebærer en årsoppgave med veiledning. Med erfaring fra knust og grafisk design utfyller de to lærerne, Sara Maaren Rasmussen og Øystein Sanne, hverandre.

Øystein Sanne og Sara Maaren Rasmussen

To av lærerene ved linjen, Øystein Sanne og Sara Maaren Rasmussen

– Min bakgrunn fra kunst er nyttig ved at jeg kan mye om tradisjonelle medier, konseptutvikling og formidling, i tillegg til bildekomposisjon og fargelære.

Det er en fordel med to lærere som har ulike bakgrunner når elevene får hjelp til å løse oppgaver. De har forskjellige forslag til løsninger.

– Og ettersom vi har vidt forskjellige bakgrunn, kan vi enkelt spille på hverandres kompetanse for å alltid dekke et bredt område innen teknikker, forklarer Sara.

– Folkehøyskolen har lært meg mye

Samarbeid med bransjen

Tegneserielinjen på Bjerkely Folkehøyskole lærer du mer enn å tegne analogt og digitalt, du får også prøve deg i den virkelige verden. Sara forteller at de nå nylig avsluttet et samarbeid med fotolinjen ved skolen på vegne av Tag your shoes og foreningen Superselma. Ønsket var en tegnet ulv i en viss stil til bruk i markedsføring.

Elevarbeid

Et elevarbeid fra tegneserielinjen.

– Det ble i praksis gjennomført ved at alle elevene fikk tilsendt prosjektbeskrivelse og referansebilder og før deadline måtte levere skisser som ble bedømt av oppdragsgiver.

I tillegg til samarbeid med bransjen får elevene ulike oppdrag og utfordringer som er en kjempefordel for CV og portofolie senere.

Gjennom kreativt arbeid på skolen, med dyktig lærere som sparringspartnere, forlater også elevene klasserommet for å dra på turer.

– Hvert år reiser vi samlet til Raptusfestivalen i begynnelsen av året, forklarer Sara Maaren Rasmussen.

Elevarbeid

Et elevarbeid som viser teknikker elevene lærer ved linjen.

Her deltar elevene på workshops og seminarer og knytter kontakter i bransjen, i tillegg til å bli bedre kjent med lærere og hverandre.

I tillegg til Raptusfestivalen frister Sara med tur til Tallin med hele folkehøgskolen, og tur til enten New York, Belfast eller København.