- Folkehøyskolen har lært meg mye!

– Dette året har gitt meg mange verdifulle kontakter, samtidig som jeg har lært mange knep for å lage bedre tegneserier, sier Helen Kaldheim.

Tekst: Marit Asheim

Helen er elev på Tegneserie 2 på Bjerkely folkehøyskole på Flisa i Hedmark. Det betyr at hun allerede har et år med tegneserie på folkehøyskolen bak seg.

– I år har jeg fått mange verdifulle muligheter til å vise frem tegningene mine, sier Helen, som har stått på flere tegneseriefestivaler og solgt noen av sine egne striper – med gode tilbakemeldinger. Andreåret sitt bruker hun på å utvikle en ny serie, «Mythical idiots», som også har en egen nettside.

– Endelig har jeg muligheten til å jobbe seriøst med en lengre serie, som jeg med tiden håper å få solgt, sier hun.

mythical idiots # 12 - eng org JPG

En stipe av Helens «Mythicals Idiots». Trykk på bildet for å lese stripen bedre.

Kjent i miljøet

Øystein jpg

– Vi har flere tidligere elever som har blitt publisert flere steder, og merker at folkehøyskolen de siste årene har blitt godt kjent i tegneseriemiljøet i Norge, sier lærer på Tegneserie 2, Øystein Sanne.

– Hele andreåret handler om å lage sin egen tegneserie. Dette skal bli en lengre serie, på minst 20 sider, som trykkes opp i egne hefter før skoleslutt, sier Øystein Sanne, lærer for Tegneserie 2. Han har selv publisert flere tegneserier, og mener at et slikt fordypningsår kan være fint hvis man ønsker å få gitt ut noe.

– Vi har flere tidligere elever som har blitt publisert flere steder, og merker at folkehøyskolen de siste årene har blitt godt kjent i tegneseriemiljøet i Norge. Både Egmont og Raptus-festivalen vet godt hva Bjerkely er og hva vi står for, sier Øystein.

Helen jpg

– Noe av det viktigste jeg har lært her handler om hvordan man skal presentere seg som tegneserieskaper, og hvordan nå frem i bransjen, sier Helen Kaldheim om sitt år på folkehøyskole.

– Flere av elevene våre satser videre med tegneserie, og noen lager også webtegneserier. Julenummeret til Stompa i fjor var for eksempel tegnet av en tidligere elev, sier han.

Men selv om mange har tegnet lenge før de kommer til Bjerkely, finnes det ingen opptakskrav ved skolen.

– Som elev hos oss må du absolutt ikke ha jobbet mye med tegneserier tidligere. Men du bør være glad i å tegne, og ikke minst ha lyst til å utvikle deg – og til å lære mer om tegneserier, sier Øystein.

Få andre tilbud i Norge

– Om du virkelig ønsker å satse på tegneserie, er det få muligheter for utdanning i Norge. Mange reiser til utlandet. For meg har Bjerkely definitivt vært riktig sted. Her får du frihet, både med tanke på tegnestil, innhold og tidsbruk, sier Helen. Selv med mye tegneerfaring i bagasjen før hun kom til skolen, er ikke Helen i tvil om at folkehøyskoleåret har lært henne mye verdifullt.

– Noe av det viktigste jeg har lært her handler om hvordan man skal presentere seg som tegneserieskaper, og hvordan nå frem i bransjen. Vi har hatt mange nyttige workshoper med erfarne tegnere. De har lært oss mye om hvordan livet med å forholde seg til deadlines er, og ikke minst om selve tegneserieindustrien, sier Helen.