Deler friluftstips og nybegynnerhjelp

«Neglelakk og fiskeslo» het intervjuet i Villmarksliv med jenta som reiste fra byliv i Kristiansand til jakt og fiske på folkehøgskole i Pasvik. Maria Stray (22) har aldri angret på det valget.

Tekst: Marit Asheim

– Mange har spurt meg om nettopp det. Hvorfor valgte jeg ikke en folkehøgskole litt nærmere hjemme? Men etter først å ha reist til Pasvik er jeg ikke i tvil om at jeg anbefaler andre å reise langt hjemmefra. Norge er stort, og byr på mye forskjellig. Folkehøgskoleåret bør brukes til å se noe nytt, sier Maria.

– Den eneste gangen jeg kanskje angret litt var da jeg landet på flyplassen i Kirkenes og var klar for skolestart. Jeg så jo ingenting, bare natur og vidde! Men det gikk heldigvis fort over. Som traust sørlending var det også en stor kontrast å møte åpne nordlendinger. Der oppe blir man fort kjent med lokalbefolkningen da det er helt i orden å komme på kaffebesøk uten planlegging i forveien. Man kan nesten bare banke på et sted, også er kaffetrakteren allerede i gang. Det var flott å oppleve, sier hun.

Maria front

Folkehøgskoleåret bør brukes til å se noe nytt, sier Maria Stray, som slett ikke angrer på sitt år i Pasvik. FOTO: Bea Valand

– Unik fagkombinasjon

Men at Maria i det hele tatt havnet på folkehøgskole var ganske tilfeldig.

– Jeg hadde egentlig bestemt meg for å begynne rett på Universitetet etter videregående. Folkehøgskole skulle jeg i alle fall ikke gå på, det mente jeg var helt bortkastet. Men så begynte en venninne av meg på en fotolinje, og bildene og historiene hennes derfra fikk et folkehøgskoleår til å høres helt fantastisk ut. Da måtte jeg også prøve, sier Maria.

Tilfeldighetene ville ha det til at Maria et halvt år tidligere hadde prøvd hundekjøring for første gang, og da hun oppdaget at hun på folkehøgskolen nær grensa til Russland kunne kombinere valgfag hundekjøring med førstevalget hennes jakt og fiske, var hun solgt.

– Den kombinasjonen er helt unik! Jeg ville lære meg basiskunnskaper i friluftsliv, og tenker det er egenskaper det er viktig å ha med seg videre i livet. Det å kunne fyre opp et bål i skogen hører liksom til det å være nordmann, sier hun.

Det eneste hun var redd for var om hun kunne for lite til å starte på skolen. Riktignok hadde hun vært mye på tur med foreldrene sine som barn, men det var ikke noe hun hadde holdt mye på med i ungdomstida.

– Linjelæreren min beroliget meg, og lovte at de ikke krevde noen forkunnskaper hos oss som elever. Og det stemte. I klassen var det både noen som var veldig erfarne, og så var det flere som meg. Det ga oss et intensivt år der alle kunne lære noe av hverandre, sier Maria.

Maria 3

Maria stortrives ute i naturen. FOTO: Marius Kristensen

Drømmer om å bli folkehøgskolelærer

Om Maria skal trekke frem en ting hun spesielt husker fra folkehøgskoleåret sitt må det bli havfiske på Sørøya.

– Det var en flott opplevelse! Og vi fikk helt eventyrlig med fisk. Jeg tror det ble godt over 100 kilo til sammen, sier hun. Samholdet i elevflokken var også en annen viktig ting.

– Jeg ble kjent med så mange mennesker det året som jeg aldri ville blitt kjent med ellers. Året åpnet øynene mine litt, og tok bort noen fordommer. Jeg har erfart at jeg kan trives i selskap med de fleste, selv om vi er veldig ulike som personer, sier Maria. I dag studerer hun til å bli lærer, på Universitetet i Agder. Drømmen er å en dag kunne undervise på en folkehøgskole.

– Vi får se hva jeg ender opp med. Akkurat nå er jeg i alle fall glad for å kunne bygge videre på det jeg lærte på folkehøgskolen, sier Maria – som virkelig har blitt bitt av friluftsinteressen.

I en fast spalte i bladet Villmarksliv har hun i hele 2015 delt egne tips i spalten «Marias friluftstips».

– Før jeg startet på folkehøgskolen savnet jeg et sted med tips for hvordan starte opp med friluftsliv. Hva bør man tenke på før man legger ut på tur, hvordan fyrer man opp et bål eller hva pakker man i sekken, for eksempel. Spalten min inneholder nettopp slike tips for de som er ferske i friluftsliv, og nå er de også samlet på en egen nettside. På den måten håper jeg å kunne bidra med noe jeg i alle fall selv vet at jeg hadde hatt stor bruk for, sier hun

Maria 2

– Før jeg startet på folkehøgskolen savnet jeg et sted med tips for hvordan starte opp med friluftsliv, sier Maria, som nå deler tips både i Villmarksliv og på sin egen nettside http://mariastray.no/ FOTO: Marius Kristensen

.