Kuttforslag møtes med storstilt demonstrasjon

Alle opposisjonspartier og flere tusen elever møter tirsdag opp foran Stortinget i protest mot Regjeringens kuttforslag til folkehøgskolene.

Torsdag kom forslaget til Statsbudsjett for 2018, med et kuttforslag som gjør at det mangler 45 millioner til folkehøgskolene. Dette er tredje gang på fire år at Regjeringen Solberg foreslår kutt til folkehøgskolene. Både i 2014 og 2015 ble kuttet nullet ut av et solid flertall på Stortinget.

Tirsdag kl 15 møter flere tusen nåværende og tidligere folkehøgskoleelever opp foran Stortinget for å vise sin misnøye med forslaget. Kuttet vil ikke ramme dem direkte, de protesterer på vegne av fremtidige elever.

Også denne gangen reagerer opposisjonspartiene. Alle opposisjonspartier vil være til stede under demonstrasjonen, og partiledere Trine Skei Grande, Knut Arild Hareide, Audun Lysbakken, Bjørnar Moxnes og Rasmus Hansson vil holde appeller. Det samme gjør Marit Arnstad (Sp) og Martin Henriksen (AP), som begge sitter i Utdannings- og forskningskomiteen.

En samlet opposisjon demonstrerer med folkehøgskolene foran Stortinget tirsdag.

Hakk i plata

– Vi er svært skuffet over forslaget fra Regjeringen. Kuttet vil få store konsekvenser for enkeltskoler og elever, og rammer usolidarisk i en tid der folkehøgskolene har rekordmange elever, sier Odd Arild Netland, daglig leder i Folkehøgskolerådet.

Aldri har det vært mer populært å gå på folkehøgskole! Denne høsten startet over 7700 elever på folkehøgskole. Det er ny rekord for tredje år på rad.

Folkehøgskoleelever over hele landet engasjerer seg i kuttforslaget til Regjeringen.

– Veksten i folkehøgskolen er et tydelig signal til resten av Skole-Norge. Stadig flere elever er slitne etter karakterpress på videregående, og sier de ønsker et annerledes år før videre studier. 1/3 av elevene har ikke fullført videregående skole. Uten både karakterer og eksamener evner folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjonen til videre læring, sier Odd Arild Netland.

– Sett i lys av frafallsproblematikken, både i den videregående skolen og i høyere utdanning generelt, er dette signalet fra Regjeringen svært alarmerende, sier Netland.