Slik kombinerte Mille folkehøgskole og toppidrettskarrieren

Nå spiller Mille Tveit Porsmyr i eliteserien i håndball. Foto: Jon Forberg

– Folkehøgskole er for alle. Enten man vil bli best, eller bare vil gi idretten en siste sjanse, sier eliteseriespiller Mille Tveit Porsmyr.

Håndball har egentlig vært hele livet mitt siden jeg startet med det. Idretten har betydd alt for meg, sier Mille Tveit Porsmyr.

Da Mille ble ferdig på videregående var den lovende håndballspilleren usikker på hva hun ville gjøre videre. Milles mor hadde i sin tid hatt et fantastisk år på Rønningen Folkehøgskole i Oslo. Hun oppmuntret datteren til å ta ett år på samme skole.

Jeg ønsket å fortsette med håndballen. Da jeg fant en toppidrettslinje på mammas gamle folkehøgskole ble valget enkelt, sier hun.

Rønningen folkehøgskole

Sted: Oslo
Elevplasser: 180
Linjer: 18
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
To jenter ligger med dyne ute.
Mille er takknemlig for alt hun fikk oppleve på folkehøgskolen.
En vennegjeng smiler i kamera med chips og saft.
I tillegg til å satse håndball, fikk Mille leve et sosialt folkehøgskoleliv.

Tilrettelagt for idrett

– Folkehøgskole er for alle. Enten man vil bli best, eller bare vil gi idretten en siste sjanse.

Da Mille flyttet til Rønningen meldte hun overgang til eliteserielaget Oppsal IF, som er klubben hun har spilt i siden. Etter å ha hatt et kort opphold i 1. divisjon er Osloklubben nok en gang være en del av Norges øverste håndball-liga.

– Jeg fikk deltatt på alt av treninger og treningssamlinger selv om jeg gikk på folkehøgskole. Jeg fikk også måltidene lagt opp slik som det passet for meg og min hverdag.

Mille opplevde at folkehøgskolen hadde stor respekt for at hun måtte prioritere klubbhverdagen, og at elevene ble møtt med en forståelse for hva det innebærer å satse på idrett.

Rønningen var veldig gode på å tilrettelegge for at jeg skulle kunne bli så god som mulig. I tillegg til at jeg kunne trene så mye jeg ville på skolen, fikk jeg også mulighet til å trene med klubblaget når som helst og hvor som helst, sier hun.

Et håndballag smiler i kamera.
Mille var glad hun fikk prioritere håndball så mye hun ønsket på folkehøgskolen.

Mille spiller nå håndball i Eliteserien.

Folkehøgskole og håndball

Samtidig som skolen strakk seg langt for å tilrettelegge for toppidrettshverdagen, må Mille innrømme at hun av og til måtte velge bort folkehøgskolelivet til fordel for håndballen.

Selvfølgelig føler man jo at man går glipp av noen ting, når man må dra på trening en fredagskveld eller lørdagsmorgen. Likevel så føler jeg ikke at jeg har ofret noen ting, sier Mille.

Det var håndballen som dro Mille inn i folkehøgskolemiljøet. Det er hun veldig takknemlig for nå.

Kombinasjonen mellom folkehøgskole og håndball gjorde at jeg fikk oppleve to ting som jeg setter stor pris på i ettertid.

Les også:

Hva er folkehøgskole?

Anbefaler folkehøgskole

Mille anbefaler folkehøgskole til andre som ønsker å følge toppidrettsdrømmen.

– Mange tenker nok dersom man drar på folkehøgskole for å satse på idrett, kan det bli halvveis. Det forstår jeg til en viss grad, i og med at folkehøgskole ofte består av sene kvelder og mye annet som ikke er helt vanlig i en idrettsutøvers hverdag. Likevel vil jeg absolutt anbefale det, sier hun.

Mille påpeker at idrettsutøverne får tilrettelagt slik at de kan satse så mye de selv ønsker.

– I tillegg til at du er omringet av masse fine mennesker, som både kan støtte deg og hjelpe deg på veien til å nå målene dine, sier hun.

Idrett på folkehøgskole

Klikk inn og se oversikt over alle linjer innen friluftsliv, idrett og sport

Finn din idrettslinje