Humor og stand-up halvår, høst 2024

Søk på linja

Visste du at Lisa Tønne og Cess begynte sin karriere som komikere som elever på Solbakken folkehøgskole?

Solbakken har flere tiårs erfaring med å jobbe med skuespill og humor.

Hos oss kommer du tett på skuespiller- og humorbransjen og får jobbe med kjente komikere som er aktive i det norske stand-up-miljøet.

Vi hjelper deg å finne din stemme, din styrke og din stil og hvordan du trives best på scenen.

Vi bidrar til at du blir enda sikrere på hvordan og hvorfor du vil heve stemmen og bli sett og hørt.

Vi skriver egne tekster, jobber fram aktuelle temaer som speiler samfunnet og som vi kan jobbe videre med.

Humor på scenen har lange røtter, vi tar deg blant annet med på en liten tidsreise tilbake til Moliere og Commedia dell arte. Vi lærer det grunnleggende viktige for å kunne lykkes på en scene og få publikum med seg. Arbeid i ulike sjangere og virkemidler som comedy, stand-up, klovning, ironi, sarkasme, satire, overdrivelse, karikatur, svar humor, galgenhumor, ordspill, parodi mm

Du lærer om tekstoppbygging og improvisasjon, tilstedeværelse og trygghet.

Du får testet ut dine selvskrevne tekster direkte på scenen – enten du framfører dem selv eller medelever og elever fra skuespillerklassen gjør det. Du får også være med på felles-produksjoner.

Vi gjør deg trygg på scenen, mer selvsikker og skapende i et trygt og støttende miljø der ingen ting blir feil.

I tillegg til linjefag vil du bla. ha fellesfagene:

Denne linjen finnes som både hel- og halvårskurs.

Siden vi er en liten skole får du svært tett oppfølging av meget kompetente lærere.

Dette vil du lære

• Dialog- og monologarbeid - skriftlig og praktisk på scenen.
  • Fysisk arbeid med fokus på rytme, mål, fokus og timing.
  • Improvisasjon og teatersport
  • Karaktererutvikling.
  • Manusskriving og analyse av filmer og manus

Fra kr 57 500,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen
  • Skoletur
  • Teaterbesøk
Minimumspris for linja 57 500,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 57 500,-
(11 500,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Ta kontakt med skolen for å høre hvordan vi kan tilrettelegge for deg.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Dette sier tidligere elever

Jan Gunnar Røise, tidligere Solbakken-elev, nå skuespiller. Utdannet ved Khio, skuespiller på Nationaltheatret, og filmskuespiller. Aktuell med Makta på Nrk.

Jeg møtte veldig engasjerte og dyktige lærere på Solbakken! De lærte meg at jo mer innsats du putter inn i noe, jo mer blomstrer det. Og at det finnes alle typer mulige mennesker. Og at teater er et sted for glede, og et sted for mennesker å møtes.

Jonas Skjelde, Tidligere Solbakken-elev, skuespiller ved Det Vestnorske Teateret,  studert skuespill ved Nord Universitet og nå bachelor ved Khio

Året på Solbakken gav meg vennskap og erfaringer nok til å tørre å gjøre det jeg elsker. Jeg anbefaler Solbakken for å få en pustepause fra alt rundt, og gjøre noe du er nysgjerrig på og vil lære mer om.

Jonas Skjelde, Tidligere Solbakken-elev, skuespiller ved Det Vestnorske Teateret, studert skuespill ved Nord Universitet og nå bachelor ved Khio
Johannes Blåsternes, Tidligere Solbakken-elev, senere Khio-student, nå skuespiller, komiker og instruktør.

Jeg dro til Solbakken for å ha det moro, og ante ikke hva jeg ville med livet mitt. Uten scene-erfaring, fikk jeg tryggheten til å prøve og feile, og fant raskt ut at dette var en retning jeg ønsket å satse på. Solbakken anbefales på det sterkeste!

Fra bloggen

Catharina Vu fra «Miss Saigon» : – Folkehøgskolen ga meg selvtillit på scenen

Musikalstjerna vokste både som kunstner og menneske på Solbakken folkehøgskole.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Søm, Slow fashion & Redesign

Sunnfjord Folkehøgskule