Tuva fra «Klar til strid»: Anbefaler både folkehøgskole og førstegangstjenesten

Tuva Fagermoen er for tiden aktuell i TV-serien "Klar til Strid" på NRK.

– På rekruttskolen er målet å bryte deg ned, for så å bygge deg opp igjen. På folkehøgskole gjør de alt for å bygge deg opp hele veien, sier Tuva Fagermoen, som er aktuell i NRK-serien «Klar til Strid».

– Jeg ville egentlig ikke i Forsvaret i det hele tatt. Planen var å begynne på folkehøgskole og deretter studere, men slik ble det ikke, sier Tuva Fagermoen.

Tuva er for tiden aktuell i TV-serien «Klar til Strid» på NRK.

Sommeren før tredjeklasse videregående, bestemte hun seg for å begynne på Hedmarktoppen folkehøgskole. I utgangspunktet var hun ikke motivert for Forsvaret, men fant etter hvert ut at det gikk an å kombinere folkehøgskole og førstegangstjenesten.

– Det var to helt ulike, men fantastiske år. Jeg lærte så mye om meg selv og andre, sier Tuva.

Hun anbefaler å velge folkehøgskole selv om man også skal i Forsvaret.

– Jeg anbefaler begge hver for seg og kombinasjonen av de to. Folkehøgskoleåret var sosialt og gøy, men gikk for raskt. Da var det nydelig med enda et slikt år, sier hun.

Les også:

Sånn kan du kombinere folkehøgskole og Forsvaret

Ville gjøre noe gøy

– Etter videregående ville jeg gjøre noe gøy, sier Tuva.

Hun har alltid likt å dra på leirer. På en sommerleir sto Hedmarktoppen folkehøgskole på stand, og Tuva ble overbevist om å starte der.

I mai, tre måneder før hun skulle begynne på folkehøgskolen, ble hun ringt av Forsvaret. Grunnet koronapandemien hadde Tuva telefonsesjon.

– Det første jeg sa var at jeg skulle på folkehøgskole og ikke i militæret, sier hun.

Damen i Forsvaret spurte Tuva om hun var sterk og hadde kondisjon. Tuva svarte at hun var helt middelmådig.

– Da sa hun; du skal inn i Forsvaret. Jeg svarte at jeg ikke var motivert i det hele tatt. Hun sa jeg var pliktig dersom jeg ikke hadde psykiske eller fysiske plager – og slik ble det, sier Tuva.

Elska folkehøgskole

– Jeg elska å gå på folkehøgskole. Det var en fin måte å flytte hjemmefra på, siden man alltid har folk rundt seg – både unge og voksne, sier Tuva.

Folkehøgskoleåret gikk, og Tuva koste seg.

– Jeg lærte utrolig mye om meg selv og vokste mentalt, sier hun.

August året etter dro hun til Setermoen militærleir. På forhånd hadde de fått beskjed om at NRK skulle filme en dokumentarserie. De som kunne tenke seg å bli filmet, skulle fylle ut et skjema i forkant.

– Forsvaret var et sjokk i starten siden jeg ikke hadde trent så mye på folkehøgskolen. Flere av de andre hadde trent et helt år, mens jeg hadde gått fra rommet til matsalen, ler Tuva.

Forskjellig kultur

– I starten var Forsvaret var helt grusomt. Det var ikke noe gøy, sier Tuva.

Tross en tøff start trivdes hun bedre og bedre utover året.

– Jeg mestret mer. Da klarte jeg også å tilpasse meg hverdagen og strukturen bedre, som gjorde det enklere å være der. Til slutt ble det et veldig bra år, sier hun.

– Hva er den største forskjellen mellom folkehøgskole og Forsvaret?

– Det må være kulturen. På rekruttskolen i militæret er målet å bryte deg ned, for så å bygge deg opp igjen. På folkehøgskole gjør de alt for å bygge deg opp hele veien, og alt man gjør er bra nok. I Forsvaret, særlig i rekrutten, er ingenting bra nok, sier Tuva.

Dersom hun skulle valgt igjen hadde hun tatt Forsvaret i forkant av folkehøgskoleåret.

– Da kunne jeg kun slappet av og hatt det gøy på folkehøgskolen.

Filmet hele døgnet

I NRK-serien Klar til strid blir blant annet Tuva fulgt gjennom hele året i militæret. I starten merket hun ikke kameraene fordi hele forsvarsbobla var så intens.

– Av og til sa kamerateamet at de hadde filma oss hele døgnet uten at noen av oss huska det. Da rekruttperioden roet seg, var vi blitt så godt kjent med dem at det føltes naturlig å bli filmet, sier Tuva.

Serien har rullet på norske tv-skjermer pånyåret. Forrige uke ble siste episode sluppet.

– Jeg føler jeg har vært i militærbobla helt til nå, slik at det var en sorg når serien var over, sier hun.

Gå på folkehøgskole før førstegangstjenesten

Noen, som Tuva, velger å gå på folkehøgskole før førstegangstjenesten.

Hedmarktoppen folkehøyskole

Sted: Hamar
Elevplasser: 180
Linjer: 15
Undervisning pr. uke: 26 -32 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Trykk her for å lese mer om hvordan du kan kombinere folkehøgskole og Forsvaret.

Lever sammen

– Man kommer skikkelig tett på hverandre både på folkehøgskole og  i militæret. Der lever man sammen, sover sammen og spiser sammen, sier Tuva.

Nå bor Tuva i kollektiv og studerer til å bli lærer i Oslo.

– I Forsvaret ble man herja med på en annen måte enn på folkehøgskolen, men jeg setter pris på det i ettertid. Nå har jeg lært å pushe meg selv.

Tuva sitter igjen med gode venner fra begge stedene.

– Vennene jeg fikk på folkehøgskolen og i militæret er ulike, men det er noe fint med det også.

Send en søknad i dag

Sjekk ut alle mulighetene og finn din linje. Det finnes en linje for alle interesser.

Se alle linjene