- Den største forskjellen mellom folkehøgskole og Forsvaret er frihet og disiplin

Oline har vært både i Garden og på folkehøgskole, og anbefaler gjerne begge deler. De største forskjellene ble for henne friheten på folkehøgskole og disiplinen i Forsvaret.

– Jeg har alltid sagt at hvis jeg ikke kom inn i førstegangstjenesten skulle jeg på folkehøgskole, forteller Oline Gjerde Myklebust fra Ulsteinvik.

Hun er vokst opp med en folkehøgskole i nabolaget, og både klatreveggen de hadde bak skolebygget og den fine dansesalen fascinerte og fristet. Det var stas å se ungdommer som hadde det gøy på skolen!

Helt siden hun var 8 år hadde Oline har spilt i korps. Selv om hun egentlig visste at hun ikke var tjenestedyktig, ville hun så gjerne inn i musikktroppen i Garden.

– Prøvespillingen gikk bra, og jeg klarte overtale dem om at jeg skulle klare det, forteller hun om de to inntaksrundene hun måtte gjennom. Dermed var hun klar for det hun omtaler som den tøffeste grenen i Forsvaret med tanke på disiplin.

Disiplin og selvkontroll

– I musikktroppen er vi ikke ute i skogen eller gjennom harde treningsøkter. Derimot er det beinhard disiplin med lange dager. Vi kunne ha opptil tolv timer øving hver dag, eller marsjere i åtte timer i strekk. Det var knallhardt, forteller hun.

Uniformen skulle alltid være plettfri, det samme rom og utstyr. Oline ler litt mens hun forteller om stryking av laken mens det lå på senga.

– Jeg tror det falt meg naturlig å ha tellekant i skapet og holde det ryddig. Noe av det har jeg også tatt med meg videre, selv om det ikke er helt så ekstremt lenger, smiler hun.

lagbilde i uniformer, 8 fra musikktroppen. Disse delte rom med Oline
Det tøffeste i musikktroppen var disiplin og selvkontroll. Det var lange dager med øving! Oline (lengst til høyre delte rom med disse sju andre.

Etter bare fire måneder i Garden skulle troppen til Australia for å opptre under en militær tattoo. Det hastet derfor med å øve inn disiplin.

– Opplevelsen av å få være med på opptredener verden rundt var nok det aller største det året. Det samme var følelsen av samhold. Man blir godt kjent av å både bo tett og jobbe så mye sammen, forteller hun.

Jeg ble mer voksen i Garden. Det viktigste jeg lærte var nok disiplin og selvkontroll. Selv om året var ganske tøft, ville jeg aldri vært det foruten.

Les også:

Velge folkehøgskole eller førstegangstjeneste?

Frihet og nye impulser

Året etter tok Oline opp noen fag, og brukte tid på hva hun ville gjøre videre. Hun klarte ikke helt å slippe tanken på å gå på folkehøgskole. Det var klart for henne at musikken skulle forbli en hobby, så det var ikke aktuelt å satse mer i den retningen. I stedet fristet det å finne en skole hvor ulike interesser møttes. Dermed falt valget til slutt på filmlinjaAgder folkehøgskole.

– Det fine med en folkehøgskole med så mange ulike linjer er at du kan finne venner med helt andre interesser. For meg var det en annen opplevelse enn jeg fikk i musikktroppen i Garden. Mangfoldet skapte spennende diskusjoner, og det var fint å utfordre seg sosialt sett, forteller Oline.

– Jeg var nok aller mest sammen med elever som ikke gikk i klassen min. Det var så fint å få inspirasjon fra folk med andre interesser!

klassebilde Agder, fotoklassen, alle med kamera i hånda
Friheten på folkehøgskolen var i følge Oline den største forskjellen fra disiplinen hun møtte i Garden. Her er fotoklassen fra året hun var stipendiat.

Den største forskjellen fra opplevelsene i Forsvaret var likevel følelsen av frihet.

– I Garden var jeg drillet på at uniformen skulle se perfekt ut til enhver tid. Også når jeg var hjemme på perm. På folkehøgskolen var det ingen som så rart på deg om du daffet rundt i en onepiece. Det var en enorm kontrast!

Agder Folkehøgskole

Sted: Søgne i Kristiansand
Elevplasser: 120
Linjer: 8
Undervisning pr. uke: Fra 24 til 30 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Noe av det aller viktigste jeg tok med meg fra folkehøgskolen var friheten til å bli voksen i eget tempo. Her var det mulig å teste ut nye ting, uten vurdering eller karakterer. I Forsvaret var det faste rutiner og veldig lite av den samme friheten. Vi måtte gjøre det vi fikk ordre om.

Fotostudier i Wales

Oline trivdes så godt på folkehøgskolen at hun ble et år til. Denne gangen som stipendiat på fotolinja. Det ga mersmak. Året etter reiste hun til Wales med bestevennen fra folkehøgskolen for å ta en bachelor i fotografi.

– Folkehøgskolen fikk dermed mye å si for veien min videre. Fototeknisk lærte jeg mye, og det ga meg lyst til å gå videre. Første skoledagen på universitetet stilte jeg mye sterkere enn mange andre i klassen, forteller hun.

Oline og Christian sammen, i kostymer. Fotoshoot
Friheten på folkehøgskolen gjorde også at de fikk utfolde seg kreativt. Oline var stipendiat sammen med Christian Ulrichsen. Her har de fotoshoot i kostymer.

I dag er hun glad for å ha valgt både førstegangstjeneste og folkehøgskole før videre studier. Begge deler lærte henne mye, bare på hver sin måte.

Selv med mye frihet på folkehøgskolen er det ikke så slapt som mange skal ha det til. Du må være voksen nok til å komme deg opp, og du må gjøre ditt for å få med deg undervisningen. Jeg lærte mye som jeg har tatt med meg videre!

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Lurer du på hva folkehøgskole er? Her kan du lese mer om våre 84 folkehøgskoler og over 900 ulike linjer.

Dette er folkehøgskole