- Jeg gleder meg til å lære mer om teater

I disse dager er det mange som sender inn svarbrev til «sine» folkehøgskoler. Casper er en av dem som teller ned til han skal begynne på Romerike folkehøgskole til høsten.

– Jeg tenkte jeg ville ha et år hvor jeg kunne tenke meg litt om, hvor jeg kunne finne litt mer ut om meg selv og ha det gøy, forteller Casper Rodvelt fra Stavanger.

Han var derfor fast bestemt på å ta et friår etter videregående. Bo hjemme, jobbe litt og finne ut hva han ville gjøre videre. Han vurderte også folkehøgskole, men tenkte at 13 års skolegang var nok. Når var han skolelei og trengte fri.

– Etter hvert leste jeg meg opp på hva folkehøgskole var, og fant ut at «gi meg dette», smiler Casper.

– Jeg sier ikke at folkehøgskole er et friår, men heller et år hvor man kan holde på med noe man brenner for, sier han.

Caspar

Casper har takket ja til en plass på Romerike folkehøgskole, og gleder seg stort til å starte som elev til høsten.

Spent på om jeg kom inn

Han begynte på søknaden sin midt i januar, og sendte den inn i god tid før opptaket startet 15. november. Valget falt på teaterlinjen på Romerike folkehøgskole, selv om han var ganske usikker på om han ville komme inn.

– Jeg brukte en stund på søknaden min, satte meg ned og pøste på med informasjon om meg selv og annet relevant jeg kunne komme på, forteller Casper.

– Så tok det meg vel en dag eller to å finpusse teksten, få tak i attester jeg trengte, og sende den inn, legger han til.

– Etter hvert angret jeg litt på at jeg ikke hadde tatt med flere ting. Men nå sitter jeg her med en mail som sier at jeg har kommet inn på Romerike folkehøgskole likevel, smiler han.

Drømmen som han trodde var umulig, blir dermed virkelighet!

– Allerede før jeg bestemte meg for å søke folkehøgskole, hadde jeg hørt om Romerike og teaterlinja der, forteller Casper, som selv har drevet aktivt med teater siden 9.klasse.

– Men jeg tenkte at det trolig var helt umulig å komme inn der, og la det derfor helt bort en stund uten å tenke noe mer på det, legger han til.

Samtaler med ansatte på Rogaland teater fikk han likevel på andre tanker.

– Etter å ha snakket litt med de som jobber på teatret, fant jeg ut av at det var der jeg ville gå. Det var på Romerike jeg ville utvikle meg, sier Casper.

Romerike fhs

Casper er veldig glad for å ha kommet inn på Romerike folkehøgskole.

Les mer om Romerike folkehøgskole

– Gleder meg til å lære om teater

Til høsten venter teaterlinjen, og Casper gleder seg stort til alt han skal lære og oppleve.

– Da jeg gikk i 9. klasse meldte moren min meg inn i Rogaland Teater. Jeg gikk der i et par uker, og vips så var jeg Mio i Mio min Mio. Deretter har jeg vært med i et stykke hvert år frem til i dag, forteller han.

– I løpet av disse årene har jeg virkelig fått sansen for teater, legger han til.

– Jeg liker å vise meg frem å stå på en scene. Nå gleder jeg meg til å lære mer om teater og skuespill på Romerike, smiler han.

– Kanskje vil året på folkehøgskole vise meg at teater ikke er noe å satse på, slik at jeg går videre i en annen retning etterpå. Men akkurat nå tviler jeg på det, for teater er virkelig noe jeg brenner for.

teater 1

Casper er spent på det som venter på teaterlinja på Romerike folkehøgskole.

– Som skuespiller må du leve i øyeblikket

Fint å flytte hjemmefra

– Akkurat nå gleder jeg meg til å få en pause fra foreldrene mine ved å bo på skolen, sier Casper med et smil.

– Kjæresten min har også kommet inn på den samme linja som meg, og en kompis skal gå på musikkteater på den samme skolen. Jeg gleder meg skikkelig til å komme i gang, sier han.

scene 1

Casper er glad i å stå på scenen. Det vil ha få mange anledninger til på Romerike!

Slik er det å bo på dobbeltrom

Han kjenner et par elever som går på Romerike folkehøgskole i år, og sier de bare har gode ord om skolen sin.

– De forteller om hvorfor dette året har vært et av de kjekkeste de har opplevd, med mye læring, studieturer, og ikke minst nye venner, sier Casper.

Også foreldrene hans synes folkehøgskole var et godt valg.

– De synes det var veldig kjekt at jeg søkte folkehøgskole, og da jeg kom inn var de overlykkelige og glade på mine vegne, smiler Casper.

Trengte modnes på folkehøgskole