Snart klar for åpning av ny grønn folkehøgskole

"Den grønne oasen" er midtpunktet til Stavanger Urban Folkehøgskole, kun en kort rusletur fra Stavanger sentrum. Foto: Stavanger Urbane Folkehøgskole

Gjenbruksmøblene er på plass og bikubene er i gang med å produsere honning. Om få uker kommer også de aller første elevene til Stavanger Urban Folkehøgskole StUF.

Tekst: Ingvild Sættem Beltesbrekke, sist oppdatert: 11. juli 2022

Lørdag 22.august åpner to nye folkehøgskoler i Norge. Den ene ligger i Stavanger og er en grønn og urban skole.

Rektor Geir Bakken forteller at elevene vil merke begge deler med en gang de kommer til sitt nye hjem.

Siden skolen er helt ny vil den de to første årene holde til i midlertidige lokaler i det som beskrives som en «grønn oase» en gåtur fra Stavanger sentrum. Rommene, som alle har eget bad, er nyoppussa. I tråd med skolen sin grønne filosofi er alle møblene (bortsett fra sengene) gjenbruk. Skolen har samlet inn møblene i et samarbeid med Næringsforeningen i Stavanger.

Slik ser de nye rommene på Stavanger urbane folkehøgskole. Her er alle møbler utenom senger gjenbruk. Foto: Stavanger Urbane Folkehøgskole.

Lokalene er også i kategorien «gjenbruk», men det tidligere sykehjemmet er ikke til å kjenne igjen, forteller rektoren. Hvite omgivelser og nøytrale møbler er bytta ut med retro interiør og farger. Samtidig drar elevene nytte av at deres nye hjem er universelt utforma, har mye lys og luft, og at både rom, fellesområder og undervisningslokaler ligger samla så man ikke trenger å gå mellom flere bygg.

– Her kan elevene gå til frokosten i pysjen om de vil det!

Stavanger Urban Folkehøgskole StUF

Sted: Stavanger
Elevplasser: 140
Linjer: 18
Undervisning pr. uke: 25 til 30 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen
Oppholdsrommet er fargerikt og moderne. Det blir et samlingspunkt for elevene ved skolen. Foto: Stavanger Urbane Folkehøgskole

Grønne omgivelser

Utenfor den nye folkehøgskolen ligger en egen park, med to dammer og en bro (malt som en regnbue). I parken er man allerede i gang med å dyrke salat, urter og rotgrønnsaker til eget bruk. Elevene skal også bruke det som dyrkes i undervisning, og for å ha det gøy.

– Vi skal fermentere grønnsaker og dyrke masse forskjellige chilier vi skal bruke til å ha en chilispisekonkurranse.

Skolen har også åtte bikuber som brukes til å produsere honning og en utradisjonell plan for å få klippet plenen.

Vi er i snakk med noen om å få lamaer til å gresse på plenen, men det er ikke hundre prosent bekrefta ennå!

Skolen har et stort og frodig uteområde. Hvem vet, kanskje det gresser en lama eller to her til høsten? Foto: Stavanger Urbane Folkehøgskole

Unik opplevelse de to første årene

Nye folkehøgskoler pleier å ta opp et begrensa antall elever de første årene, og slik vil det også bli for Stavanger Urban folkehøgskole (StUF). Rektor Geir Bakken sier de første elevkullene vil få en helt unik opplevelse.

– Fordi vi er færre i starten kan elevene jobbe mer tverrfaglig og testa ut hele bredden av tilbudet vårt. Om du begynner på programmeringslinja kan du også få fordype deg i fermentering, sier rektoren.

-Skolen har laget et spennende mangfold for elevene. Fra skuespillerkurs med Marco Iversen Kanic og Kristoffer Joner, til surfing på Jærstrendene. I tillegg byr vi på en rekke spennende aktiviteter, redesign, skating i Nordens største skatepark, streetart, festivaler og mye mer!

Den nye folkehøgskolen har ni ulike linjer. Minihus og redesign har vært mest populært hittil, men det er fortsatt ledig plass på alle linjene.

Brett: Surf, skate & snowboard

Foran og bak kamera: film- og skuespillerteknikk

Urbant landbruk

Minihus & urbanisme

Programmering & utvikling

Mat for fat

ReDu: Design og redesign – søm/interiør

Sosialt entreprenørskap og lederutvikling

Stipendiatlinje

Geir Bakken er rektor for den nye folkehøgskolen.

Bærekraft

• Folkehøgskolene ble i 2019 enige om et felles vedtak for å støtte opp om FNs bærekraftsmål.
  • Stavanger Urban Folkehøgskole StUF knytter seg spesielt til mål 4: God utdanning, og mål 11: Bærekraftige byer og lokalsamfunn.

Samarbeid med det beste i Stavanger

Skolen er blitt møtt med begeistring i lokalmiljøet, både av kommunen og lokale bedrifter. Folk i den tidligere oljehovedstaden ønsker å samarbeide om det grønne skiftet Stavanger skal i gjennom.

StUF skal blant annet samarbeide med to-stjerners Michelin-restauranten Renaa, de prisvinnende arkitektene i Helen&Hard og gatekunstfestivalen NuArt.

Reisen er målet

Studieturen bærer også preg av at skolen er opptatt av bærekraftige valg. I april 2023 reiser hele skolen med tog til ulike steder i Europa. Målet er å surfe på strendene i Portugal, men elevene vil reise innom flere byer på veien, forteller rektoren.

– Det blir ikke en tur der man kommer raskest mulig frem til målet og så raskest mulig hjem igjen, men en sirkelreise der turen og det som skjer underveis er selve innholdet.