Gikk et halvt år på folkehøgskole før militæret: – Mitt andre hjem

Grunnen til at Helene Volden i utgangspunktet kun skulle gå et halvt år, var at hun skulle i Forsvaret i januar. Foto: Privat

Helen Solheim Volden gikk et halvt år på folkehøgskole før hun skulle i militæret i januar – deretter dimitterte hun og kom tilbake.

– Siden jeg skulle i militæret i januar hadde jeg et halvt år jeg måtte fylle med noe. Flere fra videregående skulle starte på folkehøgskole etter sommerferien – det ville jeg også, sier Helen Solheim Volden.

Flere og flere folkehøgskoler tilbyr nå halvtårskurs enten fra august til desember, eller januar til mai, og nå er tilbudet for våren 2024 ute.

Grunnen til at Helene i utgangspunktet kun skulle gå et halvt år, var at hun skulle i Forsvaret i januar.

Likevel ble det til at hun dimitterte etter tre uker av ulike grunner.

– I starten var det veldig kjedelig å måtte dimittere fra Forsvaret. Jeg følte jeg hadde gitt opp, noe jeg aldri vil gjøre frivillig, sier Helen.

Etter hvert falt hun likevel til ro med at det ikke var meningen for henne å være i militæret.

– I lengden var det absolutt det beste utfallet for meg, sier hun.

Kristiansand folkehøgskole

Sted: Kristiansand
Elevplasser: 120
Linjer: 16
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Helen fikk oppleve mange ulike opplevelser på folkehøgskolen. Foto: Privat

Etter Helen hadde dimittert fra Forsvaret, var det eneste alternativet for henne å reise tilbake igjen til folkehøgskolen. Foto: Privat

Les også:

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

– Mitt andre hjem

– På det tidspunktet føltes det som mitt andre hjem og som en veldig naturlig plass å returnere til, sier hun.

– Hva var den største forskjellen på folkehøgskole og militæret?

– Begge deler handler om å utvikle seg som en person. Man blir bedre kjent med seg selv både gjennom militæret og folkehøyskolen, på godt og vondt, sier Helen.

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Flere og flere folkehøgskoler tilbyr nå halvtårskurs. Disse linjene har oppstart i januar.

Sjekk oversikten

Hun er 20 år og kommer fra Ålgård i Rogaland. Høsten 2022 gikk hun et halvtårskurs i musikk på Kristiansand folkehøgskole. Grunnen til at hun i utgangspunktet kun skulle gå et halvt år var at hun skulle i Forsvaret i januar.

Likevel ble det til at hun dimitterte etter tre uker av ulike grunner.

– Folkehøgskolen lærte meg utrolig mye om meg selv og andre mennesker, Jeg fikk venner fra alle deler av landet, gode relasjoner og minner, sier hun.

– Måtte forlate familien min

– Før jeg gikk startet på folkehøgskolen var jeg veldig motivert for å gå inn i Forsvaret. Etter at halvåret hadde gått, føltes det derimot som om jeg skulle forlate familien min. Da var jeg mindre motivert enn i utgangspunktet, sier Helen.

– I lengden var det absolutt det beste utfallet for meg, sier hun.

– Mitt andre hjem

– Hva var den største forskjellen på folkehøgskole og militæret?