Ski vår 2025

• Pris: fra 71 000,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Miljøfyrtårn
    Sertifisering for skoler som dokumenterer miljøinnsats og viser samfunnsansvar.
    Debio
    Merkeordning for skoler som har økologisk mat og drikke.
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Sogndal
  • Studietur: Lofoten - Ski
Er du klar for en vinter med toppturer på ski i snøsikre fjell når vinteren kommer?

Når snøen kommer, er det ski som gjelder! På denne linja driver vi med randoneeski og toppturer gjennom hele vinteren. Målet er at du skal lære nok til å bli trygg på, planlegge, og gjennomføre egne turer i vinterfjellet under varierte forhold.

Du får en grundig innføring i å planlegge turer etter forholdene for å finne den beste snøen og ferdes trygt i forhold til skredfare. På denne linja jobber vi mye med skredkunnskap gjennom hele sesongen, og du vil lærer langt mer enn det som vanligvis tilbys i et skredkurs. Vi dekker temaer som terrenghåndtering, snøprofiler, stabilitetstester, snøomvandling og sammenhengen mellom vær og skredforhold. Alt i alt vil du få gode forutsetninger for å kunne dra på egne vintereventyr.

Ved å velge Sogndal, velger du en skole som ligger usedvanlig godt til for toppturer vinterstid. Du blir lommekjent i et av Norges beste toppturområder. Fra skolen er det kun 15-20 minutters kjøring til noen av de mest kjente toppene i Sogndalsdalen, og kjører vi litt lenger, har vi både Jostedalen, Leirdalen, Jotunheimen og Hurrungane innen rekkevidde. Velkommen til et ekte vinterparadis for deg som drømmer om en hverdag fylt med toppturer!

Dette er linjen som passer for alle, både nybegynnere og erfaren som har lyst på et flott halvår med ski i fantastisk vestlandsnatur.

Dette vil du lære

• Grunnleggende toppturkurs

• Videregående toppturkurs

• Grunnleggende skredkurs

• Videregående skredkurs

• Trygg ferdsel i vinterfjellet

• Finne urørte nedkjøringer

• Førstehjelp

• Bruk av nødbiuvaken

• Planlegge og gjennomføre turer i ukjent terreng

Våre forventninger til deg

• Interessert i ski
  • Nysgjerrig
  • Har et ønske om å være aktiv og sosial

Martin Buch Larsen

Linjelærar

Martin er en faglært snekker med en bachelorgrad i natur-, kultur- og friluftsveiledning fra Høgskolen i Bø. Han har også fullført et årsstudium i samfunnsfag. I tillegg har han spesialisert seg innen snøskredvarsling ved Prescott College, og alpin skiferdsel ved Høgskolen på Vestlandet. Martin er også NMGI-sykkelinstruktør på nivå 1, og han driver et økologisk småbruk.

Epost: martin@sogndal.fhs.no
Instagram: @martinbuchlarsen

Fra kr 71 000,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen
  • Studietur: Lofoten - Ski
    • Mat (3 måltider per dag)
Minimumspris for linja 71 000,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 71 000,-
(14 200,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Dette utstyret må du stille med selv

Vi tilrettelegger for deg så godt vi kan og gjør justeringer i samråd med deg.Ta kontakt med oss i god tid om du har behov for tilpasninger, eller lurer på om vi kan tilrettelegge for deg.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Byungdom strømmer til bygda for å gå på folkehøgskole

Storslått natur, fjell og fjord lokker. Det samme gjør lysten til å oppleve livet på bygda. Stadig flere byungdom flytter til mindre steder for å ...

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner

Friluftsliv-Oppdrag Norge, halvårskurs vår

Hallingdal Folkehøgskule