Andrea om folkehøgskolen: – Det beste er å slippe stress og press

Andrea Skage har funnet seg godt til rette på Rødde folkehøgskole. Foto: Julie Byberg Bø

I år følger vi to elever gjennom deres folkehøgskoleår. Så langt er Andrea Skage fornøyd med året. – Hver dag får jeg nye opplevelser, som jeg ikke trenger å ta initiativ til selv.

– Vi gjør noe nytt hver dag, alt fra å rappellere til å danse swing. Når jeg hører fra venner av meg som studerer, blir jeg takknemlig for at jeg hver dag får nye opplevelser, som jeg ikke trenger å ta initiativ til selv, sier Andrea Skage.

I starten av skoleåret ble vi kjent med de ferske folkehøgskoleelevene Andrea Skage (18) fra Bergen og Vebjørn Lind (18) fra Otta. Andrea skulle begynne på linjen «Reis Afrika» på Rødde folkehøgskole i Trondheim, mens Vebjørn hadde fått plass på jazzlinja på Toneheim folkehøgskole.

– Det beste med folkehøgskole er å slippe stresset. Ingenting her er veldig slitsomt eller tungvint, og det er helt topp, sier Andrea.

Les også:

Følg Andrea (18) og Vebjørn (18) gjennom deres folkehøgskoleår

Falt mer på plass

Nå har Andrea gått flere måneder på folkehøgskolen og merker at hverdagen begynner å falle mer på plass.

– Alle kjenner alle, og jeg slapper mer av enn jeg gjorde i begynnelsen. Det tar krefter å bli kjent med 60 nye mennesker, sier hun.

Nå henger hun en del med de på linja, men også med andre på tvers av linjer.

– Det er ikke nødvendigvis slik at man henger med de man hang med i begynnelsen. Man blir fort trygg på klassekameratene sine, men det er fint å henge med flere også, sier Andrea.

Mer enn bare reising

Selv om linjen til Andrea heter «Reis Afrika», gjør de mye mer enn å forberede seg til studieturen til Tanzania. Forrige uke klatret og buldret de hele uka. En annen uke var de i Åndalsnes der de sto på  sup-brett ned en elv og gikk Rampestreken.

– Kompani Lauritzen filmet da vi var der, så vi så mange kjendiser på fjellet.

En gang i måneden bader de. For noen uker siden var de på en offline-tur, der de verken hadde med seg telefon eller klokke.

– Det var en spesiell opplevelse som jeg kommer til å ta med meg resten av livet. Vi visste aldri hva klokken var, det merket jeg nesten mer enn at jeg ikke hadde telefon, sier Andrea.

Hele turen gjettet klassen på hva klokken var.

– Læreren vår sa vi bare måtte legge oss når vi var trøtte, siden vi ikke ante når vi skulle legge oss. Hun lurte på hvorfor vi var så opptatt av klokken, sier hun.

Andrea sitter på senga på internatet og smiler mot kamera.
Andrea trives godt med romkameraten sin. Foto: Julie Byberg Bø

Ulik hverdag

Høydepunktet så langt har vært en prosjektuke Andrea i utgangspunktet hadde lave forventninger til.

– Vi skulle ha forestilling for 200 barnehagebarn. Det var sinnsykt gøy. Alle danset og koste seg, sier Andrea.

Andrea vurderte også bruke friåret sitt til å reise alene, men er glad for at hun valgte et folkehøgskoleår der hun fikk opplevd mye hele året.

Hun føler hun har valgt riktig linje, siden hun både får opplevelser og reiser i ett.

– Jeg ville ikke at hele året skulle handle om turen til Afrika.

– Hvordan er en vanlig dag?

– Det er veldig ulikt. Mandag og fredag har vi fellesfag og valgfag. I dag danset vi swing i to timer. Tirsdag og onsdag er linjefag. Det er vanskelig å si hvordan en linjedag er, siden vi gjør så mye forskjellig, sier hun.

Rødde folkehøgskole – Trondheim

Sted: 15 km fra Trondheim sentrum, i Melhus
Elevplasser: 104
Linjer: 17
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Ulike linjer på samme skole

Rødde folkehøgskole har mange ulike linjer på samme skole, blant annet; Beats Electro, Freeride, Multisport, Bucketlist Action og Reis Afrika.

– Det er veldig bra for miljøet. Vi har mange ulike typer folk som driver med ulike ting, og vi lærer av hverandre.

Andrea forteller at før hun begynte på folkehøgskole kunne hun tenke at hele verden var som sin vennekrets i Bergen.

– Etter at jeg kom hit har jeg forstått at det absolutt ikke er slik. Jeg fikk helt sjokk over hvor forskjellige folk er. Her blir man tvunget til å bli kjent med folk man egentlig ikke trodde man kom overens med, sier hun.

Fått mange nye venner

Andrea har allerede fått mange nye venner.

– Man finner sin gjeng, selv om man fortsatt snakker og henger med alle.

På måltidene fyller de opp bordene og sitter alltid med ulike folk.

– Det er lett å komme i snakk med folk man ikke hadde trodd man ville bli kjent med. Man har mer til felles med folk enn man først tenker, sier hun.

Gøy hverdag

– Jeg har trengt en pause fra skole og stress. Hverdagen min består stort sett av morsomme ting, sier Andrea.

Hun anbefaler alle å begynne på folkehøgskole.

– Jeg elsker å bo på internat og tett på folk, i tillegg til å ha mye opplegg uten å måtte planlegge, sier hun.

Planen etter folkehøgskolen er å studere, men hun er usikker på hva.

– Tiden vil vise, sier Andrea.

Folkehøgskolene har linjer for alle!

Enten du er interessert i friluftsliv, reise, musikk eller kreativitet finnes det en linje for deg.

Sjekk ut alle linjene her