Skal du i Forsvaret til våren? Du kan rekke folkehøgskole først!

Erlend Berge Nesheim og Embla Berg har begge både gått på folkehøgskole og tatt førstegangstjenesten i Forsvaret.

Flere opplever at de blir kalt inn til førstegangstjeneste i Forsvaret med oppstart i løpet av våren. Skoleåret frem til da trenger heldigvis ikke være tomt. Det finnes for eksempel flere tilbud på folkehøgskole.

Forsvaret har ulike tidspunkt for å kalle inn til førstegangstjeneste, og noen opplever å skulle starte enten i januar eller april. Gjelder dette deg, og du lurer på om du kan rekke å fylle skoleåret med noe annet før du starter der, er svaret enkelt. JA!

På folkehøgskolene finnes det i tillegg flere alternativer. Både med oppstart på høsten, eller i januar når du er ferdig i Forsvaret. I tillegg kan du få godkjent et helt folkehøgskoleår først, dersom du blir kalt inn til oppstart i april og ikke får vært med på de siste ukene av folkehøgskoleåret. Les mer om de ulike variantene under.

1. Halvtårskurs oppstart høst

Flere folkehøgskoler tilbyr halvtårskurs som starter opp i august. Det passer fint for deg som er kalt inn til førstegangstjeneste i januar, og som vil fylle skoleåret med innhold frem til da.

Et halvtårskurs på en folkehøgskole er veldig likt et helt år. Det tar bare kortere tid. Man starter for eksempel på folkehøgskolen i august og slutter i desember.

Folkehøgskolenes halvtårskurs er akkurat like faglige og sosiale som de lange kursene. Du har linjefag, valgfag, fellesfag – og alt det andre et folkehøgskoleår inneholder.

Som elev på halvtårskurs vil du være en del av fellesskapet på folkehøgskolen, akkurat som alle andre elever. Foto: Torkild Groven.

Dersom du starter på halvtårskurs i august, vil du også gå sammen med elever som skal være der hele året. Uansett vil du oppleve å være en del av det store fellesskapet.

Du kan få støtte fra Lånekassen på halvtårskurs på samme måte som på de lange kursene.

Les også:

Velge folkehøgskole eller førstegangstjeneste?

Mange ulike kurs

Det finnes mange forskjellige halvtårskurs å velge mellom. Noen har oppstart i august, og noen har oppstart i januar. Under finner du alle mulighetene.

Se alle halvtårskurs

2. Halvtårskurs oppstart vår

Mange tror man kun kan starte på folkehøgskole en gang i året. Det stemmer ikke. Man kan velge ett av folkehøgskolenes mange halvtårskurs som starter i januar. Det passer fint for deg som har fullført førstegangstjenesten til nyttår og vil fylle resten av skoleåret med innhold.

Et halvtårskurs på en folkehøgskole er veldig likt et helt år. Det tar bare kortere tid. Man starter på folkehøgskolen i januar og slutter i mai.

skjermdump nettside, halvtårskurs
Det er stort spenn i linjene som tilbys som halvtårskurs på folkehøgskole. Dette er bare noen av dem.

På noen folkehøgskoler begynner du på en linje der alle andre også er nye. På andre folkehøgskoler kommer du inn på en linje med elever som også gikk på folkehøgskole i høst. Uansett vil du bli tatt godt imot og du blir fort en del av det store fellesskapet.

Les også:

- Jeg tror altfor få vet at man kan gå et halvt år på folkehøgskole

Mange ulike kurs

Se alle halvtårskurs

3. Oppstart førstegangstjeneste i april

Er du kalt inn i førstegangstjenesten med oppstart i april, kan du likevel rekke å fullføre et folkehøgskoleår først. Du vil ikke få med deg de siste ukene av skoleåret, men så lenge du ikke har hatt mye fravær tidligere vil året ditt bli godkjent på lik linje med alle andre.

Dette skriver Kunnskapsdepartementet:

«Oppmøte til førstegangstjeneste i forsvaret er lovpålagt oppmøte, og en elev som må møte til tjeneste vil da kunne være i borte i 15 dager i tillegg til de 19 dagene man kan ha fravær (10 % av skoleåret). Folkehøgskoleåret avsluttes som regel i forkant av 17. mai. Så framt man ikke har mye fravær tidligere i folkehøgskoleåret vil man derfor få godkjent folkehøgskoleåret selv om man må inn i forsvaret rundt 20. april.»

Du kan få støtte fra Lånekassen  på samme måte som alle andre.

Søk nå!

Det er fremdeles mulig å søke folkehøgskole for neste skoleår. Under finner du oversikten over ledige plasser, både på halvtårskurs og for vanlig skoleår.

Finn ledig plass på folkehøgskole