Et godt folkehøgskoleår ebber ut, og et enda bedre starter!

Året 2018 går mot slutten. Et år der skolene har gitt elever og kursdeltakere titusentalls av verdifulle opplevelser og erfaringer. Et år der vi nok en gang opplevde formidable søkertall. Et år der vi igjen fikk bekreftet at folkehøgskoleelevene er de mest fornøyde elevene i landet. Et år der vi runda 10.000 følgere på Instagram. Og jeg kunne fortsatt og fortsatt og fortsatt…

Nytt år, daglig leder Folkehøgskolerådet, statsbudsjettet, politiker, Christian Tynning Bjørnø

Den ennå relativt ferske daglige lederen for Folkehøgskolerådet, Christian Tynning Bjørnø, har bidratt til et fantastisk år for folkehøgskolene!

Man blir rett og slett stolt av å få være en del av dette skoleslaget!

For meg har det vært en ny opplevelse. En god opplevelse.

Politiske gjennomslag

Det har også vært et år der vi har fått store politiske gjennomslag. Kontrasten er stor til tidligere år der tusenvis av folkehøgskoleelever har møtt opp foran Stortinget for å demonstrere mot kuttforslag til folkehøgskolene. Med paroler som «Nei til kutt i livsskolen» og «Ikke slukk lyset for framtida».  I år var ikke det nødvendig.

Folkehøgskolene har blitt sett, hørt og forstått.

Da regjeringen la frem budsjettet i oktober kunne vi puste letta ut over at det ikke var foreslått kutt. Regjeringen hadde derimot foreslått bevilgninger som gjør det mulig at Evje Folkehøgskole og Svalbard Folkehøgskole kan starte opp i 2019. Skoler som blir et knallbra tilskudd i folkehøgskolefamilien. Min respons den gang var «mye bra, men fortsatt en del igjen».  Vi var spesielt bekymra for regjeringens formuleringer i budsjettforslaget som sa at de ville fjerne støtte til kortkurs. Dessuten manglet det bevilgninger til økt elevtall og økt studiefinansiering.

LES OGSÅ: Strålende start for ny folkehøgskole

Folkehøgskole, nytt år, Svalbard, takk til politikere

Den nye folkehøgskolen på Svalbard fikk mye oppmerksomhet i mediene. Skjermdump fra Instagram/NrkP3

LES OGSÅ:Pressemelding fra oktober – glad for nye skoler

Nye skoler og kompensering

Så gikk tiden og regjeringspartiene startet forhandlingene for å sikre flertall for statsbudsjettet i Stortinget. Noen uker senere ble det landet en budsjettavtale med KrF.  Det var ganske sent på kvelden da SMS’en fra KrFs utdanningspolitiske talsperson, Hans Fredrik Grøvan, tikket inn på telefonen min. I avtalen lå det ikke bare oppstartmidler til ytterligere to nye skoler – Ørskog og Sjunkhatten, men også nesten 11 millioner kroner til kompensering for økt elevtall. Det er penger som vi har etterlyst i flere år. Penger som kommer hver enkelt skole og hver enkelt elev til gode.

Jeg la meg med et smil om munnen den kvelden.

Nytt regelverk for kortkurs

Den 12. desember ble budsjettinnstillingen til Utdannings og forskningskomiteen vedtatt i Stortinget. Det som er ekstra gledelig med denne innstillingen er at et flertall på Stortinget parkerer regjeringens ønske om å kutte tilskudd til kortkurs. Takket være AP, SP, SV og KRF håper vi nå at vi en gang for alle kan lande et forutsigbart regelverk for kortkurs. Et regelverk som sikrer fortsatt finansiering av verdifulle kurstilbud til ulike grupper landet rundt. Noen justeringer kan det nok bety, men med et helt annet fortegn enn tidligere. Dessuten må vi rose opposisjonen for gode forslag om studiestøtte til folkehøgskolelever, selv om det dessverre ikke fikk flertall.

Nytt år, folkehøgskole, godt år, fhsliv, instagram

Godt Nytt FHS ÅR! #fhsliv

Takk til politikerne

Så på tampen av året så synes jeg politikerne fortjener en takk. Regjeringen for sitt opprinnelige statsbudsjett. Krf for å ha dratt i land en god budsjettavtale. Og resten av opposisjonen for gode forslag og for å ha lagt viktige føringer for fortsatt finansiering av kortkurs.

Vi er altså fornøyde, uten at det betyr at vi er helt i mål. Og i mål er det ikke sikkert vi kommer. Fordi målstreken har en tendens til å flytte seg. Fordi vi har høye ambisjoner. På vegne av oss selv som skoleslag og samfunnet. Så det er bare å brette opp ermene. 2019 kommer til å bli et bra folkehøgskoleår.

Godt nytt år, gode folkehøgskolevenner!