David (22) følger folkehøgskoleelever på tur i ny TV-serie

David Kro Barlaup skal ta oss med gjennom et helt skoleår sammen med friluftselever ved Alta folkehøgskole. Foto: Privat

Serien Folkehøgskoleåret  – Friluftsliv følger elevene ved Alta folkehøgskole på tur gjennom et helt skoleår. Allerede nå kan du se første episode.

Savner du tida på folkehøgskole, eller lurer på hvordan hverdagen ved en friluftslivslinje er? Nå kan du være med på tur med ansatte og elever ved Alta folkehøgskole. Første episode av serien Folkehøgskoleåret – Friluftsliv har premiere på Naturkanal1 29.september , og til sammen 12 episoder blir publisert i høst, vinter og vår.

David Kro Barlaup har laget serien som følger elever og ansatte ved Alta folkehøgskole. Foto: Privat

Serien er filmet og klippet av David Kro Barlaup (22), tidligere elev ved skolen, i samarbeid med Naturkanal1, med støtte fra Folkehøgskolene.  Du kan se serien i  Naturkanal1 sin nettspiller eller på Altibox og Telenor T-We.

Under kan du se en reklamefilm for serien.

Isbjørnvakt og kronisk hodepine

I den første episoden følger vi elevene på studietur til Svalbard. Vi er blant annet med på forberedelsene, der lærer Lars Krempig forteller hva man bør gjøre om man blir overraska av en isbjørn mens man er på do. Underveis får vi også smarte tips, som hvilken snøtype det er best å velge om man skal smelte drikkevann.

Vi får også være med David på isbjørnvakt, og elev Kristina forteller om hvordan det er å være elev på ei friluftslivslinje når man sliter med kronisk hodepine.

Det har vært viktig for David å vise hvordan elevene takler små og store utfordringer i hverdagen, og at det ikke stopper dem fra å dra på tur.

– Vi vil vise frem at alle har muligheten til å dra på tur, selv om man har utfordringer man sliter med.

Lærer Lars er enig.

– Det er fint å vise at ingen er perfekt og at friluftsliv passer for alle. Alle har en eller annen «skavank», men på folkehøgskolen kan du komme som du er. Det å snakke om utfordringer og gjøre dem mindre farlige er fint.

I løpet av et skoleår ved Alta folkehøgskole får elevene et innblikk i både kultur og natur i Finnmark. Her fra en lang skitur med hund og pulk. Foto: David Kro Barlaup

Surfing, sykling og jakt

De første episodene av serien ble spilt inn med fjorårets kull våren 2022. Resten av serien spilles inn i løpet av skoleåret 2022/2023.

De tre første episodene kommer i høst, og de neste i desember. Seerne vil følge flere av klassene ved skolen og kan blant annet glede seg til å se ulike typer jakt, surfing, terrengsykling, kanopadling og reinflytting.

TV-seerne får være med på flere ulike aktiviteter i løpet av serien. Her fra surfing på Sørøya. Foto: David Kro Barlaup.

Håper serien vil inspirere

Lars har vært en av initiativtagerne til serien og dukker opp som lærer på flere av turene. Han håper den vil inspirere friluftsinteresserte ungdommer til å ta et år på folkehøgskole, enten i Alta eller et annet sted i Norge. Det finnes mer enn 300 linjer som tilbyr friluftsliv ved folkehøgskolene i dag.

Han mener friluftsliv og folkehøgskole er «meant to be». Mange opplever å få venner med samme interesse for første gang. Skoleåret lærer elevene å bli trygge på seg selv, oppleve livsmestring og bli mer initiativrike, forteller han.

Hvis du ikke lager bålet får du ikke mat den dagen. Hvis du ikke er nøye med teltet får du ei ubehagelig natt. Ordner du ikke ei varmeflaske så fryser du. Friluftslivet gjør deg selvstendig og handlekraftig. Der er det mye mestringsfølelse!

Alta folkehøgskole

Sted: Alta